Jag har fått felkod F43 på min Siemens tvättmaskin WM16S761DN/10. FD 8802. Motorn har bytts ut en gång redan för säg 5 år sedan. Tyvärr var det inget garantiärende den gången. Numera ger Siemens 10 års motorgaranti vad jag förstår.

Enligt manualen är det "Motorfel, ring service". Tacksam för tips om hur jag kan reparera maskinen. Jag har köpt nya kol som en förberedelse.
 
Redigerat:
Ja, motorn som inte kan rotera. Kol är troligt om du tvättar mycket.
Testläget kan vara bra för att nollställa.
Stäng luckan
Maskinen avstängd
Vrid ner till pos kl 6
Håll in pil-ner knappen och vrid ett snäpp till
Släpp upp pil-ner

motorn kommer du åt bakifrån maskinen, lossa den stora plåten och sen ser du motorn. Kolen skall i på rätt håll, fasningen måste rätt.
 
Redigerat:
Tack för svar. Reset tar bort felkoden men återkommer nästan direkt när trumman börjar snurra i valt program. Har kikat på motorkolsbyte på tuben så jag hoppas att det räcker som åtgärd. Kolen borde jag kunna byta ut själv.
 
Så där ja. Då var kolen utbytta. De gamla kolen var det mindre än 10mm kvar på. Nu funkar maskinen som den ska. Den är ju bara knappt 12 år gammal och sen står det "Made in Germany" på en klisterlapp där bak så den får hänga med ett tag till.
 
ClasseClas ClasseClas skrev:
Så där ja. Då var kolen utbytta. De gamla kolen var det mindre än 10mm kvar på. Nu funkar maskinen som den ska. Den är ju bara knappt 12 år gammal och sen står det "Made in Germany" på en klisterlapp där bak så den får hänga med ett tag till.
Hej!
Jag har samma problem/felkod på min maskin, men har inte lyckats hitta kolen. Har du möjligtvis länken till youtubeklippet du hittade, eller kan du guida mig?
Tack på förhand!
 
Kolla här. Det finns många videos på tuben men den här är tydlig. Bosch och Siemens-maskiner har samma innanmäten.
 
ClasseClas ClasseClas skrev:
Kolla här. Det finns många videos på tuben men den här är tydlig. Bosch och Siemens-maskiner har samma innanmäten.
[media]
Tack för supersnabbt svar!
Skall bli intressant att se om det är felet (hoppas)!
 
En bra start är att byta kol. Hoppas att det räcker.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.