Som helt byggnovis men med livlig fantasi tänkte jag presentera min idé för hur vi lite billigare skall lösa våra garderober i den nyköpta lägenheten.
Som det ser ut har ni bilderna, det är strukturtapet på idag vilket såklart inte lirar med vår lite modernare stil.
Tanken:
3 st dubbelgarderober och 3 st enkla.
-Låta kapa upp 8mm MDF skiva i motsvarande storlek att täcka befintlig över och underdörr i ett stycke på garderoberna, total höjd 2350mm. enkeldörrar 450mm dubbeldörrar 370mm.
-Fräsa ut så att dom befintliga gångjärnen täcks med ett par mm på var sida.
-Ta ned befintligt "ramverk" och montera nytt i MDF som "sluter tätare" mot dom nya dörrarna.
-Behandla med hårdvaxolja
-Montera nya beslag på dom nya fronterna.

Räknar jag på det så blir råvaran en väldigt överkomlig del (ca 300:-/dörr), montaget bör vara tämligen enkelt och nymålade karmar/stommen i mörk nyans kräver en dags arbete med en del kladd inne/utanpå garderoben.

Låter det som en vettig idé eller är det hål i huvudet? Tänker att det bör vara ett tämligen billigt och därtill snyggt sätt att förnya garderoberna utan att riva ut hela kalaset och platsbygga nytt från start för en som inte ör 100% med hammare i handen.
Vad tror ni? Någon som gjort liknande?
 
  • Hörnet av en äldre garderobsdörr och gångjärn bredvid en strukturtapetserad vägg som avses renoveras.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal garderob med strukturtapet och rundade knoppar föreslås renoveras med MDF-skivor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
B Bberg skrev:
-Behandla med hårdvaxolja
Låter väldigt udda att hårdvaxolja MDF med tanke på dess struktur, det är ju inte precis någon snygg yta.
https://sv.wikipedia.org/wiki/MDF

MDF väger en del så frågan är om befintliga gångjärn klarar av att få den vikten på bara ena sidan utan att böra ge vika.

Allt fler köpare börjar uppskatta originalinredningen i 50- och 60-tals lägenheter och hus eftersom det är mycket högre kvalitet än nytt så ev. blir lägenheten mindre värd den dag den ska säljas efter din ombyggnad.

B Bberg skrev:
-Ta ned befintligt "ramverk" och montera nytt i MDF
Är inte säker på vad du menar. Menar du de massiva lister som gångjärnen sitter i?
 
  • Gilla
Anders_70
  • Laddar…
Jag hade hört av mig till en tillverkare av köksluckor
Tex. Järfälla kök som tillverkar luckor som passar till befintliga stommar
 
BirgitS BirgitS skrev:
Låter väldigt udda att hårdvaxolja MDF med tanke på dess struktur, det är ju inte precis någon snygg yta.
[länk]

har läst att det ger en bra motståndskraft mot fukt och smuts, finns säkerligen bättre val. Utan tycker jag dock är snygg då vi inte är ute efter en polerad/blank yta utan en natt. Men som sagt, det är på planeringsstadiet än.

”MDF väger en del så frågan är om befintliga gångjärn klarar av att få den vikten på bara ena sidan utan att böra ge vika.”

Tänker att den hänger på 5 gångjärn totalt, borde ge tillräckligt stöd då jag utan problem kan hänga mina 80kg på dörren utan att dom rubbas. Men ska såklart ses över närmare.


”Allt fler köpare börjar uppskatta originalinredningen i 50- och 60-tals lägenheter och hus eftersom det är mycket högre kvalitet än nytt så ev. blir lägenheten mindre värd den dag den ska säljas efter”
Nu ska vi till en början bo i lägenheten i 3-5år, så den pot värdeminskningen kommer vägas upp av den statistiska värdeökningen som lägenheten i sig förväntas få. Detta baserat på 10 år och 5 liknande områden i samma kommun. :)



”Är inte säker på vad du menar. Menar du de massiva lister som gångjärnen sitteri?”
Syftar till den ”ram” som sitter utanför dörrarna runtom, utom nedtill.

tack för bra och konstruktiv input!
 
