possum77 possum77 skrev:
Man bör undvika att testa brandvarnare med riktig rök.
Intressant! Vet du varför. Personligen tycker jag att testknappen på sin höjd är ett halvt test. Testar alltid mina med röken från en utblåst tändsticka.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Intressant! Vet du varför. Personligen tycker jag att testknappen på sin höjd är ett halvt test. Testar alltid mina med röken från en utblåst tändsticka.
Röken riskerar att sota ner sensorn så att den slutar att fungera. Finns speciell testgas som ska vara skonsammare.
Om jag förstått det rätt så är en visuell indikering, ungefär 1 gång per minut, ett krav enligt säkerhetsstandarden. Så det lär vara svårt att hitta en godkänd brandvarnare utan denna indikering.
 
Redigerat:
  • Gilla
possum77 och 2 till
  • Laddar…
Skaffa ett riktigt trådbundet system eller plocka bort brandvarnaren.
 
useless useless skrev:
Det är väl ganska enkelt att testa om brandvarnaren funkar efter att man har klippt ena benet på dioden?
Du känner inte vare sig mamma eller grabb märker jag. :rofl: Det svåra är inte att testa den, det svåra är att utföra operationen obemärkt alternativt med mors medgivande. ;) Sen är inte heller jag helt övertygad om att man inte sabbar något annat. Liten risk möjligen men känns som fel grej att ta risker med...

Ett trådbundet system hade ju funkat, jobbar ju faktiskt med sådana till vardags, tyvärr innebär det rätt stort jobb med kabeldragning och ett blaffigt centralskåp nånstans så det går bort.

Apropå testa med rök eller testgas: Det beror rätt mycket på vad för typ av rök man testar med skulle jag säga. Använder man en fet eller kanske fuktig rök, exempelvis matos från ett restaurangkök, så är risken rätt stor - för att inte säga garanterad - att detektorn sätts igen. (Om ni någonsin hamnar i ett restaurangkök; titta inte upp... :oops: Ingen vacker syn...) Nu skulle man ju aldrig testa en detektor med sådan rök så klart. (Dessutom sitter det näst intill alltid värmedetektorer i restaurangkök, av förekommen anledning.)
Jag kan inte tänka mig att rök från en tändsticka är speciellt fet eller fuktig, den är nog så torr som rök kan bli. Att den röken skulle förstöra en detektor har jag rätt svårt att tro.
När vi testar så kallade samplande system (suger in luft genom ett rörsystem till en centralt placerad detektor som oftast är betydligt dyrare och känsligare än punktdetektorer) använder man en röktestpenna. Den ser ut som en penna men är helt enkelt ett snöre - tror det är bomull - i ett rör som man tänder på och släcker för att få en glöd som alstrar rök. Den röken kan möjligen vara torrare än tändstickans...
Testgas däremot, de finns i olika varianter. Det företag jag jobbar för använde en relativ dyr gas under många år men någon ekonom hittade en billigare gas som vi började använda. Dock dröjde det inte länge förrän det upptäcktes att den gasen gav en beläggning på insidan detektorn, vilket störde signalen från diod till mottagare. Inte bra... Vi återgick till den dyrare gasen rätt fort.

Hmmm... dioden skulle ju kunna vara ett med i någon kravspec förstås... :thinking: I så fall kan jag ju leta mig blå. Då kanske det bästa är att helt enkelt måla dioden svart. Kan inte påminna mig att min detektor hemma blinkar, men jag har inte lika mörkt hemma heller...

Anyway! Tack för alla tips hittills! (y)
 
T ToRy skrev:
Du känner inte vare sig mamma eller grabb märker jag. :rofl: Det svåra är inte att testa den, det svåra är att utföra operationen obemärkt alternativt med mors medgivande.
Du får väl preppa en varnare i lönndom innan, smyga in den innanför tröjan och sätta upp den i taket lite snabbt i nåt obevakat ögonblick.
 
T ToRy skrev:
Du känner inte vare sig mamma eller grabb märker jag.
Undrar om du inte skulle svara med att sätta hårt mot hårt.
Vi är ju miljoner, eller kanske miljarder människor som sover gott med dessa omärkliga blinkningar.
Så köp en sådan här till lejonungen:
https://www.apotekhjartat.se/produk...VRqzPln2DkkIxO6km__N43B_5LiTJSLwaAhoVEALw_wcB
Eller han kan ju faktiskt köpa en själv för sin veckopeng.
 
Förresten köp en ny brandvarnare från Clas O.
Sådana har jag, och jag har, som jag skrev, aldrig sett blinket förrän du påpekade det.
 
Herregud, det är ju bara att gilla läget om det inte finns varnare utan blink.

Det är inte att rekommendera att elektriskt modda något så viktigt som en brandvarnare om tejp- eller målartricket inte räcker.

Antingen får inte sonen som han vill eller också får mamman ge sig. Rimligen bör modern sätta sonens och sin egen säkerhet först. Allt annat borde generera ett allvarligt samtal med modern i fråga.
 
  • Gilla
doubleH och 2 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Herregud, det är ju bara att gilla läget om det inte finns varnare utan blink.

Det är inte att rekommendera att elektriskt modda något så viktigt som en brandvarnare om tejp- eller målartricket inte räcker.

Antingen får inte sonen som han vill eller också får mamman ge sig. Rimligen bör modern sätta sonens och sin egen säkerhet först. Allt annat borde generera ett allvarligt samtal med modern i fråga.
Tänkte det samma, men vågade inte skriva det, någon kan ta illa upp och bli kränkt...
 
possum77 possum77 skrev:
Man bör undvika att testa brandvarnare med riktig rök. Det var iaf vad vi blev tillsagda att lära ut på den tiden jag jobbade som brandman.
Räknas pannkaks-os som riktig rök ? I så fall testar jag brandvarnaren som man inte ska ca en gång i veckan :D
 
  • Gilla
possum77
  • Laddar…
L
T ToRy skrev:
Tjenare! Frågar åt en vän vars son har problem med att brandvarnaren i sovrummet blinkar rött någon gång i minuten. Grabben kan inte sova om det är minsta ljus i rummet och när det är näst intill kolsvart så lyser hela rummet upp av rödblinket och... ja ni fattar... (Jo jag vet, stackarn är känslig i överkant, men nu är det som det är. ;))
Har testat att tejpa över men det slinker ut ljus ändå.

Så, någon som har brandvarnare hemma som INTE har någon blinkande diod och kan tala om vad det är för märke, eller ännu hellre var de går att köpa? :) Helst sådana som triggar signalen i varandra.

Tack på förhand!
ToRy
Kan du inte bara sätta lite tejp över lampan?
 
L Lewdis skrev:
Kan du inte bara sätta lite tejp över lampan?
Se inlägg #1
"Har testat att tejpa över men det slinker ut ljus ändå."
 
Klistra på en möbeltass? En klutt häftmassa? Tejpen är väl för tunn för att räcka till.
 
Dubbel tejp? Vävtejp? Måla och tejpa? Annars kanske det går att vika lysdioden så att den befinner sig helt innanför skalet där blinket inte syns?
 
Eller var en man och sluta krypa för mamman.
 
  • Gilla
Daaaaaniel och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.