kristofer12345
Hej !

Jag har just nu stöttat upp en bärande balk o ska göra en ny innevägg utav lecablock. Men jag undrar hur jag lägger sista blocken under balken för att själva väggen håller upp balken ?
Ska man skära ut blocken så att man får trycka in dom under balken sista biten eller ska man smälla on fogskum eller betong eller något annat för det ska trycka mot balken på bästa sätt. Hjälp mig gärna :) tack:)
 
Forma runt och gjut sista biten med expanderande finbetong.
 
  • Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
kristofer12345
Matti_75 Matti_75 skrev:
Forma runt och gjut sista biten med expanderande finbetong.

Jag har aldrig använt detta men hur mycket expanderar detta i cm ? Hur stort mellanrum behöver jag emellan balk o sista block?
 
kristofer12345
Står 4% men det är ju inte mkt om vi säger jag lägger 10 cm ? Betong..
 
Det expanderar bara så mycket att det motsvarar krympningen som normalt förekommer i betong. Det är fördelen med expanderbruk, just att det fyller ut i ditt fall under balken
 
  • Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
kristofer12345
Vad sägs om vanligt fogskum, det ör ju ganska mkt lättare o jobba med plus att det används ju även till att lufta upp cemetplattor i vissa fall?!‍♂️
 
kristofer12345
Lyfta”
 
Nej absolut inte!! Det har ingen tryckhållfasthet alls.
 
  • Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
Vad är det du ska göra? Du skriver att du redan stöttat upp balken men samtidigt att väggen du bygger är tänkt att vara bärande?
Behöver väggen verkligen vara bärande?

Oavsett så kan jag inte tillräckligt trycka på att absolut inte använda fogskum, det är verkligen inte rätt produkt oavsett om väggen blir bärande eller inte.
 
  • Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
kristofer12345
Ja balken ligger ju o håller på sidorna, men ok inte fogskum dådå, men jag är lite osäker på expanderbetongen, har aldrig använt , ska man blanda den lös eller fast o hur mycket den expanderar? Om jag lämnar 5 cm mellan sista block o balk eller ska jag lämna 10,, sen måste jag bygga en form o sen spruta in betongen om jag måste blanda den lös..? Blandar jag den mer fast så behöver jag inte ha en jätteform? Mkt frågor
 
Du ska blanda den enligt anvisningen på säcken, den är då lika flytande som flytspackels vilket gör att den rinner in och fyller ut hålrummet under balken
 
  • Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
kristofer12345
Matti_75 Matti_75 skrev:
Du ska blanda den enligt anvisningen på säcken, den är då lika flytande som flytspackels vilket gör att den rinner in och fyller ut hålrummet under balken
Ok om du gjort detta själv , antar du har jobbat med exp. Betong..hur mycket skulle du låta cm? vara mellan balk o sista blockrad? Om jag får fråga, för du ska veta det funkar .?
 
Expanderbruk fin klarar 10-100mm så i det spannet ska du ligga.
 
  • Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
kristofer12345
Ok bra ska testa
 
Du kan inte lyfta balken lite till, skära till leca och sedan sänka ner.

Protte
 
  • Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.