Hej!

Vi bygger en liten bastu i ett utrymme där det ligger ett linoleumgolv (marmoleums plattor). Under plattorna är det betong. Enligt byggaren är det enklast/snyggast att ha kvar linoleumplattorna och täta med silikon mot väggarna. Sedan lägga löstagbar trätrall ovanpå, samt ett extra golvskydd under aggregatet.

Någon som har erfarenhet av något liknande? Är lite orolig för fukt och dålig lukt.
 
Vad är det för utrymme då? Självklart blir det en fuktbelastning på golvet men man får väl väga för och emot.
 
U umciggy skrev:
Hej!

Vi bygger en liten bastu i ett utrymme där det ligger ett linoleumgolv (marmoleums plattor). Under plattorna är det betong. Enligt byggaren är det enklast/snyggast att ha kvar linoleumplattorna och täta med silikon mot väggarna. Sedan lägga löstagbar trätrall ovanpå, samt ett extra golvskydd under aggregatet.

Någon som har erfarenhet av något liknande? Är lite orolig för fukt och dålig lukt.
Jag tror inte linoleum är lämpligt i en bastu. Linoleum gillar inte vatten alls. Speciellt inte plattorna, där du har skarvar. Läsp på om skötsel råd för linoleumgolv så tror jag du förstår.
 
  • Gilla
Centano
  • Laddar…
Utrymmet är en hall på bottenvåningen.
Planen just nu är att låta plattorna ligga kvar och se hur det funkar.
Kommer trots allt inte att hamna vatten på golvet i normala fall tänker jag.

Blir det problem kan man ganska enkelt ta bort linoleumplattorna och ha trätrallen direkt på betongen istället.
 
U umciggy skrev:
Utrymmet är en hall på bottenvåningen.
Planen just nu är att låta plattorna ligga kvar och se hur det funkar.
Kommer trots allt inte att hamna vatten på golvet i normala fall tänker jag.

Blir det problem kan man ganska enkelt ta bort linoleumplattorna och ha trätrallen direkt på betongen istället.
Du verkar ju redan ha bestämt dig, så det kanske inte spelar någon roll.

Men jag har svårt att se detta framför mig. Bastu i en hall? Är det i en källare?
Visst kan man ha en 100% torrbastu. Men vem har det? Blir väl alltid lite vatten. Om inte annat när någon har sprungit ut för att duscha och sedan kommer drypande våt tillbaka. Betong golv är svårt/omöjligt att hålla rent. Visst, det syns inte om du har trall ovanpå. Men det blir skitigt efter ett tag.

Byggs väggarna, eller är det ett befintligt rum?
 
Varför inte köpa en bit plastmatta och lägga in i bastun bara då med uppvik så det klarar lite stänk och avtorkning. Behöver ju inte läggas på nåt märkvärdigt sätt och kemsvets duger ju bra.
 
Var nog lite otydlig när jag sa "hall". Det rör sig om typ ett genomgångsrum i källaren från vilket det går dörrar till toalett/dush samt förråd. Där har vi nu låtit bygga en liten bastu på c:a 3kvm eftersom det fanns ledig plats.

Bastun blev klar idag precis så vill vi göra om något med golvet får vi göra det i efterhand. Isf blir det att lägga in en enkel plastmatta som Stefan tipsade om. Vi får basta lite och se hur det funkar först helt enkelt :)

Ska försöka komma ihåg att återkoppla här hur utfallet blev ifall fler personer undrar samma sak i framtiden.
 
  • Gilla
Per i Hamrånge
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.