själva tillverkningen av plåten är en liten del av arbetet
verkar som systemet bygger på att alla detaljer, ränndalar, nockar, stosar, vindskivor, fotrännor,
garneringar, skorstensinklädningar, språngfalser, kompletteringsfalser och allt annat som hör till ett tak skall göras för hand iaf.

ett helt rakt tak utan detaljer och hängränna.... ja för tusan.

lite knöltak med diverse rör och fönster och skorstenar och fotränna.... nix inge vidare
 
alu-zink är svårt att jobba i
iklipp, falsar, lödningar allt är svårare och mera noga än med stålplåt.

förväxla inte alu-zink med rheinzink det är en otrolig skillnad.

men som sagt ..... raka fall utan detaljer och vinkelrännor.... prisvärt
 
Gasell har ett liknande system för "bandtäckning"som heter classic.
www.gasell.com
Smidigare lösningar på rändalar och nockplåtar tycker jag,men jag har dock ingen koll på priset.
Funderar på att testa något av dom på min vedbod.
/ DALE
 
Aluzink är legeringen av aluminium och zink. DX51 betyder att det är vanlig plåtslagarplåt med aluzink. Altså PLX med en aluzink legering.
AZ 150. AZ = legeringen (aluzink) och 150 är dess vikt i gram per kvm.
Ma alc har jag ingen aning om.

mao.
DX51 är dubbelfalsbar som vanlig mjuk plåtslagarplåt för att det är samma plåt. Men ytan är lite sprödare. Plåten känns också tunnare pga att den saknar plastisolbeläggning som är rätt tjock. (180 my ca)
 
Jag har aldrig använt clix eller liknande (gasell classic, m.m.)
Täckningen går till som en vanlig täckning. Man täcker ytorna men lämnar öppet runt takkupor, takluckor, fönster och runt skorstenar som man måste täcka på traditionellt sätt.
Och det är det som tar tid.
Täckningen av ytan är en så liten del av en taktäckning både tidsmässigt och ekonomiskt. Jag kan också tänka mig att clix och gasell classics kostar ganska mycket mer än vanliga traditionella skivor.
Låter negativt men som "norrlandshus_sthlm" sa så kan det vara värt om taket inte har några jobbiga detaljer. Men då kanske det skulle vara billigare med vanliga skivor som du måttbeställer hos en plåtis.
Måste tillägga att jag inte vet vad Clix eller Classic kostar.
Vanlig plåt kostar ca 90:-/kvm.
( >10 % av takytan försvinner i falser. Så till en takyta på 200kvm behöver man minst 220kvm plåt)
 
för det första :

alu-zink är legeringen i hela plåten inte stålplåt med galv på ytan

för det andra:

fusktak med färdiga system för falserna går bara fortare att lägga om man är snickare eller ingenjör eller busschaffis eller nåt.

för det tredje:

bandtäckning i stålplåt av en riktig plåtis är snyggt och otroligt tätt och flexibelt.

vill man ha tak med zinkens för och nackdelar så heter materialet Rhein-zink detta är betydligt bättre än aluzink

och vill man ha ett tak som står sig utan underhåll länge på extremt flacka tak så är det sömsvetsad rostfritt man ska ha.

finns bara en vinnare på fusktakssystem: tillverkarna

 
Jag vill inte verka tjatig men...
Aluzink är bara legeringen av ytbeläggningen. Kärnan är vanlig "plåtslagar" stålplåt.
 
norrlandshus_sthlm skrev:
finns bara en vinnare på fusktakssystem: tillverkarna
Hej

Förstår inte riktig hur du menar.
Vad kostar ett "hantverkarlagt" tak med SAMMA material som Clix eller Gasell??

Mitt val står nämligen inte mellan "traditionellt" plåt tak och något annat utan mellan CLIX och Gasell.

Någon annan med erfrarenheter eller pris på CLIX eller Gasell??

Tack på förhand
Said
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.