B bullens pilsnerkorv skrev:
Jag hade hört av mig till en tillverkare av köksluckor
Tex. Järfälla kök som tillverkar luckor som passar till befintliga stommar
gjort och nackdelen är ca 15000:- + arbete:(
 
  • Gilla
BosseHansson
  • Laddar…
Varför inte bara ta bort tapeten och måla dörrarna?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
B Bberg skrev:
S
har läst att det ger en bra motståndskraft mot fukt och smuts, finns säkerligen bättre val.
Någorlunda skulle jag säga, vanlig färg är ju bättre. Hårdvaxolja är genomskinlig så den brukar man bara ha på riktigt trä där man vill att träts ådring ska synas.
 
M Manfreds skrev:
Varför inte bara ta bort tapeten och måla dörrarna?
För att dom runda hörnen/höjden på dörrarna inte är vad vi är ute efter, men en exemplariskt bra frågeställning som jag såklart aldrig hade övervägt innan jag skapade denna. Goddag yxskaft.
 
B Bberg skrev:
För att dom runda hörnen/höjden på dörrarna inte är vad vi är ute efter, men en exemplariskt bra frågeställning som jag såklart aldrig hade övervägt innan jag skapade denna. Goddag yxskaft.
Framgick nämligen bara att det var tapeten som var problemet.
 
  • Gilla
_hc
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Någorlunda skulle jag säga, vanlig färg är ju bättre. Hårdvaxolja är genomskinlig så den brukar man bara ha på riktigt trä där man vill att träts ådring ska synas.
både ja och nej, iom att vi skall använda genomfärgad mdf så är jag ute efter just det utseendet, det finns ett visst liv även i det om än inte alls samma som i trä. Något som enligt vårt tycke kommer bli väldigt snyggt mot vita väggar och Mörk holländsk parkett behandlad med hårdvaxolja, som ligger i hela lägenheten. Detta är i en 1,8x5,8m lång hall.
 
M Manfreds skrev:
Framgick nämligen bara att det var tapeten som var problemet.
ursäkta mitt låga blodsocker då :)
Nej det är utseendet jag är ute efter lika mycket, raka dörrar, jämna ”springor” Och en helt rak ”ram” runt.
 
Gjorde en enkel skiss (utan proportionerliga mått/färg) för att gestalta vad jag siktar på. det är tre partier med garderober där vi vill ha samma genomgående utseende på samtliga.
 
  • Enkel skiss av tre garderobsdörrar med handtag som visar en planerad enhetlig design.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
8mm kommer inte att fungera - Går inte att fästa något i en sådan tunn skiva,

Gjorde ett par special luckor i exakt din still till nya Ikea stommar som skulle komplettera ett gammalt kök.
Valde 19mm mdf, frästa kanten (dom skulle se ut så nära jag kunde originalen) valde nya Blum gångjärn passande luckan och en fejkad gångjärnsprofil för att få det att se äldre ut. Dvs nya gångjärn med mjukstängning och fejkade äldre gångjärn. Vill man inte ha den looken heller så skrotar man den idén.

Så jag tror att du kan skrota din 8mm teori - Om du inte tänkt kanske 1 lager 8mm utanpå och ett lager till 8mm som går in i dörren,
8 blir helt sonika för klent.
 
  • Gilla
Bberg
  • Laddar…
Gammelnörden
Föreslår att ni tar bort tapeten och målar både lucka och det synliga på stommen i en o samma sidenmatt färg ev. som väggen enligt bild. Samt byter handtag och eventuellt tar bort/byter den tjocka skarvlisten.
Mörkgrått skåp med öppen lucka som visar inuti hyllor, föreslagna renoveringsändringar diskuteras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A
Dörrarna i orginal är ju halvfalsade i stommen. Är tanken nu att ha innanförliggande dörrar med ram runt? Annars kan man ju bara använda gångjärn för heltäckande lucka, så den i princip täcker stommen. Och täcksidor.
 
  • Gilla
Bberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.