Jag har för första gången byggt en möbel i valchromat och är osäker på nästa steg.

Har tänkt hårdvaxolja den. Är det en bra idé?
Funderar också om jag borde slipa den innan?
 
Ja, hårdvaxolja går bra på valchromat. Jag brukar putsa lätt m tex P240 innen ytbehandling.
 
Daniel_N Daniel_N skrev:
Ja, hårdvaxolja går bra på valchromat. Jag brukar putsa lätt m tex P240 innen ytbehandling.
Tack! Ska testa det.

Är det någon idé att putsa den efter hårdvaxoljas?
 
Behöver inte putsa efter om du använder Osmo.
Det finns produkter på marknaden som kallas hårdvaxolja men som känns mer som en vattenbaserad parkettlack. Ronseal orsakar fiberresning och kräver två strykningar med mellanslipning för att bli ok. Av andra fabrikat har jag ingen erfarenhet i färskt minne. Antar att det är ett lotteri utan rekommendation från någon som testat produkterna. Osmo har, så vitt jag vet, alla uppskattat.
Mvh Findus
 
  • Gilla
Sandra Maria
  • Laddar…
Är du säker på att det är Valchormat? Valchromat är genomfärgad MDF, på dina bilder ser det ut som vanlig brunfärgad MDF.

Valchromat i olika färger kan se rätt snyggt ut med oljebehandling, MDF i vanlig brun färg kommer se ut just som MDF i brun färg och kanske inte är så attraktivt. Sågytorna kommer suga rejält med hårdvaxolja och ändå få ett utseende som skiljer sig markant från de andra ytorna.

Jag hade nog övervägt att måla stommarna, då kan du även spackla över eventuella småmissar.
 
Ola C Ola C skrev:
Är du säker på att det är Valchormat? Valchromat är genomfärgad MDF, på dina bilder ser det ut som vanlig brunfärgad MDF.

Valchromat i olika färger kan se rätt snyggt ut med oljebehandling, MDF i vanlig brun färg kommer se ut just som MDF i brun färg och kanske inte är så attraktivt. Sågytorna kommer suga rejält med hårdvaxolja och ändå få ett utseende som skiljer sig markant från de andra ytorna.

Jag hade nog övervägt att måla stommarna, då kan du även spackla över eventuella småmissar.
Vad konstigt. Ser inte mina bilder längre. Jo det ska vara gul valchromat.
Här är några fler bilder.
 
  • Gul valchromat material bredvid en blå yta, troligtvis i en byggmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gul valchromat köksö i ett garage med verktyg och städutrustning i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gul valchromat skåp och byrålåda i en rörig verkstad med verktyg och virke.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
dannenb och 1 till
  • Laddar…
Jag fick precis det här svaret från Bauhaus (som när jag handlade i affär sa att det gick bra att hårdvaxolja det).
 
  • Skärmbild av e-post från Bauhaus avrådande slipning och hårdvaxoljning av valchromat material.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
engs
Angående slipning av valchromat. Har väldigt begränsad erfarenhet men på sågade ytor fick jag mycket porer då jag jobbat med valchromat. Beror säkert på fel sågblad i bordssågen? Bör skaffa något mer fintandat.

Tyckte jag slipade ordentligt men efter att jag spraymålade såg det inte alls kul ut på de sågade ytorna.

Slutade med att jag körde med sprayspackel, då det var vad jag hade till hands, vanligt medium spackel var för grovt och gick inte få ner i porerna men hittade sprayspacklet i gömmorna och det gick fint då.

Kanske inte så vanligt att man målar valchromat visserligen, förtar väl lite av poängen med det materialet.
 
S Sandra Maria skrev:
Vad konstigt. Ser inte mina bilder längre. Jo det ska vara gul valchromat.
Här är några fler bilder.
Ja på översta bilden ser man nu att det är gul valchromat, de andra bilderna lurade nog mig lite för där ser det mer ut som vanlig brun mdf.
 
engs engs skrev:
Angående slipning av valchromat. Har väldigt begränsad erfarenhet men på sågade ytor fick jag mycket porer då jag jobbat med valchromat. Beror säkert på fel sågblad i bordssågen? Bör skaffa något mer fintandat.

Tyckte jag slipade ordentligt men efter att jag spraymålade såg det inte alls kul ut på de sågade ytorna.

Slutade med att jag körde med sprayspackel, då det var vad jag hade till hands, vanligt medium spackel var för grovt och gick inte få ner i porerna men hittade sprayspacklet i gömmorna och det gick fint då.

Kanske inte så vanligt att man målar valchromat visserligen, förtar väl lite av poängen med det materialet.
Synd! Bra att veta
 
Ola C Ola C skrev:
Ja på översta bilden ser man nu att det är gul valchromat, de andra bilderna lurade nog mig lite för där ser det mer ut som vanlig brun mdf.
Ja håller med om att de är mer åt bruna hållet där
 
findus42 findus42 skrev:
Behöver inte putsa efter om du använder Osmo.
Det finns produkter på marknaden som kallas hårdvaxolja men som känns mer som en vattenbaserad parkettlack. Ronseal orsakar fiberresning och kräver två strykningar med mellanslipning för att bli ok. Av andra fabrikat har jag ingen erfarenhet i färskt minne. Antar att det är ett lotteri utan rekommendation från någon som testat produkterna. Osmo har, så vitt jag vet, alla uppskattat.
Mvh Findus
Attans. Har köpt Ronseal, låter ju som en bra idé att byta då. Tack för info
 
Bauhaus har inte koll. Det går fint m osmo hårdvaxolja på valchromat. Ändträ måste slipas. Ytorna skall dock bara slipas lätt, typ 240 som jag skrev. Jag brukar mellanslipa hårdvaxolja med 240 för hand mellan lagerna. När det är klart kör jag stålull 0000 över hela ytan för hand, det blir det lite mattare och väldigt lent.
 
  • Gilla
Åsa Pe och 2 till
  • Laddar…
engs
Ommålad hörnhylla i grå Valchromat på trästöd i verkstadsmiljö, synliga porer efter spraymålning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ny målad vit hörnhylla i Valchromat som ligger på ett träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hörnhylla i grå Valchromat, hade en spillbit över efter ett annat litet projekt, men hyllan fick ej vara grå enligt hon som bestämmer sådant, därav att den målades.
Sågade ytorna / ändträt var hopplöst att få fason på tyckte jag, körde grovt till fint på excenterslip, men efter spraymålning så blev porerna synliga innan spackling. Antar jag fuskade med slipning ändå helt enkelt.

Inte helt nöjd med finishen, lite för kallt i garaget så färgen inte flöt ut, tror jag, men fick ge mig.
 
  • Gilla
Sandra Maria
  • Laddar…
Daniel_N Daniel_N skrev:
Bauhaus har inte koll. Det går fint m osmo hårdvaxolja på valchromat. Ändträ måste slipas. Ytorna skall dock bara slipas lätt, typ 240 som jag skrev. Jag brukar mellanslipa hårdvaxolja med 240 för hand mellan lagerna. När det är klart kör jag stålull 0000 över hela ytan för hand, det blir det lite mattare och väldigt lent.
lyfter denna litegrann, håller på med svart valkromat, hur gör du med sågade ytor?
Slipar du med 240 och behandlar och slipar igen och ytterligare ett lager?

Närbild på en obehandlad sågad yta av svart valkromat stål med synliga sågmärken och textur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.