Hej!

Jag ska renovera mitt kök och allt är planerat och klart. Materialmässigt går det på ca 45.000kr (IKEA) och jag har nu fått offerten från företaget som kommer montera hela köket. Det enda jag gör själv är rivningen, resten fixar hantverkarna.

Jag önskar kakla med 10x20 kakel mellan bänk- och väggstommar, en yta på totalt 3,1 m2. För detta vill hantverkarna ha 8500kr exkl moms, enbart för arbetet (inget material inräknat).

Detta motsvarar enligt timkostnad (från IKEAs uppgifter) på 595kr inkl moms en arbetstid på ca 16 timmar. Detta ser i mina ögon ut att vara lite i överkant, någon med erfarenhet inom området som kan verifiera eller dementera mina tankar?

Tack på förhand!

Vänliga hälsningar
Joakim
 
Låter dyrt.

De ska inte ge pris utan moms till privatperson...
 
nikasp
Kakla själv, det är inte så jäkla svårt säger jag som bara kaklat ett kök.
 
Tiger79 skrev:
Låter dyrt.

De ska inte ge pris utan moms till privatperson...
Angående momsen tror jag de i vanliga fall arbetar mot företag, men att i samarbete med IKEA även gör jobb åt privatpersoner, därav momsen borträknad. Dock är det fint redogjort med inkl moms i totalsumman.

Att göra det själv är inte aktuellt, vill bara få olika feedback om kaklingen är dyrare än vad som är rimligt.

Tar gärna emot fler åsikter.
 
Om de endast ska kakla och foga låter det dyrt...

De ska aldrig ge pris utan moms till privatperson... Men det har ingen betydelse för dig, du har koll på momsen...
 
Håller på att ta in offerter och ja, summan du fått är i överkant.
Dock nyfiken på vad du fått för pris på övriga arbetet :)
 
T
Tokdyrt, 3 kvm 10x20 cm sätter en erfaren plattsättare på MAX 2 timmar, fogning 30 minuter, silikondragning 5 minuter. Sen om vi ska räkna högt med etablering, tvätta verktyg, mäta ut plattsättningen, körning m.m så snackar vi max 6 timmar allt som allt.

Priset du har fått är ju typ 20 arbetstimmar:wow:

Har du ingen ROT förresten?
 
Begär offerter från andra företag! Firman vill kanske inte ha jobbet och därför dubblat priset till er.
 
nikasp
Är det Stockholm? Priserna är bananas i dessa ROT-tider.
 
Det låter överkant . Men det att tänka på är ju att dom ofta i vissa fall räknar kontorstid, inköp av kakel, restid till och från med eventuell kötid. Det kan löna sig med försöka hitta en så lokal firma som möjligt. En anledning kan också vara att man har tjockt med jobb och lägger ett överpris för att man inte "behöver" jobbet. Vi hade polacker på ett bygge som helkaklade ett badrum ink golv på ca 12 Tim med gott resultat utseende mässigt. Men då hade dom ju alla material och verktyg på plats. Ta offerter från fler firmor läs omdömen och klipp o klistra o mejla par firmor. Du behöver inte skriva ut hela adressen va noggrann med specificera så gott du kan önske mål av plattor och mått så blir det enklare för dom att specca.
Ett exempel hur viktigt det är med ta offerter och prisskillnader. Polarens farsa skulle ha omdragen el utepåliggande i fritidshus krokek viktigaste med funktion och att det blev ordenligt gjort, då tidigare dosor och kabel var in
tapetserat var det ok att man lär det vara kvar men bara koppla ur. Firma 1. 120 ts innan rot då med rivning av gamla sladdar(max 1 dag extra jobb) han hade svårt att uppskatta tid . 2 nya centraler. Firma 2. Som gjorde jobbet lätt befintliga sitta kvar men rev loss och koppla ur allt befintligt och drog helt nytt i hela kåken plus satt 2 nya centraler. 27 arbetstimmar skrev dom och totala fakturan gick på 42 ts innan rot hans bror ville komma o hänga till helgen då svarade firman glatt vi fixar klart det innan fredag annars jobbar vi kvällar om vi inte hinner. Fullt ledgit firma med behörighet, testa av allt och konstatera att två av de gamla elementen hade jordfel och kunde ej kopplas in. Kontentan =kan löna sig att ta offerter och man kan bli glatt överraskad!
 
Såhär 5år senare får vi hoppas att köket är klart....;)
 
  • Gilla
calibramicke
  • Laddar…
J Jörgen Ö skrev:
Såhär 5år senare får vi hoppas att köket är klart....;)
Haha såg inte datum det står nog ofärdigt pga av frustrationen kring kaklingen
 
  • Gilla
Garpen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.