Hej,

Vi har sålt våran lägenhet privat dvs utan mäklar inblandning. Vi är både ägare jag och min (ex) fru och då hon har fått förhinder på den dagen vi skall ha övertagande och behöver då sätta upp en fullmakt för denna dag. Har läst att det juridiskt går att skriva ett enkelt dokument för detta. Frågan är om banken godkänner detta, vad har ni för erfarenhet?
Fullmakt säljare


Fullmakt för,

Namn Efternam , XXXXXXX-XXXX, eller den han i sitt ställe förordnar att företräda oss vid slutlikvid och tillträde av,


Objekt

Bostadsrätten till lägenheten nr. XX i bostadsföreningen XXXXXXXXX

Adress, LGH XX, 8XX XX XXXXXX


Fullmakt

att underteckna överlåtelseavtal och likvidaräkningar

att fullmakten är gilltig dagen då tillträde skall ske enligt kontrakt mellan säljare och köpare

att på alla i samband med förenämnda försäljning i övrigt förekommande handlingar teckna namn, godkänner vi ombudets laga åtgärder,


Underskrift Datum år
Personnummer


---------------------------------------------------------
 
Fick svar från banken..så denna typ av fullmakt funkar bra.
 
När jag köpte för första gången, 35 år sedan. Då hade säljaren en fullmakt från sin fru, hon kunde inte vara med vid tillträdet.

Min bank vägrade godkänna fullmakten, eftersom den inte specifikt angav att han hade rätt att ta emot köpeskillingen för hennes räkning (där var ingen skillsmässa). Banken menade att hon skulle kunna komma i efterhand och hävda att hon inte hade fått betalt.

Det slutade med att hela summan fick sättas in på ett nyöppnat konto på banken där båda behövde skriva på för att få ut något. Även denna lösning tvekade banken på att gå med på.
 
Du kan skriva papper kontrakt med mäklare eller bank när du säljer själv, det brukar kosta en tusenlapp eller något men är värt pengarna så det blir rätt.
 
BirgitS
Jag har sett fullmakter för just detta vid två tillfällen och i båda fallen har de varit framtagna av mäklarnas anlitade jurister och minst en halv A4 i längd.

Detta "företräda oss vid slutlikvid och tillträde av," verkar konstigt eftersom "oss" syftar på två personer men det är väl bara en person som inte kan närvara och "tillträde" verkar fel eftersom ni är säljare och inte köpare.

Detta verkar också underligt:
"Fullmakt att fullmakten är gilltig"
(dessutom är giltig felstavat)
 
BirgitS BirgitS skrev:
Jag har sett fullmakter för just detta vid två tillfällen och i båda fallen har de varit framtagna av mäklarnas anlitade jurister och minst en halv A4 i längd.

Detta "företräda oss vid slutlikvid och tillträde av," verkar konstigt eftersom "oss" syftar på två personer men det är väl bara en person som inte kan närvara och "tillträde" verkar fel eftersom ni är säljare och inte köpare.

Detta verkar också underligt:
"Fullmakt att fullmakten är gilltig"
(dessutom är giltig felstavat)
Oss är ju jag och den som skriver under Dvs avger fullmakten Dvs min fru. Det är skickat som exempel till bankmannen.
 
Redigerat:
A Andy78 skrev:
Du kan skriva papper kontrakt med mäklare eller bank när du säljer själv, det brukar kosta en tusenlapp eller något men är värt pengarna så det blir rätt.
Banken har egen men den verkar väldigt komplicerat för detta och skulle inte behövas i detta fall utan en enklare fullmakt var ok. Det var skickat som ett exempel. Det handlar om en banköverföring från ett konto till ett annat.
 
H hempularen skrev:
När jag köpte för första gången, 35 år sedan. Då hade säljaren en fullmakt från sin fru, hon kunde inte vara med vid tillträdet.

Min bank vägrade godkänna fullmakten, eftersom den inte specifikt angav att han hade rätt att ta emot köpeskillingen för hennes räkning (där var ingen skillsmässa). Banken menade att hon skulle kunna komma i efterhand och hävda att hon inte hade fått betalt.

Det slutade med att hela summan fick sättas in på ett nyöppnat konto på banken där båda behövde skriva på för att få ut något. Även denna lösning tvekade banken på att gå med på.
Tja..i detta fall är det en överföring från köparens konto till ett gemensamt konto vi har nu. Han har redan godkänt detta via mejl.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Hittade denna skrivning här men de var köpare så blir tvungen att modifiera den lite då vi är säljare. Så den skall ordnas till. Finns det någon som kan finns en bra juridisk rätt formulering så är jag tacksam.

Fullmakten behöver bara vara giltig under dagen då övertagande sker och ej efter men kanske räcker att man bara river denna efter allt är klart så kan man ta bort denna del.

https://www.byggahus.se/forum/threads/fullmakt-vid-lgh-koep-hjaelp-tack.251754/
 
I mitt fall så var mäklaren förundrad över att banken var så nitisk över formuleringen. Han hade aldrig sett det tidigare.

Så det är mycket möjligt att kravet på formulering mer berodde på en osäker banktjänsteman. Säljarna var som sagt gifta, så både maken och mäklaren försökte argumentera att ifall maken nu tar hela köpesumman och lurar sin fru på hennes halva, så borde hennes krav gå mot maken inte mot mig som köpare. Banktjänstemannen kontrade med att vi kan inte veta att de verkligen är gifta vid överlåtelsetidpunkten, de kunde ev. ansökt om skillsmässa samma dag.
 
En annan grej med fullmakter.

När vi köpte vårt nuvarande hus, så skulle mannen i säljarfamiljen skriva på via fullmakt. Frun bodde i huset, han var EU tjänsteman i Bryssel. Mäklaren var helskum (en annan long story). Jag begärde att få ut alla dokument 24h innan vi skrev på. Jg hade en advokat som granskade allt från mäklaren, på förekommen anledning.

Då får jag en bevittnad fullmakt som skickats som fax från Bryssel. Mäklaren sade att originalet skulle komma med post någon dag senare. Jag frågade om bevittningen, vilka hade bevittnat. Mäklaren: "det är min sekreterare, hon sitter här i rummet intill".

Då fick jag till det: Om nu sekreteraren flugit ned till Bryssel för att bevittna när säljaren skriver på fullmakten, vilket hon ju intygar att hon bevittnat. varför tog hon då inte med sig originalet hem? Då var det ju onödigt att faxa det?

Mäklaren gav mig en mörk blick, och rev fullmakten. Sedan kom det ett original med UPS kurir nästa dag...
 
  • Gilla
Sthlm1891
  • Laddar…
Bara som svar. Allt gick super bra med den enkla fullmakt jag skrev. Dock med några små ändringar mot det som syns i denna tråd.

Så ”case closed”
 
  • Gilla
hempularen och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Kan du inte lägga upp fullmakten (utan namn etc. förstås) så att någon annan kan använda den?
 
  • Gilla
Mattias_Jo1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.