Hej jag har fått konstruktionsritning på mitt bygge och dom vill jag använder en 10 meter lång HEA balk 240. Någon som kan svara på hur fet limträbalk skulle behöca vara för att kompensera denna balk. Gillqt mer att jobba med trä.
 
Det finns flera alternativ. Det beror främst på hur hög balk du kan tänka dig. Du ska få några alternativ: 90x585, 115x540 eller 215x450. Det finns fler möjligheter om du är beredd att överdimensionera.
 
Hur räknar du ut detta?

Vad för alternativ fins om jag överdimensionerar? Vill inte ha högre balk men bredare är inga problem.
 
Om du syftar till höjden 230mm likt hea 240, kommer du aldrig lyckas med limträ
 
215x450 är den både bredaste och lägsta limträbalken som du kan använda. Det fiinns bredder på 140, 165 och 190 mm också.

Uträkningen är grundläggande hållfasthetslära. Ma kan jämföra balkar av olika material och profiler genom att jämföra deras böjstyvhet, dvs produkten av elasticitetsmodul och yttröghetsmoment, vanligen förkortad EI.
 
Fabyggvejby Fabyggvejby skrev:
Hur räknar du ut detta?

Vad för alternativ fins om jag överdimensionerar? Vill inte ha högre balk men bredare är inga problem.
I är böjstyvheten, b bredden och h höjden på en rektangulär balk enlig följande formel:
I=bh^3/12

Från formeln kan du se att bredden kommer öka böjstyvheten linjärt.
Höjden ökar böjstyvheten med kubiken, så att kompenserar minskad höjd med bredd blir snabbt orealistiskt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.