T Turbo_Tail skrev:
Gör och gör - om det är avloppsavluftningen så beror det väl på hur avlopssystemet ser ut. Jag som har en sluten tank för avloppsvattnet vid min fritidsbostad vill definitivt inte fylla den med smältvatten.
Blir säkert 3 liter på ett år ;)

Hoppas din tank räcker för det?!
 
  • Gilla
Plåt gubben. och 1 till
  • Laddar…
T Turbo_Tail skrev:
Gör och gör - om det är avloppsavluftningen så beror det väl på hur avlopssystemet ser ut. Jag som har en sluten tank för avloppsvattnet vid min fritidsbostad vill definitivt inte fylla den med smältvatten.
Mängden vatten som kommer in genom en cirkulär öppning med diameter 110mm är försvinnande liten så jag tror du inte behöver bry dig om detta heller. Båda avloppsluftningarna ovan är utförda på så vis att det bara är direkt nederbörd som träffar rörmynningen som kommer in i avloppssystemet.

Med en årsnederbörd på 800mm (snitt i södra Sverige) så blir det 7,5liter per år.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
A Autodidak1 skrev:
Men själva avloppsluftningen bör kondensisoleras på vinden, annars lär det uppstå kondens på utsidan som rinner ner på takisoleringen.
Nej behövs inte, kondensen blir inne i avluftningen.
 
  • Gilla
egge80
  • Laddar…
A Autodidak1 skrev:
Men själva avloppsluftningen bör kondensisoleras på vinden, annars lär det uppstå kondens på utsidan som rinner ner på takisoleringen.
Avloppsluftningen är väl i princip alltid varmare än luften på vinden? I så fall blir eventuell kondens på insidan av röret vilket inte spelar någon roll.
 
  • Gilla
RoBo och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Avloppsluftningen är väl i princip alltid varmare än luften på vinden? I så fall blir eventuell kondens på insidan av röret vilket inte spelar någon roll.
Oftast är det så, men vintertid och vid väderomslag så kan man få kondens på utsidan (speciellt vid översnöad avloppsluftning). Jag har aldrig dragit en avloppsluftning utan isolering, enkelt och billigt samtidigt som man tar bort en risk (inte stor, men en risk).
 
  • Gilla
KanKanske och 1 till
  • Laddar…
A Autodidak1 skrev:
Oftast är det så, men vintertid och vid väderomslag så kan man få kondens på utsidan (speciellt vid översnöad avloppsluftning). Jag har aldrig dragit en avloppsluftning utan isolering, enkelt och billigt samtidigt som man tar bort en risk (inte stor, men en risk).
Är nog något du hittat på själv. :thinking:
 
A Autodidak1 skrev:
Oftast är det så, men vintertid och vid väderomslag så kan man få kondens på utsidan (speciellt vid översnöad avloppsluftning). Jag har aldrig dragit en avloppsluftning utan isolering, enkelt och billigt samtidigt som man tar bort en risk (inte stor, men en risk).
Väderomslag har knappast med saken att göra. Men visst, rent teoretiskt så finns väl risken under varma sensommardagar med hög luftfuktighet. I praktiken så är jag helt övertygad om att man aldrig får kondens på utsidan av ett avloppsrör som enbart innehåller luft. Sen räcker det ju inte med isolering utan det måste i så fall på ett lufttätt skikt utanpå isoleringen.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
R RoBo skrev:
Är nog något du hittat på själv. :thinking:
Eller så kan det bero på att efter ha jobbat med hus i snart 40 år så har jag sett det? :p

Problemet är större längre norrut med mer snö o kyla. Det är inte så att det rinner hinkvis med vatten men problemet uppstår.

Eller menar du att kondens inte existerar på en kallvind?
 
