P-plats P-plats skrev:
Borren till hålsågarna är 1/4" (6.35mm) men 6.3mm kommer funka fint.
När jag jobbade som säljare hade vi Starrets borr hemma till hålsågarna men dom var ofta i kortaste laget (80mm) och då sålde man just 6.3mm (101mm) istället.
ja, det är rätt, det är faktiskt 6,35 som är rätt. Får googla borr i tumstorlek också....
 
MathiasS MathiasS skrev:
nej det hjälper inte.

Sågarna som bara har ett skär behöver ha en ordentlig styrning i mitten, så om centrumborren är för kort vobblar sågen.
självklart, men då räcker väl ett vanligt 75 mm eller hur långt behöver du?
75 mm finns på bla Biltema.
 
Redigerat:
tttomten TomasJor skrev:
självklart, men då räcker väl ett vanligt 75 mm?
sorry, jag förstår inte vad du menar

givet längden på hålsågarna blir 100mm längd på borren perfekt. För att såga utan vobbel måste jag ha en centrumborr som är centrerad och då är det 6,3-6,35 som gäller.

biltema har 6 eller 6,5mm
 
Tools hade 6.3mm på hyllan, 6.35 var beställningsvara. Det går mycket bättre att borra nu men dessa hålsågar med några få skär är ärligt talat rätt yxiga.
 
  • Gilla
tttomten och 1 till
  • Laddar…
När jag bytte borr i min hålsågshållare borrade jag bara upp hålet till 6,5 mm och satte in en sån istället. Och slipade en fas så den inte lossnar.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Jag var inne på Flinks i går, de var ganska välsorterade men 6,35 såg jag inte - bara 6,3.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Kim Gyllenhorn Kim Gyllenhorn skrev:
Jag var inne på Flinks i går, de var ganska välsorterade men 6,35 såg jag inte - bara 6,3.
Var du vid hyllan med starret hålsågar? Där finns centrumborrarna till dom.
 
J jonko skrev:
Var du vid hyllan med starret hålsågar? Där finns centrumborrarna till dom.
Neeeej, det har du ju rätt i. Jag skulle ha borr och noterade att de hade bra sortiment bara.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.