Fairlane
Ser klart intressant ut. Storlek som en Kodiak och dessutom i samma prisklass. Borde kunna bli en storsäljare.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Ser klart intressant ut. Storlek som en Kodiak och dessutom i samma prisklass. Borde kunna bli en storsäljare.
Kommer ju ploppa in en hel del på marknaden framöver, många tillverkare har flera på g.. om jag inte missminner mig har skoda även ett par till på väg (men kan ha blandat ihop dem.. ibland är jag lite virrig) :)

Har dock väntat på dragkrok.. så det är trevligt att se några satsa även på det!

Vi använder inte dragkroken så ofta, men vi bor på landet och har släpkärra (och gård.....) så när man behöver den.. skulle det vara skönt att slippa ha en extra bil bara för det (även om man köper nån liten skrutt.. så kostar ju den ju också i rep, skatt o bensin).

Lägger hellre till några kr på "ny bil av val" och har den med från början (dragkroken) (y)
 
Jag fick upp ögonen för den för några veckor sen, tycker den verkar superintressant. Jag kör ju Tesla (med dragkrok) och kommer att hålla mig till det länge men hoppas också på värdig konkurrens från alla tillverkare i elbilssegmentet.
 
Snigla Snigla skrev:
Vi använder inte dragkroken så ofta, men vi bor på landet och har släpkärra (och gård.....) så när man behöver den.. skulle det vara skönt att slippa ha en extra bil bara för det (även om man köper nån liten skrutt.. så kostar ju den ju också i rep, skatt o bensin).
Vi bor också i bushen och behöver kroken ibland, för det har vi ett gammalt bensinhärke. Men vi kör så lite med den så frågan är om vi inte ska räkna på milkostnaden och erbjuda någon av grannarna motsvarande peng vid lån av bil.
 
Problemet är den dag alla grannar förlitar sig på att låna bil av grannarna.

Då får man väl eventuellt gå ihop med grannarna och starta en bilpool. Men med en bilpool på en bil gissar jag att det finns tillfällen då det blir slagsmål om bilen.
 
  • Haha
kest
  • Laddar…
Risken finns naturligtvis. Men om man dels ser till att betala för en bil gemensamt så blir kostnaden låg för alla, som du säger med en bilpool. Sen kanske man får vänja sig av med tanken att man kan göra dragkrokskrävande bilfärder exakt när som helst man vill. Känns kanske motigt för många men det finns redan så många saker vi inte kan göra närhelst vi vill, man kan inte solbada på stranden i februari, man kan inte köpa alkohol kl 05.30 på morgonen eller lämna saker på återvinningen efter 19.00. Vi har redan en massa begränsningar som vi accepterar och mest rycker på axlarna åt, men som inte känns jobbiga om man bara planerar lite. Och även bilbehov kan man i mångt och mycket planera.
 
  • Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
Som sagt var, titta på hur trafiken ser ut. Verkar folk idag planera bilkörandet för att undvika köer? Midsommar, sportlov, julhelgen är några exempel.

Eller så kan man jämföra Systembolaget en tisdag eftermiddag med en fredag eftermiddag.

Visst vore det bra om folk kunde planera sina aktiviteter för att undvika att alla ska behöva göra en sak samtidigt, men så fungerar människor tyvärr inte i verkligheten.
 
Snigla Snigla skrev:
Åh nästa år verkar det dyka upp nått för mig :love:
Riktigt snygg ser den ut att bli., och min efterlängtade dragkrok !

[bild]

[länk]
Det är alltså samma bil som VW ID4 och Audi Q4 e-tron. Blir alla ganska trevliga mellanklassbilar
 
  • Gilla
witten
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Som sagt var, titta på hur trafiken ser ut. Verkar folk idag planera bilkörandet för att undvika köer? Midsommar, sportlov, julhelgen är några exempel.

Eller så kan man jämföra Systembolaget en tisdag eftermiddag med en fredag eftermiddag.

