Jag ska sätta upp en ny imkanal mellan köksfläkt och murstocken ca 5 meter från ena änden av köket till andra längs vägg/tak-hörnet. Det får bli en 125 mm kanal som brandisoleras 30mm. Men hur fäster jag upp kanalen på ett bra sätt? Ska jag brandisolera kanalen på marken och sätta upp den med hålband och klämma upp den i taket eller ska den upp naken på konsoler och isoleras på plats? Tar ju minst plats om det är ok att klämma upp den med hålband mot vägg/tak.
 
Brandisoleringen ska vara runt om hela röret, i övrigt bra med hålband eller konsoler under som den vilar på,en smaksamt för montaget
 
Är i lite samma läge och har planerat att dra imkanalen genom köksskåpen den bit som behövs (cirka 150cm i mitt fall). Talade igår med två olika sotare och båda två tyckte att jag inte behövde någon brandisolering runt eftersom jag ännu inte lämnat köket med kanalen och att den inte blir inbyggd.

Nu kanske du planerar att bygga in din kanal och då gäller bog andra regler men det kan ju vara värt att kolla upp.

Den gamla kanalen i köket var inbyggd bakom en vägg och inte brandisolerad, det var förvånansvärt rent därinne trots 30+ år i bruk. Dock var det rester av ett skatbo i slorstenskanalen... ;)
 
Ska den gå i bjälklaget ska den isoleras och då är det enligt mig enklast att göra det på backen innan du trycker upp den (gjorde detta nyligen själv). Fäst med hålband sen. Ev. skarvar skruvas med ventskruv, 3-4 per skarv. Ska den gå inom rummet i en inklädnad eller i skåp behöver den inte isoleras. Får man plats är det ju såklart ändå bra att göra det.
 
  • Gilla
Jannefi
  • Laddar…
Jag ska ju göra en gipstrumma i vägg/tak vinkeln. Behöver jag alltså inte isolera den då? Slipper gärna....
 
M mape366 skrev:
Jag ska ju göra en gipstrumma i vägg/tak vinkeln. Behöver jag alltså inte isolera den då? Slipper gärna....
Är det så att röret kan inspekteras utan att verktyg behövs så går det. Risken är annars att brandkåren för säkerhets skull dränker hela huset ,med vattenskador som följd, ifall du glömt popcornsgrytan för länge på plattan.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.