Hej!
Har märkt att vårt garagetak inte är tätt och att det droppar in vatten i förrådsdelen. Garaget sitter ihop med huset och taket går även över vår hall i huset.

Tror ni det finns någon möjlighet att få ut något på hemförsäkringen?

Taket är från 2008

Har Länsföräkringar och även allrisk byggnad. Där det bla står följande.


Menar de att man bara får ersättning för allt som är under taket, men inte själva taket som just är problemet? Har gjort skadeanmälan och inväntar svar. När jag ringde Länsförsäkringar sa de bara att det kanske kan gå på allrisken vi har.

Vad ersätter försäkringen?
Tilläggsförsäkringen består av fem delar:
Plötslig och oförutsedd händelse.
Takläckage.
Utökat skydd för yt- och tätskikt vid läckageskada.
Minskat åldersavdrag.
Självriskförmån.

Vad ersätts inte?
Försäkringen gäller bland annat inte för
skada genom långtidspåverkan såsom fukt och röta
eller genom slitage
skada orsakad av läckage genom grund och ytterväggar
skada orsakad av djur.

Takläckage
Försäkringen gäller för skada på bostadsbyggnad som orsakats av att
vatten plötsligt och oförutsett strömmar in genom yttertak som inte
är äldre än 30 år. För skadan på yttertaket som läckt får du ingen
ersättning.
 
Precis så uppfattar jag det med. Dom hjälper till med att fixa skadan som blivit av läckaget, men själva läckan i taket får du stå för själv. Men sen är ju frågan om garaget/förrådet räknas som bostadsbyggnad eller inte. Gör det inte det så får du inte ut något alls om jag uppfattar reglerna rätt.
 
Har haft 2 takfirmor gär nu för att kolla på taket och ge offert. Båda företagen sa att taket är fellagt, de har lagt underlagspapp som ytpapp. De sa att det var ett under att det inte läckt in mer vatten.

Detta noterades inte i besiktningsprotokollet, endast att takpappen har nått sin "livslängd.

Om nu taket har varit fellagt från tidigare ägare, kan man åberopa detta som ett dolt fel?

I besiktningsprotokollet står det att taket är lagt år 2000, nu säger ägaren att det är lagt 2008.
 
Redigerat:
Rickard.
Svårt att hävda att ett yttertak är dolt, jag tvivlar att det är ett underlag utan bara en papp utan granulat.
 
Rickard. Rickard.ag skrev:
Svårt att hävda att ett yttertak är dolt, sen undrar jag hur papp från 08 kan ha nått sin livslängd. 15åra materialgaranti är inte ovanligt på papp.
Som sagtd de har lagt underlagspapp som ytterpapp.
 
Rickard.
A Ace83 skrev:
Som sagtd de har lagt underlagspapp som ytterpapp.
Jag råkade visst redigera istället för att svara. Jag har svårt att tro att det är ett underlag utan en papp utan granulat t ex derbigum. Men har jag fel så borde drt vara värt ett försök att driva det mot besiktningsföretaget.

(kollat om bilderna i din andra tråd och måste erkänna att det är jäkligt svårt att se vad det är men ett underlag borde inte ha klarat så många år i solen utan att helt krakulerat)
 
Redigerat:
Något dolt fel är det knappast men du bör definitivt kunde vända det mot besiktningsmannen och nyttja dennes ansvarsförsäkring.

Ofattbart illa att en besiktningsman missar något så uppenbart som att det är underlagspapp som ytskikt.
 
"taket har nått sin livslängd". Då är det kört :)

Oavsett om det är rätt eller fel gjort så hamnar undersöknigsplikten på dig i och med den skrivelsen.
Hade taket varit viktigt hade du bett om utökad besiktning.
(Är vad de kommer säga)
 
Appendix Appendix skrev:
"taket har nått sin livslängd". Då är det kört :)

Oavsett om det är rätt eller fel gjort så hamnar undersöknigsplikten på dig i och med den skrivelsen.
Hade taket varit viktigt hade du bett om utökad besiktning.
(Är vad de kommer säga)
Jag ville göra en egen besiktning när vi köpte huset, men "chefen" ville inte, "onödiga pengar". Usch skulle inte lyssnat på "chefen"
 
V vectrex skrev:
Något dolt fel är det knappast men du bör definitivt kunde vända det mot besiktningsmannen och nyttja dennes ansvarsförsäkring.

Ofattbart illa att en besiktningsman missar något så uppenbart som att det är underlagspapp som ytskikt.
Tror knappast de ens var uppe på taket
 
Rickard. Rickard.ag skrev:
Jag råkade visst redigera istället för att svara. Jag har svårt att tro att det är ett underlag utan en papp utan granulat t ex derbigum. Men har jag fel så borde drt vara värt ett försök att driva det mot besiktningsföretaget.

(kollat om bilderna i din andra tråd och måste erkänna att det är jäkligt svårt att se vad det är men ett underlag borde inte ha klarat så många år i solen utan att helt krakulerat)
Takfirmorna som var här sa också att det var otroligt att det hållt så länge
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.