  • Gilla
KanKanske
  • Laddar…
A Autodidak1 skrev:
Oftast är det så, men vintertid och vid väderomslag så kan man få kondens på utsidan (speciellt vid översnöad avloppsluftning). Jag har aldrig dragit en avloppsluftning utan isolering, enkelt och billigt samtidigt som man tar bort en risk (inte stor, men en risk).
Skulle värdera möjligheten att hålla koll på att skarvmuffen är tät högre än att isolera för ytterligheter.
Tror risken med läckage uppifrån är större än kondensrisken.
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Väderomslag har knappast med saken att göra. Men visst, rent teoretiskt så finns väl risken under varma sensommardagar med hög luftfuktighet. I praktiken så är jag helt övertygad om att man aldrig får kondens på utsidan av ett avloppsrör som enbart innehåller luft. Sen räcker det ju inte med isolering utan det måste i så fall på ett lufttätt skikt utanpå isoleringen.
Men suck...

Problemet kan uppstå då det är kallt och vissa väderförhållanden (och väderomslag). Speciellt om luftningen är lång och det inte strömmar så mycket luft genom den (exempelvis då den är snötäckt).


All nyproduktion brukar ha kondensisolering på avluftningen av en anledning
 
  • Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
T topmount skrev:
Skulle värdera möjligheten att hålla koll på att skarvmuffen är tät högre än att isolera för ytterligheter.
Tror risken med läckage uppifrån är större än kondensrisken.
Skarvmuffen ska säkras så dom inte kan glida isär, tyvärr inte ovanligt.

Men du har helt rätt i att risken för läckage är större (eller ger i varje fall värre skador)
 
A Autodidak1 skrev:
Eller så kan det bero på att efter ha jobbat med hus i snart 40 år så har jag sett det? :p

Problemet är större längre norrut med mer snö o kyla. Det är inte så att det rinner hinkvis med vatten men problemet uppstår.

Eller menar du att kondens inte existerar på en kallvind?
Kondens uppstår när varm luft kyls ner. På vintern är alltid uteluften och vinden kallare än luften från avloppsventilationen, så då är det helt omöjligt att det blir kondens utanpå röret. Det kan, som sagt var, uppstå varma sommardagar då avloppet är kallare än omgivande luft, men det borde vara ganska sällsynt.
Det du har observerat är nog snarare läckage.
 
  • Gilla
Maxwells demon och 1 till
  • Laddar…
A
A Ace83 skrev:
Ja nu blev jag fundersam, tror jag missuppfattat. Är det något nytt att de sätter så korta rör på taket? Om man kollar alla andras tak så har de långa rör. Även på nya tak.


Detta borde väl stämma?
[bild]
[bild]
Detta ser precis ut som min vind i Vallentuna. Avloppsluftningen. Jag bytte från långt till kort (inget) rör 1997 och har aldrig haft några problem, även med mycket snö på taket.
 
useless useless skrev:
Kondens uppstår när varm luft kyls ner. På vintern är alltid uteluften och vinden kallare än luften från avloppsventilationen, så då är det helt omöjligt att det blir kondens utanpå röret. Det kan, som sagt var, uppstå varma sommardagar då avloppet är kallare än omgivande luft, men det borde vara ganska sällsynt.
Det du har observerat är nog snarare läckage.
Skadorna i det specifika fallet var inte läckage, det var resultatet av kondens. Men skadan var "bara" missfärgning och lite torrt svartmögel vid besiktningstillfället och huset låg i Boden med riktiga vintrar.

Problemet kan inte uppstå då det är riktigt kallt (=0 luftfuktighet). Risken för problem ökar om det varit plusgrader under längre tid och vinden är "varm" och vädret slår om till kallt. Det som händer då är att luftningen kyls ner så mycket att kondens uppstår.

Problemet är inte det värsta som kan hända ett hus, men i nyproduktion så brukar det vara standard med kondensisolering upp till taket. Det var det redan för över 30 år sedan då jag byggde ett Myresjöhus.

Men det viktigaste är att se till att ha lutning hela vägen och att säkra så att skarvarna inte kan glida isär
 
Magnus E K
Bara jag som reagerar på att riktningen på nockpannorna är omvänd på de båda bilderna?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.