Vi ska snart skicka in ritningar för bygglov men vill gärna ha lite åsikter.
Lite info. Vi är ett par som är 30 år har hästar, hundar och katt. Huset är ca 200m2 men förhoppningsvis växer familjen i framtiden
Huset kommer att byggas i ytongblock i gammal stil.
Gästrummet kommer att inredas till kontor. Tyvärr syns inte dörrarna av någon anledning men dom är där..
Vad ska man tänka på? Något ni tror kommer att se tokigt ut?
Tack för hjälpen
 
  • Ritning av ett förslag på husplan med betecknade rum som entre, vardagsrum, gästrum och kök, i skala 1:100.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning av husplan med märkta rum inklusive allrum, sovrum, klädkammare (KLK) och badrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Toaletten på nedre plan är större i verkligheten då den går en bit under trappan. Även möbleringen är fel där..
På bottenplan är det 270 i takhöjd.
 
BirgitS
Har du koll på tillgänglighetsreglerna?
Det måste t.ex. finnas dusch på entréplanet och det finns krav på storlek och utformning av toalett, sovrum och tvätt mm.

Rent praktiskt skulle jag vilja ha städskåpet mer lättillgängligt för med barn är det så ofta man behöver något därifrån. Är det en tvättmaskin i groventrén också eller vad betyder TM där?

En stor fördel med att separera groventré och klädvård är att smutsiga barn inte behöver gå igenom klädvården där man håller på med rena kläder.

Ser inte direkt hur det är tänkt att gäster ska hänga av sig i entrén, det ser ut som att en hatthylla eller annan klädförvaring antingen hamnar framför fönstren eller delvis blockerar öppningen in vidare i huset.

Det där vardagsrummet fungerar nog så länge som hela familjen ryms i en soffa men sen börjar det bli svårt att möblera så att alla kan samlas där eller när man har gäster hemma så behöver man också en soffgrupp som rymmer fler. Det där rummet ser lite svårmöblerat ut om man vill ha två soffor eller en soffa och flera fåtöljer samt alla ska fortfarande kunna se på teve.

Det ser ut som det blir många oanvända kvm mellan matbordet och köket.

Vet inte åt vilket håll som trappan är vänd men man bör inte ha en nedåtgående trappa precis utanför en dörr, alldeles för stor risk att någon på natten trampar snett och faller ner i trappan eller om dörren öppnas åt andra hållet att någon som kommer upp för trappan får dörren i ansiktet och då faller.

Det ser lite trångt ut kring toastolen där uppe, den bör ha 80 cm utrymme för att det ska gå lätt att städa på sidorna av den och ingen ska råka slå knä, armbåge eller axel i väggen. Det är bra om en dusch inte är precis vid dörren eftersom det ofta blir blött utanför duschen (särskilt om det är långt till handdukarna) och nästa person blir sur när hen råkar trampa i det blöta. Ett fönster gör ett badrum trevligare att vistas i.
 
Tack för många bra synpunkter! Det är en dusch i tvättstugan. Även på ovanvåningen är det tv-rum för att barn ska kunna hänga där om man har gäster och dyl. På toaletten uppe är det ett stort runt fönster som inte syns på ritningen. Jag ska kika på övriga åsikter..
Tack för att du tog dig tid att ge ett sånt utförligt svar! Det uppskattas
 
Håller med @BirgitS i vanlig ordning kring tillgänglighetsreglerna. Wcn där nere kan jag inte se hur den möter kraven. Duschen ser jag är i klädvården så det är det nog inga konstigheter med.
Däremot är jag ytterst tveksam till om gästrummet är tillräckligt stort för att bli godkänt.

Mest huvudbry har jag dock över ovanvåningen. Masterns klädkammare är på tok för smala. De kommer inte funka bra alls är jag rädd för. Vad jag kan se så är de 100-110cm smala och tänker man då att en byrå eller garderob är 50-60cm djup så kommer man inte kunna stå bakom och dra ut en låda. Mitt tips där är att helt enkelt skita i att ha 2st klädkammare och istället göra en större modell!

Samma gäller för klädkammarna till barnrummen. Skit i dessa och gör garderovsvägg istället. För just nu är det 2st klädkammare som lär rymma mindre kläder än garderober som tar mindre yta. Då kan ni dessutom utöka badrummet lite som ser väldigt inklämt ut med sina 160-170cm i djup. En 90cm dusch med wc stol bredvid blir väldigt trångt men skiter ni i klädkammarna till barnrummen så lär ni få loss säg 30-40 cm till och det skulle göra underverk på badrummet!

Edit: kollade upp bbr och som jag tolkar det så måste sovrummet vara minst 210 brett (osäker på om det är det nu) på nedre plan och det verkar som om det måste finnas ett badrum. Det går säkert att kringgå det lite i o med duschen i tvättstugan men minimåttet skulle jag säga är det samma med eller utan dusch, dvs 190x170 cm.
 
Redigerat:
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Jag säger tvärtom att barnens KLK funkar utmärkt, men dörren ska vara på mitten, då kan man sätta hyllor på ena kortsidan och en klädstång längs med hela. Brorsan har så. Ljudisolerar bra mellan rummen, och ger mer möblerbar vägg än två garderober.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Jag säger tvärtom att barnens KLK funkar utmärkt, men dörren ska vara på mitten, då kan man sätta hyllor på ena kortsidan och en klädstång längs med hela. Brorsan har så. Ljudisolerar bra mellan rummen, och ger mer möblerbar vägg än två garderober.
Fast tänker man ytmässigt så kan du ha fulltaliga garderobsväggar i båda rummen om du struntar i klk, vilket i sig då ger samma ljusisolerar men sväljer avsevärt mycket mer förvaring. Nu vet jag inte vad måtten är men skulle tro att de är styvt 2m breda, så en total på säg 4.2-4.3m vilket då resulterat i 7st 60cm garderober kontra ca 2m förvaring som nuvarande klk hade kunnat husera med klädstång på ena sidan och hyllor på andra. :)
 
Tack för åsikter! Vi har gjort om lite på ovanvåningen.
Trappan som var överdimensionerad har blivit mindre vilket gjorde att badrummet uppe blev större. I stora sovrummet blev det en lite större Walk in garderob i stället för två små.. Återkommer med bilder så fort jag har dom redo
 
L Leif i Skåne skrev:
Har du läst det liknande bygger ”Gubbalyckan”
[länk]


Mycket intressant läsning.
Visst har jag det. Säkert tre gånger
Det är fantastiskt hur mycket kunskap och inspiration man kan finna här..
 
N
Hej
Dörrar, dörrslagning samt handikapp cirkel saknas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.