Jag har två bostadshus på gården som ligger ca 100 m från varandra.
Båda har idag 3-kammarbrunn och infiltration som börjar få några år på nacken.
Funderar på om man kan behålla 3-kammarbrunnarna och anlägga en ny infiltration vid den ena och sedan en pumpbrunn på den andra och pumpa till den med infiltration.
 
O
V vedeldaren skrev:
Funderar på om man kan behålla 3-kammarbrunnarna och anlägga en ny infiltration vid den ena och sedan en pumpbrunn på den andra och pumpa till den med infiltration.
Tekniskt sett är det inga problem. Det enda som du behöver ta hänsyn till är att infiltrationsbädden dimensioneras efter den dubbla belastningen. Sen är fråga är om du verkligen kan anlägga en ny infiltration i direkt anslutning till den ena slamvskiljaren med självfall eller om du kommer behöva pumpbrunnar vid båda. Oavsett vilket så är det inte svårare än att du vid infiltrationsbädden har en spridarbrunn och ser till att spillvatten från slamavskiljarna hamnar där. Rent praktiskt så är det tyvärr troligtvis så att kommunens miljö- och byggnadskontor som är de största problemen i sammanhanget.

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Kanske en pumpstation som maler ner skiten och pumpar den till kvarvarande 3-k-brunn?
En slamavskiljare är dimensionerad efter husethållets storlek. Mycket tveksamt att en av de två slamavskiljarna är stor nog för att bli godkänd för båda fastigheterna. Sen är en pumpstation för LTA onödigt dyra i sammanhanget. TS ursprungliga idé med en gemensam infiltration och en pumpstation känns som en både billigare och enklare lösning.
 
Redigerat:
  • Gilla
Strip
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Kanske en pumpstation som maler ner skiten och pumpar den till kvarvarande 3-k-brunn?
Aldrig mala ner något och skicka det till en brunn med infiltration efter, det blir mycket småskit som kommer att gå ut till infiltrationen och sätta igen den i förtid. Stora bitar som ska stanna i en 3-kammarbrun ska det vara
 
Det viktigaste när man pumpar spillvatten för infiltration är att pumpen inte suger upp slam som kommer att sätta igen infiltrationen. Pumpen bör nog sitta under ytan och hysteresen styras av externa nivåvakter.
 
Visst kan det vara lockande men jag skulle nog tänka framöver och hur det kanske blir. Det är alltid bäst med separata lösningar till olika fastigheter.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
G gråsten skrev:
Det viktigaste när man pumpar spillvatten för infiltration är att pumpen inte suger upp slam
Nu var det även en toa med och att då pumpa skiten gör att den sönderdelas i atomer och kommer att hamna i infiltrationen, detsamma som katastrof för den
 
  • Gilla
gråsten
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Visst kan det vara lockande men jag skulle nog tänka framöver och hur det kanske blir. Det är alltid bäst med separata lösningar till olika fastigheter.
Det är samma fastighet, bara olika hus. Ett permanentboende och en undantagsstuga som vi hyr ut ibland.
 
J jonaserik skrev:
Aldrig mala ner något och skicka det till en brunn med infiltration efter, det blir mycket småskit som kommer att gå ut till infiltrationen och sätta igen den i förtid. Stora bitar som ska stanna i en 3-kammarbrun ska det vara
Nej, inga planer på att mala något.
 
Det finns 2 typer av pump för avlopp
Kvarn som är vanligast och maler allt .

Sen finns det svirvelpump
Den suger upp papper och tungmassa
Men då blir tryckledningen mycket större .
Så i princip går det att pumpa avloppet till en trekammarbrunn .
Men . Avskiljaren måste vara så pass stort att den klarar det momentana flödet från avloppspumpen och den andra fastigheten .
Det får inte komma med för stor flödeshastighet in i avskiljaren .
Då får man medryck av sedimenteringar.

Så om man ny projar en anläggning får man det att fungera .

Personligen så ser jag separata lösningar för varje fastighet som den bästa av olika orsaker
Mvh
 
  • Gilla
Strip
  • Laddar…
Absolut inga pumpar till en 3-kammarbrunn, däremot ut från denna på renade sidan går det bra att ha det, många gånger måste det pumpas uppåt till en infiltration , men det är annan sak i det hela
 
Jo jonaserik man kan ha pump om man gör som jag beskrivit ovan och andvänder sig av svirvel pumpen .
Är flödet inom avskiljarens arbetsområde
Fungerar det jätte bra
Mvh
 
Ge mig en länk till dessa svirvelpumpar,, om jag inte tänker helt fel så även dom slår sönder bitarna till en sörja
 
Jonaserik
En svirvel ( enkanals ) har på vissa modeller
Med tex dim 100 på tryckledningen
Fritt genomlopp i pumpen på 80 mm stora partiklar .
Här passerar trosskydd tamponger och binder
Tvättlappar kondomer papper och fekalier rätt igenom pumpen
Har monterat både skärande och enkanalspumpar i olika applikationer . Båda har sina för och nackdelar

In och leta på Robota Wilo flygt mm
Så hittar du om du vill fördjupa dig i fakta
Runt avlopps pumpar .

Mvh
 
V vvs facit skrev:
Med tex dim 100 på tryckledningen
OK har inte monterat någon sådan så du ha kanske rätt i det, men det rätt häftigt sak att koppla in, vanliga skärande och ett par tamponger så är det tvärnit i pumphjulet och inget bra
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.