Vi ska tilläggsisolera samt renovera i ordning en stuga och har fått offert på detta (se bifogad bild), den blev mycket över vår budget och funderar på var vi skulle kunna kapa kostnader genom att bygga själva. Vi är relativt händiga och kan rådfråga samt få hjälp från bekanta så vill kunna göra mycket själv men såklart inte el och vvs. Förslag på hur vi kan få ner kostnaden för detta projekt? Vilka poster skulle kunna tas bort?
 
  • Offert med arbetsposter för renovering inklusive kostnader för material, arbete, resor och ställning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag reagerar på att ni ska ha våtrumsmattor och golvvärme. Vi fick veta att det inte går när vi renoverade vårt badrum.
 
AlexandraDiana AlexandraDiana skrev:
Jag reagerar på att ni ska ha våtrumsmattor och golvvärme. Vi fick veta att det inte går när vi renoverade vårt badrum.
Det har jag aldrig hört att det inte skulle gå, vad fick du för skäl till att det inte skulle gå?
 
  • Gilla
Bure och 2 till
  • Laddar…
Jag har det i mitt badrum inga problem man får öka spackelmängden lite
 
  • Gilla
Fred vom Jupiter och 1 till
  • Laddar…
Alebaleportocale
M Mina_Amanda skrev:
Det har jag aldrig hört att det inte skulle gå, vad fick du för skäl till att det inte skulle gå?
Hantverkarna...:( Ingen skäl, men eftersom vi var ute efter klinkers så frågade vi inte efter det heller.
 
Hemmakatten
Om detta är enda offerten så ta in två till. Priserna brukar/kan variera mycket. Var även så noga ni kan i offertförfrågan, dvs angående material, kvaliteter mm.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Om detta är enda offerten så ta in två till. Priserna brukar/kan variera mycket. Var även så noga ni kan i offertförfrågan, dvs angående material, kvaliteter mm.
Ja, vi inväntar några till. Du menar att firman ska specificera de olika posterna med kostnad för varje post eller hur menar du?
 
Det mesta utom badrummet kan ni göra själva, det är väl er tid som begränsar er! Står ingenting om rivning och bortforsling av material, ska ni göra det själva?
 
Det jag har gjort när det renoverats, dom tillfällen hantverkare tagits in är 1: riva själv. 2: köra skräpet till tippen.
Sparat in åtskilliga tusenlappar på detta.
 
  • Gilla
kest och 1 till
  • Laddar…
All målning som inte ingår i ev tätskikt osv. Måla kan ALLA göra och det tar bara längre tid för en amatör. Rivning, bortforsling och sortering, Städning.

Om ni letar efter hur ni skall vara del av arbetskraften måste ni tänka på att de som jobbar är ett team som vet hur de jobbar ihop och kan lita på att sakerna blir gjorda på ett sätt de är nöjdamed/kan stå för.

Begränsa uppdraget ist om det är för mycket pengar. Jag tyckte offerten så rimlig till bra pris ut.
 
  • Gilla
joelpap
  • Laddar…
J Jeppenator skrev:
Det mesta utom badrummet kan ni göra själva, det är väl er tid som begränsar er! Står ingenting om rivning och bortforsling av material, ska ni göra det själva?
Riva och ta bort material ska vi göra själva
 
Stocktaub Stocktaub skrev:
Det jag har gjort när det renoverats, dom tillfällen hantverkare tagits in är 1: riva själv. 2: köra skräpet till tippen.
Sparat in åtskilliga tusenlappar på detta.
Ja, det ska vi göra själva
 
Jag tycker att offerten innehåller en del oroväckande oklarheter.

Det framgår ingenstans att VVS arbeten för badrummet ingår. Inget om byte av golvbrunn (måste bytas om den är äldre än ca. 1992).

Begreppet "ny el" är väldigt flummigt, det kan betyda rätt mycket olika saker för olika personer.

Nu är det möjligt att du har fått mer text än vi får se här. Men det är viktigt att det i klarhet står att detta är ett fast pris (om det är avsikten). Annars kan det tolkas som rörligt pris, där specen vi ser är en ungefärlig kostnadsuppskattning.

Det står att komod, toastol osv. ingår. Men inget om typ/fabrikat osv. Stor risk att det är sämsta billiga märke som går att uppbringa. Eventuellt med ett erbjudande om uppgradering senare i processen.

Det står nya vattenledningar till köket. Det betyder fler otydligheter. Skall du byta kök också? står inget om det. Begreppet vattenledningar till köket kan betyda att nya ledningar dras från någon central plats där "alla" ledningar utgår ifrån. Men det kan också betyda 20cm rör genom golvet upp till köket.

Det är också lämpligt att det framgår av avtalet att VVS arbete skall utföras av "säkert vatten" certifierad firma. Att el skall utföras av behörig elfirma (annars kriminellt, men vanligt). Att våtrumsmattan skall sättas av GVK certifierad firma och personal.

Att firman i avtalet förbinder sig att ha ansvars försäkring och andra relevanta företagsförsäkringar under arbetets gång. Det är inget ovanligt att man som beställare ber att få se försäkringsbevisen innan arbetet påbörjas. Och det kan vara lämpligt att kontrollera med försäkringsbolagen att bevisen är äkta (inget ovanligt med förfalskade intyg).

Det ser ut som ett rätt omfattande arbete. Jag tycker att summan ser rätt rimlig ut för arbetet. Vilket gör mig misstänksam om oklarheterna.
 
  • Gilla
ElisabetElisabet och 4 till
  • Laddar…
Alebaleportocale Alebaleportocale skrev:
Hantverkarna...:( Ingen skäl, men eftersom vi var ute efter klinkers så frågade vi inte efter det heller.
Jag fick argumentet att det kan med tiden bli färgförändringar av mattan.
 
Hemmakatten
M Mina_Amanda skrev:
Ja, vi inväntar några till. Du menar att firman ska specificera de olika posterna med kostnad för varje post eller hur menar du?
Jag menar att i den förfrågan om offert du skickar till olika företag ska du vara så detaljerad som möjligt. Av hempularen i inlägg ovan får du många tips om saker som bör vara med i avtalet.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.