Nu har jag inte sett om det står något om husstorlek i tråden?

Men jag tror att något är fel. Om detta är på västkusten (tror det står Kungälv i något inlägg?), så gissar jag att där inte varit kallare än i Stockholm denna vinter. Då är förbrukningen orimligt hög fär ett hus med luftvärmepump. Om nu inte pumpen är enormt underdimensionerad.

Nya vitvaror ger ingen märkbar effekt. även om de är 50 år gamla.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Hur ser ventilationen ut i huset, med mekanisk tilluft/frånluft utan värmeåtervinning eller med värmelement i aggregat så kan det dra iväg. Finns det mekanisk ventilation, så skulle jag testa att sänka flöden, det kostar på att värma upp kall tilluft
 
  • Gilla
janusz_w och 1 till
  • Laddar…
Huset är stort på 230 kvadrat.
Men som man ser på tidigare förbrukning så sticker det väldigt. Ja många element är det då det är 6 sovrum. Samt har ej haft på alla element men det är som ni säger att man kanske får lida lite pga storleken. Och skall testa de tips jag fått och se var det drar iväg någonstans. Iallafall för framtiden.
 
En kartläggning genom att slå av en sak i taget och studera elmätaren är en bra början.
 
  • Gilla
MagicFingers och 3 till
  • Laddar…
Jonas Nielsen 74 Jonas Nielsen 74 skrev:
Huset är stort på 230 kvadrat.
Men som man ser på tidigare förbrukning så sticker det väldigt. Ja många element är det då det är 6 sovrum. Samt har ej haft på alla element men det är som ni säger att man kanske får lida lite pga storleken. Och skall testa de tips jag fått och se var det drar iväg någonstans. Iallafall för framtiden.
Bara som en liten jämförelse.

Vi har ett hus, byggt 1930. Ursprungligen på ca 140 kvm i två plan dessutom källare. Den gamla delen är i princip helt oisolerad. Väggar av massivt trä. Ca 120mm torv som vindsisolering. Huset byggdes till med 40 kvm på 70 talet, med för den tiden normal isolering. Vi byggde på en våning på 40 kvm på den utbyggnaden, med skaplig isolering. Nu har vi totalt ca 220 kvm boyta och 100 kvm delvis uppvärmd källare.

Utöver detta har vi tillägsisolerat från insidan på några sträckor vägg i samband med ombyggnad av kök o andra rum.

När vi flyttade in värmdes huset med takvärme från 70 talet (för den oinvigde, värmeslingor i taket i varje rum). Vi förbrukade ca 48 000 kwh per år.

Vi har konverterat huset till vattenburen värme och installerat bergvärme, har högre innetemp. och förbrukar nu 18 000 kwh.

Nu senaste två åren laddar jag även en hybridbil, så förbrukningen har nog gått upp lite (har inte kollat). Det går ju ca 10 kwh per dag till bilen.

Om vårat hus hade varit välisolerat, så är det möjligt att "råförbrukningen" kunde varit på 20 - 25 000 kwh. Men nu har vi alltså ett energibehov på ca 48 000 kwh. Det dras sedan ned av verkningsgraden på värmepumpen.

Skall tillägga att jag är inte så pigg på att uppgradera vindsisoleringen. Vi har precis nästan ståhöjd i mitten av vinden. Om vi ökar isoleringen så blir det bara kryphöjd på vinden, som fungerar bra som fövaring.
 
Redigerat:
  • Gilla
MalinDz och 4 till
  • Laddar…
Har grannen skaffat höns?

Jag bor i Mölndal och har ett suterränghus från 76 med 15cm isolering på vinden. Direktverkande el och en LLVP sen i höstas. 80m2 per våning, håller runt 20grader inne men drar ju betydligt mindre el än dig. Tvättmaskin och torktumlare går jämt. Typ 14000kWh/år.
Grafen är från min sparsnäs.
Man ser tydligt middagen, sen tvätt och torktumlare samt vvb efter morgonens duschar.
 
