Hej
Jag behöver hjälp med uppslag. Jag har ett
wirsbo golvvärmesystem (vattenburen golvvärme) med uponor styrdon.
Jag skulle önska att ersätta el komplettera termostater o styrdon med app styrning för temperaturstyening. Jag har idagsläget Plejd för att styra belysningen o skulle önska ngn motsvarande smart lösning.
Skall gärna gå att lägga till radiatorer m Wi-Fi i systemet. Samt koppla till övrig automation tex Google home el Homekit.
Tacksam för uppslag o idéer.
 
Spontant, ett golvvärmesystem är ett mycket trögt uppvärmmingssystem. Vad är det du vill uppnå med att ändra temp via en app?
 
E etompau skrev:
Spontant, ett golvvärmesystem är ett mycket trögt uppvärmmingssystem. Vad är det du vill uppnå med att ändra temp via en app?
E etompau skrev:
Spontant, ett golvvärmesystem är ett mycket trögt uppvärmmingssystem. Vad är det du vill uppnå med att ändra temp via en app?
Tack för svar o klokt sådant. 1- Jag måste byta nuvarande termostater o funderar på om det är värt att sätta upp nya. 2- Även om det är trögt skulle jag vilja kunna justera temp på distans,
framförallt tex sänka specifikt rum. Därav tänker jag också att det vore bra att inkludera
Elradiatorer i lösning mha wifi.
 
SSSS SSSS skrev:
Vi har vattenburen golvvärme på en slinga i köket som värms av en liten elpanna. Denna styr vi med en smart trådlös termostat från Netatmo. Fungerar mycket bra till det. Hur man löser det till en fördelare osv. har jag dålig koll på.
[länk]

Finns även motsvarande radiatortermostater till samma system.
[länk]
N nizer skrev:
Tack för svar o klokt sådant. 1- Jag måste byta nuvarande termostater o funderar på om det är värt att sätta upp nya. 2- Även om det är trögt skulle jag vilja kunna justera temp på distans,
framförallt tex sänka specifikt rum. Därav tänker jag också att det vore bra att inkludera
Elradiatorer i lösning mha wifi.
Låter likt det scenario jag tänker. Skall kolla.
 
E etompau skrev:
Dimplex är en stor tillverkare av elradiatorer. Dom erbjuder Wifi-styrning av sina element.
[länk]
Tack, verkar finnas flera lösningar avs element värre med golvvärme.
 
Borde det inte gå med ett elektriskt ställdon typ Salus T30NO230 som du kopplar med en shelly 1? Kostnaden på det blir runt 500 spänn och du kan styra via WIFI, Google home, alexa mm. Mm. Till det behövs förslagsvis valfri wifi-termometer. Även sådana finns från shelly, både med batteri eller kabel (5v).

Jag har inte testat det än men har själv tänkt sätta upp en liknande lösning på mina vattenradiatorer med fjärrvärme.
 
Låter lite komplicerat, skulle önska något enkelt. Men det kanske jag som ej har koll på Salus el Shelly. ?
Z zirtiger skrev:
Borde det inte gå med ett elektriskt ställdon typ Salus T30NO230 som du kopplar med en shelly 1? Kostnaden på det blir runt 500 spänn och du kan styra via WIFI, Google home, alexa mm. Mm. Till det behövs förslagsvis valfri wifi-termometer. Även sådana finns från shelly, både med batteri eller kabel (5v).

Jag har inte testat det än men har själv tänkt sätta upp en liknande lösning på mina vattenradiatorer med fjärrvärme.
 
Btw lite svårt att fatta hur man kopplar om Salus, styrs det normalt ej via styrcentral. Men menar du att de kan gå via en Shelly? Man har ju ganska många styrdon kopplat till golvvärme.
 
Att styra GV upp och ner i temp via app eller annat, efter lite av eget tycke och smak som ska tillfredsställa en brukare är en överkurs att tro det kommer fungera bra. men att ha det som kontroll kan så vara, GV är trögt och en inställd avvikelse tar lång tid ( flera timmar ) innan det ger verkan, alla ska tydligen ha en massa elektronik för vad vara månde. Det anser jag själv att bygga in sig i ett hörn, men alla håller inte med. Klart upp till var och en att göra som dom vill. Men är kostnaden relevant med funktionen det är frågan. Det som det kostar kan man ha roligare med.
 
Kan nog till viss del hålla med.. men behöver göra ngt. Satt default på hela golvet och kan ej styra. Min panna har ingen smarthet.
Kanske blir att jag bara byter termostater för att kunna få olika temp i rummen.
J jonaserik skrev:
Att styra GV upp och ner i temp via app eller annat, efter lite av eget tycke och smak som ska tillfredsställa en brukare är en överkurs att tro det kommer fungera bra. men att ha dt som kontroll kan så vara, GV är trögt och en inställd avikelse tar lång tid ( flera timmar ) innan det ger verkan, alla ska tydligen en massa elektronik för vad vara månde. Det anser jag själv att bygga in sig i ett hörn, men alla håller inte med. Klart upp till var och en att göra som dom vill. Men är kostnaden relevant med funktionen det är frågan. Det som det kostar kan man ha roligare med.
 
Vad menar du med default, är det inte en fördelare med i spelet och vad är det för panna samt ev. styrning av värmen ut från den.
 
Har en gammal IVT..brutit kurvan med att sätta samma temp, men styrdon via wirsbocentral. Rummen styrs normalt av trådade rumstermostat.
J jonaserik skrev:
Vad menar du med default, är det inte en fördelare med i spelet och vad är det för panna samt ev. styrning av värmen ut från den.
J jonaserik skrev:
Vad menar du med default, är det inte en fördelare med i spelet och vad är det för panna samt ev. styrning av värmen ut från den.
 
Har du kollat slangarna ( om det finns ) mellan VP och rör ut, det är en klassiker på IVT av äldre mått, dom sätts igen av magnetit, en järnförening och kan halvera flödet genom dom. Det innebär även att flödet ut i huset avtar och tempen kan åka lite jojo då termodon öppnar stänger. Bäst är att bara ställa VP mot utetemp och strypa in vid fördelarna för varje slinga, det blir ett absolut jämnt klimat i huset då.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.