Jag planerar en ubyggnad på ca 60 kvm.
Befintligt hus är ett enplan, ca 100 kvm från 2004.
Den möblerade bilden är den tänkta utbyggnaden.
Utbyggnaden skall rymma ett badrum, relax, bastu och ett kök och matplats.

Matbordet är mot söder.

Befintligt Hus
Ritning av tänkt utbyggnad med badrum, bastu, kök och vardagsrum, samt befintlig planslösning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Den möblerade delen är som sagt den tänkta utbyggnaden.

Ritning av planerad utbyggnad med badrum, bastu, relaxavdelning och stort kök/matplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Utbyggnaden i vinkel mot befintligt hus:

Ritning av en tänkt utbyggnad till enplanshus med badrum, relax, bastu samt kök och matplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




Utsikten:

Utsikt över en lummig trädgård om hösten där en framtida utbyggnad på 60 kvm ska placeras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Utbyggnaden kommmer att bara ca 8x8 meter och placeras där altanen står idag.

Ett enplanshus från 2004 med röd fasad och tegeltak där en utbyggnad är planerad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Laszlo Toth
Ser bra ut! Lycka till med projektet!
 
  • Gilla
På grön kvist
  • Laddar…
Gillar planlösningen och 8x8 är ju bra mått för enkel konstruktion.

Kanske en dörr rakt in i relax från köket?
Jag ser framför mig trevligt umgänge med vänner och gäster och kanske kul o slippa ha tvättstugan städad hela tiden.

Har lite svårt för badrum med två dörrar så jag personligen hade valt att inte ha öppet mellan tvätt o badrum.
 
  • Gilla
Hjalmar Nilsson och 1 till
  • Laddar…
J JKrister skrev:
Gillar planlösningen och 8x8 är ju bra mått för enkel konstruktion.

Kanske en dörr rakt in i relax från köket?
Jag ser framför mig trevligt umgänge med vänner och gäster och kanske kul o slippa ha tvättstugan städad hela tiden.

Har lite svårt för badrum med två dörrar så jag personligen hade valt att inte ha öppet mellan tvätt o badrum.

Mellan tvättstuga och badrum blir en dörr, ingen öppning.

Hela grundkonceptet med utbyggnaden är enkelhet. Grunden blir torpargrund som befintlig byggnad. Samma lutning på taket, och bredden är anpassad för att de två taken skall möta varandra på ett bra sätt.

Funderar på dörr från vardagsrummet men är inte helt 100... i familjen är.det nästan bara jag som bastar. 99 ggr av 100 i alla fall. Om budgeten räcker skall det bli en badtunna utanför bastun.
 
BirgitS
Ingen dusch?

Ett fönster i badrummet gör det rummet trevligare.

Man bör inte ha inåtgående dörrar till badrum eftersom det kan göra att man inte kan komma in och rädda en person som halkat och brutit benet och fallit så att dörren blockeras.

En utslagsvask så långt från själva hällen känns inte riktigt bra, allt för stor risk att man bär över pastagrytan till köksöns ho i stället och därmed ökad risk för skållningsolyckor.

P Martin Granqvist skrev:
i familjen är.det nästan bara jag som bastar. 99 ggr av 100 i alla fall.
Är då storleken på relaxdelen rimlig i förhållande till storleken på badrummet?
 
  1. Som tidigare nämnts: för långt mellan spis o diskho. Minst 80 cm, max 120 cm. Sedan är det mer praktiskt att ha riktig diskbänk med två hoar <-> arbetsyta 80-120 cm <-> spis. Köksön kan sedan ha en enkelvask. Eller lyxa till med en dubbel där också om så önskas och det finns plats.
  2. Med lite djupare köksö kan man få frukostplats på långsidan mot fönstret. Just nu används inte den ytan, utan är mest korridor. En köksö är kanske mest praktisk om den vänder sig mot matbordet (uppläggning, avställning osv).
  3. Finns wc kvar vid hall/entré? Om det bara finns den nya toaletten så ligger den lite "off" för gäster osv.
  4. Separat dusch i relaxen vid bastun förutom badkaret i badrummet? Skulle vara trevligt annars.
  5. Svårt med inåtgående dörr till klosettrummet.
  6. Kan du inte vända dörrslagningen mellan bad och relax? Nu är det risk att den som borstar tänderna får handtaget i ryggen.
 
En annan grej: Om man bygger till på detta sätt blir det oftast snyggare om inte tillbyggnadsfasaden ligger helt i liv med ursprungsfasaden. Att göra ett "hack" 30-50 cm blir snyggare rent volymmässigt samt gör det enklare att få till övergången mellan befintlig och ny takpanel. Dra alltså tillbyggnaden några dm åt höger på planen ovan.
 
