Lite off topic, men...

Det diskuteras ofta här på forumet vad som går åt till uppvärmning och vad som är hushållsel och varmvatten.
Nu har vi precis fått inmonterat en separat mätare till värmepumpen, så från och med 1:a december tänker jag månadsvis notera elförbrukningen för värmepumpen och totalt. Kan vara kul att se.

Nu sedan i söndags har i alla fall värmepumpen gjort av med 12 kWh/dygn,
och det har varit kallt här, 5 - 7°C på nätterna.
Ett par kvällsbrasor har det ju blivit också förstås :)
 
Är det någon som har bra koll på hur det funkar med frånluftspump & kamineldning ihop?
Hört från vissa att det går bra, andra säger att det inte är bra? Ngn som vet hur det funkar och kanske gör så?
 
Fairlane
S SunToEarth skrev:
Det korrekta är att installera vattenburen värme och bergvärme.
Då kommer förbrukningen ner till 10-12.000 kWh.
Därefter solceller så får du ett plusenerghus.
Korrekt och korrekt. Det beror väl på förutsättningar och kostnader?
 
  • Gilla
RoBo och 1 till
  • Laddar…
S SunToEarth skrev:
Det korrekta är att installera vattenburen värme och bergvärme.
Då kommer förbrukningen ner till 10-12.000 kWh.
Därefter solceller så får du ett plusenerghus.
Trots att du citerade frågan fyra gånger lyckades du inte svara på den. ;)
 
Huset har vattenburet värmesystem, golv & radiatorer. Nibe F370 som grund. Tänkte kort, göra översyn på frånluftsvärmepumpen/service så jag vet att allt är ok vid övertagandet av huset. Komplettera med solceller, och stödeldning med kaminer. Jag tror att det är det som är mest lönsamt i längden för huset. Lite hängslen och livrem kanske men ett bra system som ger bra ekonomi
 
Falo01 Falo01 skrev:
Är det någon som har bra koll på hur det funkar med frånluftspump & kamineldning ihop?
Hört från vissa att det går bra, andra säger att det inte är bra? Ngn som vet hur det funkar och kanske gör så?

Jag har flvp med golvvärme och en contura täljstenskamin. Det fungerar alldeles utmärkt!

Tilluft utifrån på kaminen och öppna ett fönster på glänt vid upptändning sedan är det bara att elda på.

Nackdelen med golvvärme är att det är ett trögt system, det tar lång tid för regleringen. Därför kör jag en grundvärme på ca 20 grader med golvvärmen, vill vi ha varmare får vi elda :)
 
  • Gilla
Falo01
  • Laddar…
N NoOne2k skrev:
Jag har flvp med golvvärme och en contura täljstenskamin. Det fungerar alldeles utmärkt!

Tilluft utifrån på kaminen och öppna ett fönster på glänt vid upptändning sedan är det bara att elda på.

Nackdelen med golvvärme är att det är ett trögt system, det tar lång tid för regleringen. Därför kör jag en grundvärme på ca 20 grader med golvvärmen, vill vi ha varmare får vi elda :)
Låter bra med en sån temperatur & sedan elda på i kaminer efter det.
Konstigt att en del man låst om säger att elda i kaminer slår ut frånluftspumpen... :confused:
Men kul att det funkar för dig !
 
Bara en tanke 1975 var ju en många hus välisolerade och en del andra inte hur "ser det ut mellan tummen och pekfingret " med ytterväggar? Ex min moster bor i tegel hus från sjuttiotalet tunna väggar med halvtaskig isolering (deras ord inte mina), jag bor i tvåplans villa på platta (ingen krypgrund eller källare) har nya fönster och ytterdörrar förutom 5 orginal fönster och en grov gång där det dock finns ett litet fönster bredvid dörren där kassetten är bytt till tre glas. Träkåk med luft luft pump och elradiatorer ca 160 kvm ink några kvm bi yta (snetak) . Har även isolerat förråd 14 kvm 2 små fönster ett halv stort orginal, är anslutning till garage som är fristående men sitter ihop med grannens.
Där är direkt verkande element på ca 17 grader. Har total förbrukning på 17000 kWh per år så har du något att jämföra med. Något man också kan göra själv men drar iväg är ju byta fönster räkna med 3000kr st i snitt om du gör det själv med billigaste möjliga ok 3 glas fönster du kan beställa från Sverige om du kan ha en del fönster fasta. Kan väl sänka ca 20 %beroende på huset. Du kan ju också ställa ner värmen på rum som inte används. Blev lite spretigt men lite mina tankar iaf! Min kåk är väl btw hyfsad ok isolerad ca 15 cm tjocka väggar. Byggd 1974
 
Redigerat:
Falo01 Falo01 skrev:
Låter bra med en sån temperatur & sedan elda på i kaminer efter det.
Konstigt att en del man låst om säger att elda i kaminer slår ut frånluftspumpen... :confused:
Men kul att det funkar för dig !
Varför skulle det slå ut värmepumpen?! Vi har FLVP och sedan i höstas en kamin som vi eldar i rätt så mycket, mest för att det är trevligt. Funkar jättebra och vi har faktiskt sänkt vår elförbrukning. Nu har vi ett välisolerat hus med nya energiglas runt om, men jag ser inte varför en FLVP skulle må dåligt av en kamin förutsatt rätt underhåll osv (det fastnar ju lite skit i filtret t ex).
 
Kollade precis vår elförbruking det senaste året (via Greenly-appen). 11424 kW baserat på 140 kvm, 4 pers, FLVP, byggår 1982 i Göteborgsområdet. Så visst borde du kunna få ner förbrukningen.
 
Tänkte uppdatera om ngn. är nyfiken.

Jag stängde av elpatronen helt för värme, körde lyx läge på varmvatten när det var minusgrader ute.
Bytte ut luft-luftvärmepumpen till en ny.
Och stödeldade i kaminen när det var minusgrader ute.

Så ett bostadshus på 140 kvm, sidohus ombyggt till 45 kvm med ny LLVP och ett spabad med 38 graders konstant värme + vår hushållsel sjönk till 11.897 kWh för 12 mån.

Blev ca 10.000 kWh/ år i minskning.
Jag är väldigt nöjd med det, men jobbar på sänka mera :p
 
  • Gilla
Josth och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.