Hej,

Jag har funderingar kring att ta bort ett fläktskåp i mitt kök. Jag önskar att sätta dit en en rostfri fläkt istället för skåpet som sitter där idag.

Min fråga är hur man gör med aggregatet som sitter i skåpet, denna hanterar ju även ventilationen i vadrummet. Se bilder.

Hoppas ni kan hjälpa mig att komma vidare i planeringen av köksrenoveringen.
 
  • Kök med öppet fläktskåp som visar ett ventilationssystem och diverse köksartiklar på hyllorna ovanför en spisfläkt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Utgår från att detta är en Brf. Du kan i princip inte göra något ingrepp i vent.anläggningen. Grejorna ska uppfylla vissa krav och kontrolleras var 3-4:år (OVK), har du då bytt ut grejorna lär du få backning på det och sedan återställa.
Börja med att inhämta info från styrelsen om vad som kan göras med vent.anläggningen. Det kan finnas modernare ersättningsgrejor för just ditt system, så då också kan utrustas med rostfri kåpa.
 
Ja det är en BRF.

Rent spontant så känner det väldigt konstigt att behöva ha kvar det stora aggregat som har en separat panel för fläktstyrka.

Är det någon som gjort en renovering och tagit bort liknande system?
 
Vill inte behålla skåpet utan riva det för att få ett mer öppet kök. Här är en bild på hur jag vill göra.
 
  • Modernt kök med grå skåp, vitt kakel, rostfria vitvaror och trädetaljer, föreslaget för rivning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Allt går, det är bara frågan hur mycket pengar du vill kasta in i projektet. Att ha ett vent.aggregat någonstans i lägenheten kommer du tyvärr inte ifrån.
 
Men sitter det inte ett sånt aggregat i såna fläktkåpor som på bilder?
 
J Joakim.vahlberg skrev:
Men sitter det inte ett sånt aggregat i såna fläktkåpor som på bilder?
Nej skulle jag säga. Du har en vent.anläggning som är i drift 24/7 och suger ut luft från andra utrymme som WC, klädkammare etc. Så fungerar inte en vanlig köksfläkt.
 
OK jag får ta kontakt med fastighetsskötaren igen och kolla vad han rekommenderar att jag gör. Fläktskåpet måste iaf bort på något sätt.

Tack för all hjälp.
 
  • Gilla
etompau
  • Laddar…
Buskfyggaren
J Joakim.vahlberg skrev:
OK jag får ta kontakt med fastighetsskötaren igen och kolla vad han rekommenderar att jag gör. Fläktskåpet måste iaf bort på något sätt.

Tack för all hjälp.
Eller så kanske du måste tänkte om angående renoveringen? Som sagt det aggregatet som sitter i skåpet driver ventilationen i din lägenhet, tar du bort det så har du ingen ventilation och det är inte godkänt.

Har svårt att se hur du ska fixa ett liknande kök som på bilden. Kanske om man flyttar aggregatet och bygger in det i något skåp och kopplar den på ett ventilationsdon på väggen i köket (och aggregatet måste fortfarande även vara kopplad till badrummet), så får du köra men en kolfilterfläkt i köket.
 
Han kan ju sätta en kolfiterfläkt och riva bort skåpet.
Men det lilla aggregatet måste ju vara kvar tex i överskåpen ovan kyl o frys och fortsätta försörja grundventilationen i kök o badrum.
Sen att det korsar något litet avluftsrör i taket till imkanalsröret är ju bara robust och chickt.

Sen att det kommer bli sämre ventilation och mer fettfläckar i tak ,det får man ju leva med om det ska vara hippt och luftigt.
Man bor ju ändå inte i köket....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.