  • Gilla
Joh_81 och 1 till
  • Laddar…
DiscoDuck DiscoDuck skrev:
En annan grej: Om man bygger till på detta sätt blir det oftast snyggare om inte tillbyggnadsfasaden ligger helt i liv med ursprungsfasaden. Att göra ett "hack" 30-50 cm blir snyggare rent volymmässigt samt gör det enklare att få till övergången mellan befintlig och ny takpanel. Dra alltså tillbyggnaden några dm åt höger på planen ovan.
väggpanel ska det vara, förstås!
 
P Martin Granqvist skrev:
Jag planerar en ubyggnad på ca 60 kvm.
Befintligt hus är ett enplan, ca 100 kvm från 2004.
Den möblerade bilden är den tänkta utbyggnaden.
Utbyggnaden skall rymma ett badrum, relax, bastu och ett kök och matplats.

Matbordet är mot söder.

Befintligt Hus
[bild]


Den möblerade delen är som sagt den tänkta utbyggnaden.

[bild]


Utbyggnaden i vinkel mot befintligt hus:

[bild]



Utsikten:

[bild]

Utbyggnaden kommmer att bara ca 8x8 meter och placeras där altanen står idag.

[bild]
Ser trevligt ut men jag hade absolut satt dit en dusch. Vi hade som ”måste” att ha ett badkar. Det var väl bra när barnen var små men nu står det mestadels oanvänt. Fundera på hur mycket ni kommer använda det.
Lycka till med bygget!
 
Kul med större hus.
Jag hade definitivt försökt ha köksbänken - vask, tillredningsyta och spis - vänt utåt, så att man kan titta ut när man står där och arbetar. Jag får spunk av att stå och stirra in i en vägg eller (ännu värre) ett väggskåp.
 
Tack för alla tips! Hängning av dörrar mm kommer såklart anpassas efter vad som är mest praktiskt. Jag var kanske lite snabb med att slönga ihop designen.

Köket är inte spikat till 100%. Gällande placering av häll så vill jag inte ha en fläkt hängades från taket. Jag tillbringar med tid att förbereda maten än att steka den . Köksön är tänkt att vara minst 90 cm djup, med plats för ett par stolar på andra sidan diskhon.

Dusch i relaxen vår bort, inte kostnadseffektivt. Vi har badrum med dusch i befintlig byggnad. Badkar är något som saknas i detta huset, därav badkar.
 
DiscoDuck DiscoDuck skrev:
En annan grej: Om man bygger till på detta sätt blir det oftast snyggare om inte tillbyggnadsfasaden ligger helt i liv med ursprungsfasaden. Att göra ett "hack" 30-50 cm blir snyggare rent volymmässigt samt gör det enklare att få till övergången mellan befintlig och ny takpanel. Dra alltså tillbyggnaden några dm åt höger på planen ovan.

Förstår tanken, var tänkt på den själv. Kan blir tight utrymmesnässigt att få till planlösningen dock. Ska ta detta med konstruktörern.
 
DiscoDuck DiscoDuck skrev:
  1. Som tidigare nämnts: för långt mellan spis o diskho. Minst 80 cm, max 120 cm. Sedan är det mer praktiskt att ha riktig diskbänk med två hoar <-> arbetsyta 80-120 cm <-> spis. Köksön kan sedan ha en enkelvask. Eller lyxa till med en dubbel där också om så önskas och det finns plats.
  2. Med lite djupare köksö kan man få frukostplats på långsidan mot fönstret. Just nu används inte den ytan, utan är mest korridor. En köksö är kanske mest praktisk om den vänder sig mot matbordet (uppläggning, avställning osv).
  3. Finns wc kvar vid hall/entré? Om det bara finns den nya toaletten så ligger den lite "off" för gäster osv.
  4. Separat dusch i relaxen vid bastun förutom badkaret i badrummet? Skulle vara trevligt annars.
  5. Svårt med inåtgående dörr till klosettrummet.
  6. Kan du inte vända dörrslagningen mellan bad och relax? Nu är det risk att den som borstar tänderna får handtaget i ryggen.
Barstolarna är inte inritade. Ön blir minst 90 cm djup.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Ingen dusch?

Ett fönster i badrummet gör det rummet trevligare.

Man bör inte ha inåtgående dörrar till badrum eftersom det kan göra att man inte kan komma in och rädda en person som halkat och brutit benet och fallit så att dörren blockeras.

En utslagsvask så långt från själva hällen känns inte riktigt bra, allt för stor risk att man bär över pastagrytan till köksöns ho i stället och därmed ökad risk för skållningsolyckor.


Är då storleken på relaxdelen rimlig i förhållande till storleken på badrummet?
Våtrum är dyrt, badrummet är ganska tilltaget ändå tycker jag. Fönster skall det såklart vara, helt rätt!
 
Mått på bastun ? Hur många platser ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.