Hej!
Har ett äldre timmerhus på en gård vars fönster är dåliga. Längesedan någon såg över dessa fönster. Tror ni att det går att renovera dessa med att skarpa bort gammal färg, olja in trä, målning och ny fönsterkitt eller är de bortom räddning? Se bifogade bilder. Huset används mest till förvaring idag. Men har en förhoppning om att kunna renovera upp två rum till att ha som gästrum på sommaren.
 
  • Närbild av gammalt timmerhusfönster med flagnande färg och slitet trä som behöver renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Slitna fönster på ett äldre timmerhus med flagande färg och synliga tecken på förfall.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av slitet gammalt fönster i timmerhus med flagande färg och synligt trä.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
Jadå, det tror jag. De ser torra ut men inte murkna. Lättskrapade också :D.
Använd linoljefärg och linoljekitt.
Edit: jättefina fönster som du ska vara rädd om!
 
  • Gilla
Nagas
  • Laddar…
Och var rädd om glasen, ta ut dem först och håll ordning på var de satt.
 
  • Gilla
mexitegel och 1 till
  • Laddar…
Ja, det där är inga problem annat än att det tar sin lilla tid. Men det är trevligt och rogivande arbete :D

Läs på lite om hur du gör bara och använd riktigt kitt så kommer det bli hur bra som helst!

Lycka till!
 
  • Gilla
guggen och 2 till
  • Laddar…
Klart du ska renovera! Finns mycket att hitta om fönsterrenovering både här och på andra ställen, typ youtube. I den här tråden ger krillek en bra bild av hur det går till att renovera fönster steg för steg.
 
  • Gilla
Nagas och 1 till
  • Laddar…
Fina fönster som du absolut kan renovera.

Kolla om det finns ett spår på insidan karm för att sätta in en ullgarnslist, så sluter det tätt också. Om det inte finns så sätter du någonting modernare.

Innerglaset kan bytas mot energiglas, så bibehåller du utssendet på huset genom att låta de gamla fönstren vara kvar, om du vill.

PS: Glöm inte att tvätta, Jotun kraftvask till exempel. För du kan ha både alger och mögelpåväxt som du behöver ta hand om innan du börjar fixa. Jag brukar tvätta innan jag börjar slipa, sedan tvättar jag innan målning.
 
  • Gilla
Nagas
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.