Tjena,
Vi har haft en totalentreprenad för vårt badrum och kort tid efter det var klart började det rinna ut nån konstig smet ur väggarna.
Det stelnar och blir verkligen stenhårt, det luktar typ ättika.
Trött på entreprenadfirman nu som inte verkar ha någon lösning på problemet.
Tänkte om någon här kan se var det är för något som rinner ut.
Se bilderna.
 
  • Gulaktig smet rinner ur fog mellan mörka kakelplattor i hörnet av ett badrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gulaktig smet som rinner från fog mellan grå klinkerplattor på en vägg och stelnat, luktar ättika.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Smet som stelnat och läckt ut från en spricka mellan kakelvägg och golv i ett badrum, med en ättikaliknande lukt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Badrumshörn med kaklade väggar och golv där en gulaktig smet syns sippra ut och stelnat längs nedre delen av väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T
Vad är det för plattor på väggarna, vanlig klinker?

Vad är det för bjälklag och tätskikt?

Är det i en källare?
 
Beware!!

Affisch för filmen Alien med texten "In space no one can hear you scream" och ett ägg mot en mörk bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


:crysmile:
 
Ja det är vanligt klinker och tätskikt är väl som det ska vara, det är Interkakel som byggt badrummet.
Det är inte i en källare.
Jag har dålig koll på hur man bygger ett badrum, därav totalentreprenaden...
 
Hhmmm.... har aldrig sett under mina år i branschen :thinking:
 
Utfällning från kaklet?
 
J JohanHulda skrev:
Tjena,
Vi har haft en totalentreprenad för vårt badrum och kort tid efter det var klart började det rinna ut nån konstig smet ur väggarna.
Det stelnar och blir verkligen stenhårt, det luktar typ ättika.
Trött på entreprenadfirman nu som inte verkar ha någon lösning på problemet.
Tänkte om någon här kan se var det är för något som rinner ut.
Se bilderna.
Hoppas det löste sig. Om inte, så tycker jag att det gula på översta bilden påminner om droppsten, som i sin tur består av mineraler som finns i plattorna. Minns att jag sett det hårda gula på simhallar och möjligen i duschar på några gym. Det vita lär vara kalkavlagringar.
 
K
Det är en alkalikiselreaktion. Beror på att plattan innehåller reaktivt kisel som reagerar med alkaliteten i fixet.
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
K
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Hhmmm.... har aldrig sett under mina år i branschen :thinking:
Alkalikiselreaktion.
 
  • Gilla
ylven
  • Laddar…
K ktm250 skrev:
Det är en alkalikiselreaktion. Beror på att plattan innehåller reaktivt kisel som reagerar med alkaliteten i fixet.
Hur förebyggs eller åtgärdas detta?
 
Redigerat:
Jag läste om det när jag kollade på vilket system att använda när jag satte granitplattor på vår altan. Då skrev en fix/bruks tillverkare om det.

Jag uppfattade att detta var något som de flesta fixtyper skyddade mot. En av skillnaderna mellan fix och vanligt murbruk?

Då blir man ju lite nyfiken på vilket fabrikat av fix som använts, och om platt tillverkaren har någon rekommendation om typ av fix och fog. Det som skall användas till natursten, granit och marmor osv, är ju ofta andra produkter än till vanligt kakel. Kan det vara något sådant som blivit fel? Om plattan är av en typ som skall betraktas som natursten vid fixval?
 
  • Gilla
kulle
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.