Hej!
Vi installerar kamin och behöver göra uttag ur bjälkar på vinden för att få godkänt av sotarmästaren. Jag behöver ta 30mm uppe i nock, hur avväxlar jag där, behöva jag göra det? Och så behöver jag ta 60mm av bjälken i golvet på vinden (och då längst upp i en vägg). Hur avväxlar jag den, måste jag det? Hur mycket kan jag ta av den utan att avväxla? Bjälken är 120mm. Träbjälk på vinden med utsågad del nära stående murstock, plåt och golvplankor synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
plåten ska bort och istället tas ut en 30mm luftspalt. Bild av en träbjälke och golv intill murskorsten på vind, synlig utskärning och plats för luftspalt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
bjälken ligger alltså under golvet till vänster om murstocken på den här bilden. Någon har redan tagit 30mm, och jag behöver alltså ta minst 30 till.
 
Jag är ganska säker på att du kan ta 30 mm från sidan av de kraftiga stockarna som utgör högben utan någon ersättning. När det gäller golvbjälken har jag svårt att förstå hur det hänger ihop bara med ledning av ditt foto. Du kan inte göra en enkel skiss?
 
Här är en skiss som kanske gör det lite tydligare Handritad skiss av en hussektion med vikt på murstock och bärande vägg, markerat med måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vill du ta 60 mm på höjden av en bjälke som är 120 mm hög (och antagligen lika bred)? Det går inte så bra. Det är ju mitt på bjälken. I så fall måste du sätta en ny bjälke vid sidan av den gamla.
 
Nej, jag behöver ta 60mm på bredden, bjälken är 120mm bred och 170mm hög.
 
Även det måste antagligen kompenseras genom förstärkning. Jag gissar att stockarna är lite halvrunda och därför svåra att limma på från sidan. Vad är bjälkens spännvidd?
 
Alltså den bjälken är främst svår att förstärka pga att den ligger i en vägg och i taket/golvet mellan vardagsrummet och vinden.. I så fall behöver den förstärkas uppåt.
 
Det ät svårbedömt. Den kanske inte behöver föstärkas om den ligger över en väg. Du får nog pröva dig fram.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.