Hej

Tänkte fråga någon kunnig här om vad man behöver göra.


Jag har ett suterränghus med garage på nedre plan. Jag tänkte utöver garagets storlek på 28kvm bygga ut 2x2,40m med tak framför garageporten och göra hela nedre planet till en entré med wc/tvätt och ev ett litet kontorsrum.

Den totala ytan blir då alltså ca: 33 kvm,

Och tillbyggnad på ca: 5 kvm

Framför garageporten är det redan en gjuten platta. Som är större än 5 kvm.


Tanken är att sätta en trappa upp till övervåningen med.


Planen är i framtiden att bygga ett fristående garage.

Men fråga är om jag behöver söka bygglov för att ändra planlösningen samt för en mindre tillbyggnad på 5 kvm.


Obs! Nuvarande planlösning i garaget är det ett tvättrum samt ett rum med varmvatten/egen brunn.

Mvh Fredrik
 
BirgitS
Välkommen till forumet!

Det är nog troligt att du åtminstone behöver bygglov för fasadändring.
 
Tack!
Ja förstår. Men ska man nämna något om planlösningen ?
/Fredrik
 
BirgitS
Tillbyggnad i form av attefallstillbyggnad kräver bygganmälan. Ändring av bärande väggar också.

De flesta kommuner har bra information om vad som kräver bygglov eller bygganmälan så läs där i första hand eftersom det skiljer sig lite mellan kommunerna. Om de inte har någon information där är det bäst att ringa dem (kan man göra anonymt) eller besöka dem.
Det kan t.ex. stå att större ändringar av ventilation, vatten och avlopp medför anmälan eller lov men det varierar lite vad de menar exakt. Bygge av wc/tvätt kräver ändring av alla tre sakerna.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Tillbyggnad i form av attefallstillbyggnad kräver bygganmälan. Ändring av bärande väggar också.

De flesta kommuner har bra information om vad som kräver bygglov eller bygganmälan så läs där i första hand eftersom det skiljer sig lite mellan kommunerna. Om de inte har någon information där är det bäst att ringa dem (kan man göra anonymt) eller besöka dem.
Det kan t.ex. stå att större ändringar av ventilation, vatten och avlopp medför anmälan eller lov men det varierar lite vad de menar exakt. Bygge av wc/tvätt kräver ändring av alla tre sakerna.[/QUOtack

Tack för hjälpen!
Jag kollar runt lite med kommunen så får vi se vad dom säger!
 
BirgitS BirgitS skrev:
Tillbyggnad i form av attefallstillbyggnad kräver bygganmälan. Ändring av bärande väggar också.

De flesta kommuner har bra information om vad som kräver bygglov eller bygganmälan så läs där i första hand eftersom det skiljer sig lite mellan kommunerna. Om de inte har någon information där är det bäst att ringa dem (kan man göra anonymt) eller besöka dem.
Det kan t.ex. stå att större ändringar av ventilation, vatten och avlopp medför anmälan eller lov men det varierar lite vad de menar exakt. Bygge av wc/tvätt kräver ändring av alla tre sakerna.
Hejsan tänkte passa på fråga.. Tillbyggnad max 15 kvm utan bygglov.. Hur många gånger kan man utnyttja den? Har carport 18kvm ihop med huset.. Kommunen vill ha bygglov för att de är ändrade fasaden..
 
BirgitS
Attefallstillbyggnad kan man bara göra en gång.
 
  • Gilla
Marcusskold
  • Laddar…
@BirgitS:
”Attefallstillbyggnad kan man bara göra en gång.”

Om man har gjort en s.k ”attefallsåtgärd” (t.ex inrett en extra bostad = komplett lägenhet för uthyrning, i sitt tidigare enbostadshus), får man då i tillägg bygga attefallshus?
 
BirgitS
L Lillekitte skrev:
@BirgitS:
”Attefallstillbyggnad kan man bara göra en gång.”

Om man har gjort en s.k ”attefallsåtgärd” (t.ex inrett en extra bostad = komplett lägenhet för uthyrning, i sitt tidigare enbostadshus), får man då i tillägg bygga attefallshus?
Föreslår att du läser vad Boverket skriver om de olika fallen: https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...nde/anmalningsplikt/bygglovbefriade-atgarder/
 
Tack - jag hade läst en del där, men inte just sidan du länkar till.

Ser att den enda Attefallsåtgärd som INTE får göras för tvåbostadshus utan bygglov (bara för enbostadshus), är att inreda en extra bostad. I själva huset, antar jag. Bygga attefallshus som komplementsbostadhus (alltså godkänt för permanentboende, som sen hyrs ut), får man tydligen. Vilket leder till att man kan trycka in tre bostadsenheter på en och samma lilla villatomt. Hmmm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.