Hej,
Har ett rum på ca 8-10m2 i källaren där jag nyligen har installerat en frånluftvärmepump. Rummet används som förråd och drift av frånluftvärmepump. Rummet är oisolerat mot yttervägg av leca (vit på bild) och puts. Två isolerade innerväggar av gips. Från rummet finns en trapp upp till resterande del av huset. Det finns även en dörr ut till garaget. Rummet håller cirka 7-8grader ouppvärmt på vintern men har ett element på vissa delar av året för att hålla iaf 13 grader. Har i dagsläget ingen ventilation alls i det rummet. I övriga källaren (oinredd) finns det gamla klassiska ventilation, dvs helt öppet med ett galler för självdrag.
Vill montera någon slags ventilation i rummet för att få snurr på luften iaf lite grann. Det kommer aldrig brukas till något annat än vad de gör i dagsläget.
Mina idéer är följande:

1. Två hål för självdrag som i resten av källaren, ett på väggen högst upp och ett på väggen till höger.

2. Liknande som ovan men en paxfläkt i ena hålet och en freshventil i andra.

3. En freshventil i väggen högst upp och en pax ut till garaget, bör inte vara särskilt fuktigt i rummet, men det kommer ju lite spillvatten från pumpen så det är kankse inte helt optimalt. Men är nog den lättaste lösningen.

4. En freshventil och koppla på frånluften till frånluftsystemet, kräver dock rätt mycket jobb och ny injustering.

Synpunkter och andra idéer? Just nu lutar det nog åt alt 2. Dock är den högra väggen inte yttervägg hela vägen ner så hålet blir ganska långt upp, vilket inte är helt optimalt men bör väl funka i detta rum.
 
  • Enkel ritning av ett källarrum med markerade väggar och frånluftvärmepumphål.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
På sommarern ska du inte "ventilera" in fuktig varm sommarluft i ett kallt källarrum. Ledet till fuktproblem och mögel.
 
G Granström2 skrev:
På sommarern ska du inte "ventilera" in fuktig varm sommarluft i ett kallt källarrum. Ledet till fuktproblem och mögel.
Det är förvisso helt sant, hur får jag någorlunda snurr på luften där inne då? Till och frånluft från resterande del av källaren skapar förvisso cirkulation me förmodligen inte så mycket bättre luft.
Att installera en avfuktare känns lite väl overkill om det inte fins någon liten och billig variant.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.