Visst vore det bra om folk kunde planera sina aktiviteter för att undvika att alla ska behöva göra en sak samtidigt, men så fungerar människor tyvärr inte i verkligheten.
Han spånade om att låna grannarnas bil när han behövde dragkrok, jag tycker att du gled iväg lite från det.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det är rent av lättare att hitta sådana platser än vanliga p-platser, men då pratar vi iofs om Stockholms.
Samma i Linköping, varje parkeringshus har ett antal laddplatser, men det står alltid bara nån enstaka bil där eftersom det är dyrt (eller är det lite krångligt?) att ladda. De som kör pluginhybrid verksr då inte se nån vits med krånglet och de som verkligen måste ladda en elbil verkar söka sig nån annanstans.
Däremot är det alltid bilar (hybrider) inkopplade där det är gratis, typ IKEA.
 
harry73
Jag började räkna lite på kostnaderna. En liter bensin verkar motsvara ca 10kWh https://spbi.se/uppslagsverk/fakta/berakningsfaktorer/energiinnehall-densitet-och-koldioxidemission/
och en elbil drar i verklighet ca 15 kWh/100km https://www.mestmotor.se/recharge/a...-elbilarna-och-laddhybriderna-i-verkligheten/

Så en elbil drar ungefär lika mycket energi som en bensinbil som drar 1,5l/100km. Inte dåligt.

Men sedan tittade jag också på min elräkning och brutto betalar jag ca 1,5kr/kWh, så 10kWh el kostar 15 kr, som är samma storleksorder som bensin.

Så slutsatsen blir då att en elbil är sjukt energieffektivt, men elen är inte gratis (kostar faktiskt ungefär lika mycket som bensin)

En annan slutsats blev att anskaffningskostnader för en elbil fortfarande är för höga för att den ekonomiskt ska vara intressant för mig.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Jag vet inte hur du har lyckats räkna nu.

Elbil: 15 kWh/100 km = 15 kWh x 1,5 kr/kWh = 22,50 kr/100 km
Förbränningsmotorbil 0,5 L/mil: 5 L/100 km = 5 L x 15 kr/L = 75 kr/100 km

Elbilen kostar alltså mindre än en tredjedel i bränsle jämfört med förbränningsmotorbilen.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 1 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
En annan slutsats blev att anskaffningskostnader för en elbil fortfarande är för höga för att den ekonomiskt ska vara intressant för mig.
Eftersom den rörliga kostnaden för en elbil är så mycket lägre finns naturligtvis en brytpunkt där efter visst antal mil är elbilen billigare och förbränningsmotorbilen går om i totalkostnad.
Gjorde en enkel uträkning tidigare inför vårt elbilsköp. Den innehåller kostnader som skiljer sig åt emellan bilarna, alltså inte däck, försäkring, besiktning m.m. som är ungefär likartat oavsett vilken sorts drivmedel och motorteknik den har. Då har vi en breakpoint på strax innan 5 år eller 10.000 mil där elbilen inte längre är dyrare totalekonomiskt sett.

Kalkylblad och linjediagram som jämför totalkostnaden mellan elbil och förbränningsmotor över tid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
kest och 1 till
  • Laddar…
harry73
T tompaah7503 skrev:
Jag vet inte hur du har lyckats räkna nu.
Elen kostar (i mitt fall) 1,5 kr/kWh, bensin kostar 1,6 kr/kWh (eller kanske 1,7 om man räknar noggrann). Det tycker jag är ungefär samma pris, alltså elen är jämförelsevis inte gratis, men ungefär lika dyrt som bensin.

En elbil drar dock mindre än en bensinbil. En elbil drar ungefär 15 kWh/100km och en bensinare ligger väl mellan 40 och 100 kWh/100km, så visst är en elbil billigare i förbrukning, men det är inte för att elen är billig.
 
  • Gilla
Bjober
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.