T Thomas' skrev:
Nej vi byggde inte där. Vi är ej ännu riktigt klara med allt. Håller fortfarande på pengar mot hvh, så jag kommer ta detta när allt är klart.

Men jag kan säga att det är ett gediget hus. Jag kan inte se några brister med vårat hus. Förstår inte varför ett hus för 600-700tkr mer skulle vara bättre faktiskt.
Jag hade också tagit det med Vdn!
Härligt att höra :) Tack för alla svar. Det uppskattas verkligen!
 
T
L Lillan1986 skrev:
Vi gillar planlösningen i ett spira och att vi kan bygga övervåningen själva. Priserna är öppna på hemsidan och de ligger inom vår budget. Sen vet vi inte hur mkt alla andra kostnader kommer att vara
Men vi har börjat räkna på tomt, va, el, bygglov, nybyggnadskarta och huset. Då får vi ihop det med marginal. Du kanske har rätt att det är en för stor risk men vi vill ändå höra vad säljaren säger och vad det ger för magkänsla. Sen är vi ute i god tid så om ett par månader ska vi ta beslutet. Sen ska vi titta mer på andra hustillverkare också. Ahus har också fina hus men svårt att se hur mycket det kostar. Smålandsvillan går bort för de har radiatorer samma med älvsbyhus. Lb-hus ska vi på visning på.
Vi valde även vi bort både smålandsvillan samt älvsbyhus dels pga radiatorer (man sätter lite av en standard när man fortfarande kör med radiatorer i huset) samt att vi kände att båda dessa var budget hus.

Men vi tog också in offerter från flera andra leverantörer som motsvarade det hvh hus vi tittat på, den billigaste vi hittade låg 700-800 tkr över vad hvh kostade. Det kanske finns en anledning till varför dom andra aktörerna inte lägger ut priset offentligt!
 
  • Gilla
Lillan1986 och 1 till
  • Laddar…
Danne 1350 Danne 1350 skrev:
Hej!
Gärna vill undersöka på de 3 hustillverkare!
Gärna nackdelar och fördelar av dessa hustillverkare

1* Hjältevadshus.
2*LB-Hus.
3*Smålandsvilan.

Tack

Bor i ett HVH 194m2 byggt -17. Enorma problem med golven.
 
D Daniel N1982 skrev:
Bor i ett HVH 194m2 byggt -17. Enorma problem med golven.
Hej!
Ojdå det var inte kul.
Vad kan bror på? Har ni hittat felet?
Har hjältevadshus åtgärdat felet?
Jag har hört från smålandsvillan att någon elektriker har kopplade fel fläkten i från grunden så därför husägare hade mycket kalla golv.
Fläkten har blåst jätte hård under grunden.
 
Nej vi har inte fått det åtgärdat. Det är flera som har samma problem med lutande golv på undervåningen och ”åsar” och ”dalar i golvet.
Hjältevadshus serviceavdelning är omöjliga att få tag på och man får inga svar alls.
Jag måste faktiskt säga att jag inte skulle rekommendera dom.
Har gjort många kåkar (är plattsättare) trivselhus, götenhus, myresjöhus mfl och det är en helt annan nivå på hus. Det är faktiskt så.
 
D Daniel N1982 skrev:
Nej vi har inte fått det åtgärdat. Det är flera som har samma problem med lutande golv på undervåningen och ”åsar” och ”dalar i golvet.
Hjältevadshus serviceavdelning är omöjliga att få tag på och man får inga svar alls.
Jag måste faktiskt säga att jag inte skulle rekommendera dom.
Har gjort många kåkar (är plattsättare) trivselhus, götenhus, myresjöhus mfl och det är en helt annan nivå på hus. Det är faktiskt så.
Oh jäklar.. Grejer är att vi har redan beställt Solid 194 high :surprised::rolleyes:.
Vet du ungefär hur många husägare har sådana problem? Jag ska ta reda på med säljare. Bor ni i Stockholm?
Alltså 3 år utan något åtgärd,,Det får de fan i ...
Tack för tipsen.
 
Danne 1350 Danne 1350 skrev:
Oh jäklar.. Grejer är att vi har redan beställt Solid 194 high :surprised::rolleyes:.
Vet du ungefär hur många husägare har sådana problem? Jag ska ta reda på med säljare. Bor ni i Stockholm?
Alltså 3 år utan något åtgärd,,Det får de fan i ...
Tack för tipsen.
ja vi bor i Stockholm. Vet inte hur det är med solid då det huset inte har samma planlösning nere. Dom jag hört haft mest problem är Spira husen. Har en granne nedanför med
Solid och en med spira.
Det e verkligen skitteåkigt.
 
  • Gilla
Danne 1350
  • Laddar…
Upptäcktes inte det vid slutbesiktningen :surprised: ?
Har ni gått ner i grunden och tittar så att er fläkt är inställd rätt? Kan det vara pga vädret. Sommar till vinter som påverkat golvet?
 
T
D Daniel N1982 skrev:
Bor i ett HVH 194m2 byggt -17. Enorma problem med golven.

Även vi har sviktande golv, dom ska åtgärda det nästa vecka. För samtliga som fått detta åtgärdat så har problemen försvunnit
 
T Thomas' skrev:
Säger inte emot dig överhuvudtaget.

Talar av egen erfarenhet, och efter hur många andra drabbats som inte läst på innan dom valt att gå vägen med Garbo.

Hade jag byggt ett hus till hade jag aldrig valt att betala för denna försäkring och hade definitivt valt en egen ”opartisk” besiktningsman.

Jag vidhåller att jag ej tror dom har rent mjöl i påsen.
Tvingades in i Garbo av dom som sålde huset. Och jag känner mig lite uppkörd. Hustillverkaren valde ut "sin" besiktningsman på det sätt att dom flyttade bes datumet för att få sin utvalda besiktningsman fast dom har hur många som helst. Och det var väldigt vad dom var tjenis... med varandra och han var värdelös och sa bara att tyvärr får man ibland får man lite sämre hantverkare och då blir det inte bättre. Om jag skulle lita på dom så skulle dom skicka en besiktningsman som inte hustillverkaren kunde välja eller be om. Gjorde därför min 2 årsbesiktning själv och sparade 9 000.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.