Hej

Nytt fristående leca-garage ifjol. Isolerad platta, men övrigt ett kallgarage. Har nu upptäckt fukt i taket - hela taket, med andra ord kondens.
Ser att jag, för att rädda taket mot mögelpåväxt, måste isolera. Det är öppet längs takfoten på båda sidor, samt ventilgaller i ena gavel. Hur ville ni gått fram, om ni stod i mina skor.

Takstolar i trä och lecablockvägg i ett kallgarage med öppen takfot och ventilgaller.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Räcker det inte att du installerar mögelstoppers så du får ut den varma luften?
Jag förstår iofs inte hur det kan bli kondens på insida tak, har du varmare luft inne i garaget än ute?
 
Tomture61
När garaget är kallare än det är på utsidan får man fuktigt i garaget.
Värme är det som stoppar hög luftfuktighet i lokaler.
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
När garaget är kallare än det är på utsidan får man fuktigt i garaget.
Värme är det som stoppar hög luftfuktighet i lokaler.
Då får man väl fukten på utsidan isf?
Den varma luften kondenserar ju mot det kalla taket. Så har han fukt på insidan så måste det vara varmare inne än ute.
 
X xLnT skrev:
Då får man väl fukten på utsidan isf?
Den varma luften kondenserar ju mot det kalla taket. Så har han fukt på insidan så måste det vara varmare inne än ute.
Nej, inte nödvändigtvis.

Vad är det för takbeläggning?

Är inte alls omöjligt att taket kyls ned under utomhustemperaturen. Eller rättare sagt så är det vanligt vad gäller takets utsida. Detta beror på värmeutstrålning mot rymden och är vad som ger upphov till dagg i gräsmattor eller frost på vindrutan.
Denna nedkylning kan i vissa fall leda igenom till takets insida och då blir även den nedkyld under utomhustemperaturen. Om något är kallare än utomhustemperaturen och luftfuktigheten är nära 100% (vilket den ofta är vintertid) så får man kondensutfällning i form av vatten eller is.
 
Tomture61
Kylan man får på natten stannar kvar i garaget en lång tid , så när temperaturen utomhus höjs under dagtid får man ett garage som är kallare.
Hade exakt samma problem när jag byggde mitt garage , plattan isolerad men väggar och tak oisolerade , öppet vid takfoten till insidan av garaget , fick fukt på insidan av fönstren + vid garageporten (10mm luftspalt undertill) var golvet fuktigt.

Vet dock ej hur klimatet blir om garaget är lufttätt dock ?
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Kylan man får på natten stannar kvar i garaget en lång tid , så när temperaturen utomhus höjs under dagtid får man ett garage som är kallare.
Hade exakt samma problem när jag byggde mitt garage , plattan isolerad men väggar och tak oisolerade , öppet vid takfoten till insidan av garaget , fick fukt på insidan av fönstren + vid garageporten (10mm luftspalt undertill) var golvet fuktigt.

Vet dock ej hur klimatet blir om garaget är lufttätt dock ?
Intressant, jag har samma förutsättningar i vårt hus vi bygger, fast där hamnar fukten på utsidan av fönstren. Ingen fukt på insida råspont.
 
Det är samma sak som händer när man pluggar ventilationshålen i en grund vid fel tillfällen. Kondens beroende på ovan nämnda orsaker.
Kan du täta till allt och sätta en luftavfuktare, eller helt enkelt värma på garaget lite?
 
Tror det räcker med att öka ventilationen. Mätte Rh till 58% igår kväll i garaget. Satte upp porten några cm i natt. Mätte Rh till 49% nu och taket hadde torkat upp. Så här finns potentiale för en lösning på problemet.
 
Blöt fuktig bil i garaget?

Betongplatta och murade väggar kanske inte har torkat ut fullt ännu? Tar ju lång tid.

Har själv kallgarage med isolerade väggar, men inte ännu i taket. Dock är min platta oisolerad. Har inga nämnvärda fuktproblem trots blöt bil nästan varje natt i skånsk vinter. Råspont i taket. Garaget har fungerat så i snart 40 år. 10 cm glipa under portarna.

Vectrex beskrivning är sannolik. Det är vad jag förstår en huvudorsak till många mögelvindar.
 
Kan hända det Vectrex beskriver sker här hos mig, under rätta förhållande.

Har betongpannor på taket. Jag får se vad som händer vid nästa övergång från kyla till mildare väder. Det är som regel då kondens uppstår. Har iallafall nu fokus på ventilationen och cirkulering av luften i garaget, så får vi se om det hjälper.
 
Redigerat:
R reno_09 skrev:
Tror det räcker med att öka ventilationen. Mätte Rh till 58% igår kväll i garaget. Satte upp porten några cm i natt. Mätte Rh till 49% nu och taket hadde torkat upp. Så här finns potentiale för en lösning på problemet.
Har du RH 49% utan någon form av uppvärmning så bor du i öken eller så är det fel på din fuktmätare.

Ventilation utan tillförd värme hjälper inte annat än undantagsvis. Vintertid kan du betrakta RH utomhus som 100% jämnt.
 
R reno_09 skrev:
Jag får se vad som händer vid nästa övergång från kyla till mildare väder. Det är som regel då kondens uppstår. Har iallafall nu fokus på ventilationen och cirkulering av luften i garaget, så får vi se om det hjälper.
Ja, det låter rimligt. Efter en kallperiod har taket (råsponten) blivit nedkyld, och när det sedan slår om till mildare väder så kondenserar fukten i garaget mot den kalla råsponten.
Med mkt ventilering och luftcirkulation kortas tiden ner för råsponten att få samma temp som luften. Dvs det förhindrar inte kondenseringen, men det minskar fuktbelastningstiden.

Sättet att eliminera risken för mögel är att minska fuktbelastningen, dvs säkra att RH inte långvarigt ligger över ca 75%.
Antingen indirekt genom att värma luften, vilket sänker RH, eller direkt genom att avfukta luften.

Det märkliga är att denna problematik har funnits på alla våra tak/kallvindar/ekonomibyggnader sedan hedenhös, men tycks inte ge mögelproblem förrän nu i modernare tid. Jag för min del är övertygad om att det beror på att virkeskvaliteten är oändligt mkt sämre nu än tidigare, (pga hela virkeskedjan - från timmer på rot till lagt tak).
 
Oldboy Oldboy skrev:
Det märkliga är att denna problematik har funnits på alla våra tak/kallvindar/ekonomibyggnader sedan hedenhös, men tycks inte ge mögelproblem förrän nu i modernare tid. Jag för min del är övertygad om att det beror på att virkeskvaliteten är oändligt mkt sämre nu än tidigare, (pga hela virkeskedjan - från timmer på rot till lagt tak).
Äsch, virke har möglat i alla tider. Mögel förstör inte virket så förr brydde man sig inte om detta på samma sätt som nu. Dessutom har väl vintrarna blivit varmare och vi har ett klimat som tillåter mögel att växa under en betydligt större del av året än förr.

Virkeskvaliten är inte sämre nu än förr, jag skulle vilja hävda det omvända. Det var mycket sämre förr. Råspont har man i alla tider tagit av de sämsta bitarna av stocken. Mer kvistar och mera splintved. Oavsett vilket så möglar det lika bra även om det är kvistfritt kärnvirke. Ruttnar däremot, det är en annan femma.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.