Jag ska renovera min tvättstuga och tänkte byta golv och bila bort en gammal klack som en oljetank stått på. Och när jag ändå har bilmaskinen framme så tänkte jag ta bort en gammal gjutjärnsbrunn (plastad på insidan) och byta till en modern plastbrunn och även lägga till ett avloppsrör uppifrån så att det inte forsar och stänker när man spolar i vask eller tvättmaskinen spolar ur.
Nu till frågan, är det värt att lägga jobb på att ta bort en gjutjärnsbrunn och ligger inklämd mot en vägg?
Huset är byggt -79 av Anebyhus så jag har ingen aning om, om det är järnrör eller plaströr under golvet och jag har ingen aning om vilket håll röret går från brunnen. Dock tror jag att röret går lite ut i rummet med tanke på vilket håll nuvarande brunn ligger. Finns det muffar som passar till ett eventuellt järnrör från en ny golvbrunn? Är det dumt att gjuta in en skarvmuff mellan plast och järn?
Behöver bara lite mental support. Kan ju vara lat och låta det gamla klinkergolvet ligga och bara ställa in ny inredning och måla vitt...
Äldre gjutjärnsbrunn i betonggolv med synliga avloppsrör nära vägg, behov av renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Att kombinera plast och järn är inga problem så länge du har koll på dimensionerna och att röret är i bra skick. Däremot så undrar jag vad anledningen är till att golvbrunnen ligger så nära vägg. Enligt branschreglerna är det krav på 20 cm från vägg. Det går att använda speciella golvbrunnar och förstärka tätskiktet men du kommer inte ifrån att det blir en utsatt punkt. Du måste även se till att lägga på nytt tätskikt efter att du har tagit bort den gamla. Brunnen måste ligga i nivå med golvets översta skikt. Förmodligen blir fallet fel om du flyttar golvbrunnen också.
 
Tack för svaret. Bara bott i huset fyra månader. Tror inte det är bättre än att man mätt fel för 40 år sen, därav att den ligger så nära väggen. Fast måste man ha tätskikt i en tvättstuga i en källare, räknas det som våtutrymme, eller kan man låta betongplattan andas genom fogarna?
Rummet är även pannrum och inte en chans att den går att lyfta pannan för att göra tätskikt under. Däremot står pannan på en liten betongklack och planerar inte att lägga stengolv på den.
 
Måste och måste. Det räknas som våtzon och bör ha tätskikt 10 cm upp på väggarna i alla fall enligt Boverkets regler såvida det inte har ändrats. Har du bild på hur det ser ut där pannan är? Man kan ha ventilerat golv. Men allt det där är mest för din egen skull vid ev läckage.
 
Jag har kombinerat pannrum och tvättstuga i källaren. Jag gjöt upp en sockel på 15 cm som jag la tätskikt invändigt. Jag har planer framöver för ett litet större ingrepp men än så länge får det duga.
 
  • Gilla
Söker kunskap
  • Laddar…
Silver: Vilka regler syftar du på då? Är det BBR 6:5331? Det är i så fall ett krav om man har material i konstruktionen som inte tål fukt. Är golvet en betongplatta på mark är det ofta bättre att inte ha tätskikt.
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Silver: Vilka regler syftar du på då? Är det BBR 6:5331? Det är i så fall ett krav om man har material i konstruktionen som inte tål fukt. Är golvet en betongplatta på mark är det ofta bättre att inte ha tätskikt.
Googlade lite och på Boverkets hemsida står följande:

"I övriga utrymmen med golvavlopp, tvättstugor, apparatrum och liknande där vatten kan rinna ut på golvet så krävs normalt ett vattentätt skikt på golvet med uppvik på väggarna. Övriga ytor bör ha vattenavvisande ytskikt."

Men sen finns det special. Är bottenplattan oisolerad så lägger man endast tätskikt runt och omkring golvbrunnen. Det finns även diffusionsöppna tätskikt.
 
Fast slutändan gör man såklart hur man vill.............Allt beror ju på förväntad ersättning vid skada och dylika områden brukar ju inte vara särskilt utsatta ändå. Självklart kan man bila upp och byta brunn och snygga till och sen ha det som det var förut utan att behöva bry sig om nå regler..........
 
S Stefan1972 skrev:
Fast slutändan gör man såklart hur man vill.............Allt beror ju på förväntad ersättning vid skada och dylika områden brukar ju inte vara särskilt utsatta ändå. Självklart kan man bila upp och byta brunn och snygga till och sen ha det som det var förut utan att behöva bry sig om nå regler..........
Så är det ju. Men samtidigt vill man ju inte ha merjobb. Man får dra en linje mellan vad som är skäligt och vad som är dumdristigt.
 
Jag skulle råda dig till att byta brunnen i samband med byte av ytskiktet (klinkern). Om du tänkte lägga nytt, så byt brunnen nu! När de rostar kan de börja läcka. Läckaget sker då långsamt och det kan fukta upp betongplattan (och väggen) runtomkring en hel del innan du märker något (med det sagt så är det inte säkert att du får några bekymmer av det ändå).

Anledningen till rådet är för att jag gjorde exakt samma operation i min tvättstuga för ett år sedan, av samma anledning. Dock så hade jag en plastbrunn från ca 1981 (Huset är byggt 1955 så den var redan bytt en gång). Bilningen tog ca 45 minuter med en liten borrhammare så det var mest bara roligt. Jag upplevde det tom. som en fördel att använda en liten maskin då det är mindre risk för att bila sönder något som inte ska gå sönder.

I ditt fall behöver du kapa järnröret när det är frambilat. Därefter finns gummimuffar att köpa som är anpassade för att ansluta nya brunnen till järnröret.

Du kan använda vanlig fin/grovbetong att gjuta igen med sen, men glöm inte att det måste brinna/torka uppskattningsvis ca 2 månader innan du flytspacklar/lägger klinker på det pga. krympningen.

Jag har låtit flytspackla golvet med ett spackel som tål tillskjutande fukt underifrån, samt ett diffusionsöppet tätskikt runt brunnen.
 
  • Gammal golvbrunn med anslutna rör och ett måttband, redo för byte under renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Jonasdzm
  • Laddar…
Tack, det var precis det här jag ville höra! Känns tråkigt att renovera utan att göra det ordentligt från början!
 
Uppgrävd betonggolv med ett synligt plaströr och en gammal brunnsanslutning i en bostad från 1977.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har precis gjort det... Hus från -77 så du har högst antagligen plaströr också...

Min brunn hade hål i nedre kanten så vatten har legat mot betongen hela tiden.
 
Missade visst byggnadsåret. Men absolut, är det byggt -79 är det sannolikt plast - och betydligt enklare. Då passar brunnen i princip rakt på. Endast en eller ett par billiga skarvmuffar behövs.
 
Martin999 Martin999 skrev:
Och när jag ändå har bilmaskinen framme så tänkte jag ta bort en gammal gjutjärnsbrunn (plastad på insidan) och byta till en modern plastbrunn och även lägga till ett avloppsrör uppifrån så att det inte forsar och stänker när man spolar i vask eller tvättmaskinen spolar ur.
Jag flyttade ut golvbrunnen någon meter för att ha den lättillgänglig och inte under bänkar och ställningar. Golvbrunnen har en anslutning från sidan som får vatten från tvätthon, tvättmaskin och torktumlare. Inget skvätt, ingen vattenånga under skåp och golvbrunnen är enkel att hålla ren och serva. Brunnslocket är modell mindre, men tillräckligt stor för att lyfta ur vattenlåset vid behov.
Fick ändra fallet på golvet något, men det var ett litet jobb.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.