Alebaleportocale
Hej!

Jag ska byta taket på vårt hus (byggt 1909, takets ålder vet jag ej men antar 50 år). Taket är ungefär 110kvm skulle jag gissa (huset har 60kvm som "footprint"). Allt ska bytas ut. Det är sticktak under. vi har nu fått en offert på 200tkr efter ROT och jag tycker att det låter extremt mycket.
  • rivning av pannor, läkt, sticktak. montera ny råspont, papp, vattenläkt samt bärläkt och plåttak
  • byte av befintliga ränndalar samt vindskive beslag och eventuell plåttätning runt skorstenarna
  1. byggställning 16000kr
  2. kontinenter (kontainrar antar jag?!) för byggavfall 5940kr
  3. tippavgift tegel 443kr
  4. råspont 16640kr
  5. papp 11700kr
  6. vattenläkt 1500kr
  7. bärläkt 2000kr
  8. plåttak + skurvar och diverse 27300kr
  9. plåtarbete samt material 5500kr
Jag får ihop det till 90.000kr i material på ett ungefär. Det betyder 100.000 efter rot för arbetet, i mina ögon extremt mycket då det är det absolut vanligaste taket man kan tänka sig, förutom att det fins 2 skorstenar ist för 1 och ett fönsterkupa. Huset är "på vischan", 20 min från en mellanstor stad söder om Stockholm. Låter det rimligt?
 
Det låter inte så farligt dyrt. Ta in två eller tre offerter till, då har du något att jämföra med.
 
  • Gilla
Alebaleportocale
  • Laddar…
Jag tycker det låter som en högst normal offert. Enda jag reagerar på ovan är att pappen skulle kosta 11700kr. Det låter orimligt dyrt. Borde mer handla om några tusenlappar.
 
  • Gilla
Alebaleportocale
  • Laddar…
Alebaleportocale
V vectrex skrev:
Jag tycker det låter som en högst normal offert. Enda jag reagerar på ovan är att pappen skulle kosta 11700kr. Det låter orimligt dyrt. Borde mer handla om några tusenlappar.
Apropå det, pappen... är det tjäderpapp eller duk? behöver man inte speca det? har läst (säkert på det här forumet) att för såna gamla hus är det bättre med pappduk för att det andas mer...

Jag kan, för övrigt, inget om tak. Dessutom är jag inte från de svenska trakterna, och är kvinna, så det sämsta kombinationen för att få en sämre offert. Men jag läser på för fullt...
 
Utan roten är priset ca 130000 för arbetet . dra av momsen
nu är du nere på ca 102000 , en vettig takläggare tar ca 450 i timmen ex moms , då är det ca 227 timmar ,
Det motsvarar 4 man i ca 7 dagar .

Tycker nästan det låter rimligt eller nästan i underkant
 
  • Gilla
Alebaleportocale och 1 till
  • Laddar…
Alebaleportocale
Tack för svaren än så länge. Vi har 2st firmor som kommer och kollar på huset i veckan. Dock har vi hittad alla via brabyggare och liknande sidor, och ju mer jag läser här desto mer rädd jag blir för såna firmor. Jag kom på just nu att den som lämnat offerten har nämnt att de jobbar med "lärlingar", vad det nu än betyder... Har tagit kontakt nu med en annan firma som nån tipsade om i en annan tråd, förhoppningsvis har de tid att komma och kolla också.
 
Alebaleportocale Alebaleportocale skrev:
Apropå det, pappen... är det tjäderpapp eller duk? behöver man inte speca det? har läst (säkert på det här forumet) att för såna gamla hus är det bättre med pappduk för att det andas mer...

Jag kan, för övrigt, inget om tak. Dessutom är jag inte från de svenska trakterna, och är kvinna, så det sämsta kombinationen för att få en sämre offert. Men jag läser på för fullt...
Varken asfaltspapp YAP eller underlagsduk, YEP är ånggenomsläpplig ("andas" alltså ej). Enligt gängse normer bör utrymmet under råsponten vara ventilerat med luftspalt mellan råspont och isolering vid användandet av sådan papp. Detta blir extra viktigt när man ej har plast på insidan av isoleringen vilket ofta är fallet med gamla hus.
 
  • Gilla
Alebaleportocale
  • Laddar…
Alebaleportocale
Inga företag har än så länge föreslagit luftspalt. Vi har inte isolerat taket (så från kattvinden ser vi direkt takstolarna och ströläkten eller bärlekten eller vad det nu heter i ett sticketak) och man kan se hål där taket möter muren. Enligt ett företag så är det tillräckligt för att området ska ventileras. Kan det stämma?
 
Varför ska du ta bort sticketaket?
Ett annat sätt att göra det på är att låta det vara kvar och sätta oljehärdad masonit ovan på och sen läkt på det som pannorna ligger på. Men stickespånen kanske är dåliga?

Jag hade absolut inte tagit en firma från någon sådan site. Har du ingen granne som bytt tak som kan rekommendera en firma?
På landet brukar folk ha kontakter med hantverkare.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Alebaleportocale
Den ser ganska dåligt ut på många ställen, ruttet och svart och äckligt, helt enkelt.

Vi känner inga där just nu då vi har precis köpt huset. Det känns lite sådär att bara knacka på och fråga... men kanske ska göra det!
 
Spånor brukar inte ruttna. De kan se svarta ut men ruttna gör de sällan. Oftast går det att göra som jag sa vilket dels blir billigare och dels gör att man inte förändrar grundprincipen för konstruktionen. Men om ni ska inreda vinden är det en annan sak.

Ring till en snickare på trakten och fråga istället. Och om de inte har tid så fråga om de kan rekommendera någon. På landet gör oftast snickare takbyten.
Förresten är det riktigt tegel?
 
  • Gilla
Anna Edström
  • Laddar…
Alebaleportocale
Nej, vi tänker inte inreda den. Jag tänkte mest att det blir ”fräschare”. Ska tänka på det du sade och nämna det för företagen.
Ja, riktigt tegel är det.
 
Hus från 1909 brukar sällan ha lätta tak att jobba med , hur är lutningen, småahus från 30 talet är tacksamma att byta tak på, enkla sadeltak som inte bjuder på några överraskningar , tycker offerten är rimlig,
 
Alebaleportocale Alebaleportocale skrev:
Nej, vi tänker inte inreda den. Jag tänkte mest att det blir ”fräschare”. Ska tänka på det du sade och nämna det för företagen.
Ja, riktigt tegel är det.
Du ska väl inte slänga teglet?
Spån är ett jättebra material på tak. Jag tror inte att företagen du haft kontakt med kan gamla tak.
 
HeineA HeineA skrev:
Hus från 1909 brukar sällan ha lätta tak att jobba med , hur är lutningen, småahus från 30 talet är tacksamma att byta tak på, enkla sadeltak som inte bjuder på några överraskningar , tycker offerten är rimlig,
Huset är nog äldre kan vi ju misstänka. Hur menar du att det är svåra tak?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.