Har letat runt lite men hittar ingen bra fullständig guide om hur man lägger dräneringsrör runt en grund. Har hittat en hel del information men ingen fullständig guide.

Alltså jag är inte intresserad av hur man dränerar en källarvägg utan tex en krypgrund eller platta på mark utan källare.

Några frågor jag har:

Var i systemet bör man ha någon form av spolrör och eller rensbrunn? Jag tänkte det är bra vid systemets högsta samt lägsta punkt.
Hur gör man vid 90 graders hörn? Bör man ha dräneringsrör som går att böja eller sätta 90 kopplingar på raka rör?
Räcker det att dränerar runt om grunden om man bygger nytt, dvs parallellt med dagvattenledning? Teoretiskt skulle man kunna dränera under grunden med men vet inte om det fyller något syfte?
Hur djupt bör dräneringen ligga? Om man dränerar en sträcka på 20 m och fallet är 5mm/1m så varierar höjden 10 cm ifrån högsta och lägsta punkten.
Kan man koppla ihop dräneringsrören med dagvatten i någon punkt på systemet eller ska de vara helt separata och ha varsin mynning ut i ex dike/brunn?

Jag tänkte de är separata system fram till en brunn tex https://www.bauhaus.se/draneringsbr...MI8JC5zJ2h5wIVD6aaCh1jlQMWEAQYBCABEgKeV_D_BwE.

Helst hade jag sett att det var två inlopp och ett utlopp i brunnen. Ett inlopp för dränering och ett för dagvatten. Sedan ett utlopp som ligger lägre än inloppen för att förhindra översvämning i brunnen. Utloppet går direkt till dike.
 
Det är väl mest vanligt med slang och den går att lägga runt hörnet utan 90 gradersvinkel.
När jag gräver om dräneringen ska jag ha spolbrunn i varje hörn.
Bauhausbrunnen kan du lätt såga upp ett hål till, behöver ju inte vara vattentätt, snarare en fördel då det dränerar bättre.
Jag skulle inte dra separata rör för takavvattningen för så mycket kan det inte regna att ett 110 rör går helfullt.
Skulle det råka rinna lite baklänges in i dräneringen så rinner det tillbaka när det slutar regna.
Sedan beror mycket på vilket fall man har på ledningarna.

Lägg ordentligt med singel på dräneringen.

Protte
 
prototypen prototypen skrev:
Det är väl mest vanligt med slang och den går att lägga runt hörnet utan 90 gradersvinkel.
När jag gräver om dräneringen ska jag ha spolbrunn i varje hörn.
Bauhausbrunnen kan du lätt såga upp ett hål till, behöver ju inte vara vattentätt, snarare en fördel då det dränerar bättre.
Jag skulle inte dra separata rör för takavvattningen för så mycket kan det inte regna att ett 110 rör går helfullt.
Skulle det råka rinna lite baklänges in i dräneringen så rinner det tillbaka när det slutar regna.
Sedan beror mycket på vilket fall man har på ledningarna.

Lägg ordentligt med singel på dräneringen.

Protte
Slang rekommenderas ej vid källare, och separata rör, annars kommer du göra marken runt rören fuktig i onödan. 110mm dränrör, sen finns det flexböjar att använda vid hörnen, i regel räcker det med att dra upp dräneringen vid högpunkten, för spolning, och sedan dela på fallet åt två håll runt huset, på motsatt sida, och leda ihop dom i en spolbrunn. Högsta punkten på schaktbotten ca 10cm under plattan (men de finns undantag, tex lera under grunden, träpålar och liknande)
 
Vad är det för typ av grund? Hur djupt går den?
 
useless useless skrev:
Vad är det för typ av grund? Hur djupt går den?
Jag hade tänkt en uteluftsventilerad krypgrund med isolerade grundbalkar som den här https://tjallden.se/produkter/krypgrund-uteluftsventilerad/konstruktion/ Tycker den verkar hyggligt okomplicerad att arbeta med som självbyggare i och med att det är minimal mängd betonggjutning.

Här ser man det rekomenderade djupet på dräneringsröret i alla fall.
 
Ok. Då är det bara att dra rör längs alla sidor. Mjuka böjar eller spolbrunn i hörnen - Lite beroende på hur stort huset är och hur tomten lutar..
Dra separata rör för dränering och takavvattning. Man kan koppla ihop dom vid den punkt där dräneringen leds bort i från huset. Lämpligtvis då via en brunn så dom kan komma in på olika nivåer.
 
  • Gilla
Martin Lj
  • Laddar…
Alla byggvaruhus verkar sälja dränerings rör och kopplingar. Finns det något särskilt märke eller tillverkare man bör välja eller är det skitsamma?
 
Jag monterade tehodrain till min källargrund. Kostar dock mer och när jag beställde så fick jag importera från Finland. Men det har funkat bra hittills.
 
Undvik att koppla ihop takavvattning och dränering. Var gjort så med gemensam brunn med ingång på olika höjd hos mina svärföräldrar. Funkar bra tills det blir stopp ut från brunnen och efter det trycks allt regnvatten baklänges i dräneringen och fyller dom rören med bös.. Fick gräva upp en del o göra om. Nu är det huset byggt 85 och saknade lövutkastare.
 
  • Gilla
Allmäntvetgirig och 1 till
  • Laddar…
Och det är en torpargrund dom har.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.