  • Diagram som visar elanvändning över tid med toppar under middagstid och vid användning av tvättmaskin och torktumlare.
Redigerat:
  • Haha
  • Gilla
hakan_975 och 4 till
  • Laddar…
A
Du har inte elgolvvärme som ligger och drar?
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
Det måste vara ett gäng med elradiatorer under ett vidöppet fönster som står på max. 6kW förbrukning som minimum i timmen är våldsamt mycket!!! Inget i en badrumsrenovering drar heller i närheten så mycket.
Sen några timmar på natten eller mitt på dagen borde förbrukningen typ gå ner mot 600W eller nått men inte utan 6000W konstant.
En investering i bergvärme och vattenburna radiatorer skulle betala sig på några år!
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
T tgr_se skrev:
Har grannen skaffat höns?
Det där kanske kräver en förklaring för nytillkommna.

Det var för rätt många år sedan en tråd här om onormalt hög elförbrukning hos en medlem. Det visade sig att även om han slog av huvudströmbrytaren i huset, så snurrade elmätaren rejält.

Efter lite utredning visade det sig att grannnen hade ett hönshus (med infravärme) som gick på hans elanslutning.
Den tråden har sedan blivit en klassiker att citera när någon har den här typen av frågor.
 
  • Gilla
  • Haha
Baumer och 50 till
  • Laddar…
Med tanke på den storleken av huset så tycker jag det är helt normala siffror. Vill ni få ner förbrukningen är det nog att satsa på ett vattenburet system med värmepump.

Kan ju vara så att tidigare ägare levt snålt och kallställt mycket och kanske eldat en hel del i kaminen.
 
  • Gilla
johel572 och 3 till
  • Laddar…
Tycker oxå att 4-6kw viloläge såatt säga är sjukt mycke. Som en jämförelse så har inte vi så stort men ett radhus på 109kvm. El element på över våning och luftvärmepump på nedre våningen inställd på 22grader. Övervåning 19-20grader på elementen. Och detta är vad vi har på tim basis
Skärmdump av mobilapp som visar elförbrukning i kWh för en vecka med fokus på daglig användning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Varför det är lite högre på natten till kl 2 är att vi kollade på tv och så. Men normal nattförbrukning ligger runt 0.7kw.
 
kanonvallen kanonvallen skrev:
Hur ser ventilationen ut i huset, med mekanisk tilluft/frånluft utan värmeåtervinning eller med värmelement i aggregat så kan det dra iväg. Finns det mekanisk ventilation, så skulle jag testa att sänka flöden, det kostar på att värma upp kall tilluft
Det är självdrag i huset. Med frånluft i kök och badrum samt toa.
 
Scouten skrev:
Du har inte elgolvvärme som ligger och drar?
Nej tyvärr inte så enkelt
 
Jonas Nielsen 74 Jonas Nielsen 74 skrev:
Nej tyvärr inte så enkelt
Visar din elmätare samma momentanförbrukning som "elbolagsstatistiken"? Har du provat att koppla ur en sak i taget och se efter hur momentanförbrukningen förändras? Gör det så borde du tämligen snabbt kunna förstå vad som drar ström.
 
  • Gilla
Runnis
  • Laddar…
En annan "klassiker" från en äldre tråd.

Har du egen vattenbrunn? Här var för några år sedan en medlem med orimligt hög elförbrukning. Visade sig vara att pumpen i brunnen gick baklänges (3 fas motorer går åt fel håll om fasledarna sitter i fel ordning).

Pumpar pumpar åt rätt håll , även om de går åt fel håll. Men pumpen blir då väldigt dålig, så den fick aldrig upp trycket i hydroforen, därmed gick pumpen kontinuerligt dygnet runt. Nu blir det ju inga 6kw av det, men ett sådant fel kan bidra till orimlig förbrukning.
 
  • Gilla
dajaskazal och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.