Hej forumet, tittat på ett objekt för ett barn som skall börja studera och flytta hemifrån. Finns flera objekt nära universitetet som säljs som Studentlägenheter med bostadsrätt. Föreningen kräver att alla medlemmar studerar "aktivt", dvs inskrivna på gymnasium eller högskola. När studierna upphör så måste lägenheten säljas efter max 18 månader. Det känns ju som om det är en viss inskränkning av dispositionsrätten vid försäljning till en rätt snäv krets (detta är i Stockholm och priser därefter) - hur skulle ni värdera detta ? Känns ju som om de motiverar någon form av rabatt eftersom den inte är fritt överlåtbar. Dessutom är ju köpkraften hos 20-åringar begränsad, de förlitar sig helt och håller på föräldrarna - ser att de som är pantsatta har medlåntagare.
 
Det finns ju andra former av BRF upplägg med begränsningar. Tex 55+. Men jag har inte hört talas om tidsbegränsat ägarskap. Undrar om det är ok faktiskt.
 
Det är definitivt en faktor som påverkar värdet.
 
Utom ordentligt bra ide, hoppas att det är helt ok. Det kommer troligen att hålla nere priserna till förmån för en köpsvag grupp och till viss mån hindra att köpstarka skor sig.
 
jag har väldigt svårt att se att det villkoret kan vara i enlighet med bostadsrättslagen.

Man kan ha vissa begränsningar i vem som beviljas medlemsskap. Som ex. 55+, och troligen då också krav på att vara student, med någon lämplig spec. av "student". Men att föreningen skulle kunna slänga ut någon som inte längre uppfyller kraven tror jag är väldigt mycket i strid med lagen.

Även kravet på ex. +55 för att få bli medlem, är lite i gränslandet, men anses tydligen vara OK (undrar om det verkligen prövats rättsligt...).

Den typen av krav på blivande medlemmar kan ju lätt dras mot krav på nationalitet, yrkestillhörighet (här får bara VDar i företag med minst 500 milj i omsättning bo) osv.

Jag skulle inte våga köpa bostadsrätt i en förening med tveksamma regler som detta, såvida det inte finns väldigt tydligt klarlagt att det är OK lagligt. Det kan bli massor med strul om föreningen visar sig inte uppfylla reglerna för att få kalla sig bostadsrättsförening. Banker får inte låna ut osv.
 
Redigerat:
Intressanta synpunkter, tack för detta - bäst att tala med banken tror jag :)
 
C
H hempularen skrev:
Även kravet på ex. +55 för att få bli medlem, är lite i gränslandet, men anses tydligen vara OK (undrar om det verkligen prövats rättsligt...).

Den typen av krav på blivande medlemmar kan ju lätt dras mot krav på nationalitet, yrkestillhörighet (här får bara VDar i företag med minst 500 milj i omsättning bo) osv.
Instämmer, även om just nationalitet och ekonomisk ställning är uttryckligen undantaget i bostadsrättslagen. Men så här ser det ut:

K2.png2 § Sådana stadgevillkor för medlemskap är utan verkan som innebär
  1. att ett visst medborgarskap eller en viss inkomst eller förmögenhet skall utgöra förutsättning för inträde i föreningen,
  2. att den till vilken en bostadsrätt övergår skall utses av någon annan än bostadsrättshavaren eller godkännas enligt andra grunder än som gäller enligt denna lag för inträde i en bostadsrättsförening, eller
  3. att villkoret annars med hänsyn till sitt innehåll eller på annat sätt är oskäligt mot den som vill vinna inträde i föreningen eller överlåta sin bostadsrätt.
 
E elmont skrev:
Utom ordentligt bra ide, hoppas att det är helt ok. Det kommer troligen att hålla nere priserna till förmån för en köpsvag grupp och till viss mån hindra att köpstarka skor sig.
Ja, i synnerhet på bostadsmarknaden i Stockholm. :cool: Man får förstås bjuda det man själv tycker bostadsrätten är värd men kommer någon annan som tycker den är värd mer och bjuder mer så får man leta vidare.

Men det finns väl någon som heter besittningsrätt, om man har bott tillräckligt länge. Det är väl lagstadgat och en förenings stadgar kan väl inte sätta sig över svensk lag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.