Var hos Kvik Barkarby idag och ritade upp köket med hjälp av en kökskonsulent.
Skåpen, med luckor(vissa frostat glas), ben, täckskivor, alusocklar, infrästa spottar mm gick på ca 35.000:- vilket är mycket bra då vi har köksö och nästan bara lådsystem i köket. :)

Sedan kom de dyra posterna: bänkskivorna.
Massiv valnöt 60 mm, samt diskbänk specialbeställd 60 mm, med en stoooor ho.
Nästan 60.000:- bara för det!!!!!! :surprised:

Jösses...

Men vad gör man?
Bara att le och va glad och betala...
För bänskskiva måste man ju ha och diskbänk med för den delen.

Trodde när jag var på väg dit att vi skulle hamna på ca 100.000:- totalt med vitvaror.
Nu är inte ens vitvarorna med i priset...
 
Tycker det låter billigt vårat kök kostar 210,000kr fast det e inkl vitvarorna till köket. :)
Det kostar att ligga på topp ;)
 
lier skrev:
Tycker det låter billigt vårat kök kostar 210,000kr fast det e inkl vitvarorna till köket. :)
Det kostar att ligga på topp ;)
Det gör väl det :)
Sa till gubben senast idag att det ska vara som jag vill ha det direkt.
Ogillar attityden "ta billigt nu och sätt in dyrare sedan"
Det blir ju ÄNNU dyrare ;D

Vitvarorna är ju inte gratis heller.
Bara hällen kostade runt 12.000:-

Smakar det gott så kostar det...
 
Jo det finns som ingen hejd på utgifterna, har man sett nått man vill ha så e det som det inte spelar nån roll vad det kostar ;D Det e helt sjukt igentligen :-/
 
Usch ja.
Och mitt resonemang då: "det tar vi på byggkreditivet".....
Hallå?

*suckar*
 
;D Jag känner igen det där.. Men därimot att fylla tomten för 46000kr då e det dyrt. Höll på att dö när jag fick räkningen för sand och makadam :'( Vadå fyll måste det kosta så mycket?? Finns väll roligare saker att lägga pengarna på :-/ Ja ja det e bara att betala att & se glad ut :) Det känns inte kul att plöja ner pengar på sånt som man inte märker.. Eller jo man måste ha en tomt, men den ska inte kosta nått ;D Ja man e inte riktigt frisk ibland ;D Plöja ner pengar i huset går bra men allt runtomkring som ingen annan ser det e ju inge kul :(
 
När börjar erat bygge? När är det sagt att ni ska få flytta in? ::)
 
Vi börjar i juli.
Snickarna kommer i augusti.

Sedan får vi se.
Har sålt huset vi bor i nu och har senaste utflytt den 10/10.
 
Vi har sålt vårat hus från 1aug och får flytta in i nya huset 20aug. Liten miss i planeringen där ;D Så vi ska bo i husvagn :p Ush! längtar inte. Men allt e ju relativt i alla fall.. Lycka till med erat husbygge. ;)
 
Tråden handlade om kostnad för bänkskivor.

Jag är övertygad om att du kan få samma kvalitet för betydligt lägre pris. Gå ex. till en snickerifirma direkt och be om en offert.

Kollade just på Culimar där vi har köpt kök (deras prislista ligger ute på nätet, för just skivor). Dom hade visserligen inte 60mm, bara 40mm. Men den kostar 2800/m och jag tvivlar på att du har över 20m bänk i köket? Inte omöjligt att dom kan skaka fram 60mm också om du ber dom.

I vårt kök har vi blandannat en ekskiva, helstav på 150 x 90 cm, den ville en annan köksleverantör ha 12000 för, kostade lite drygt 3000 hos Culimar (nästan samma kvalitet), inte ömöjligt att det kan bli ännu billigare om man hittar "rätt" snickerifirma.
 
2600:-/m tror jag vi ger för bänkskivan.
Sen har vi flätad del där bänkskivan går ner i golvet vid köksön.
Så det blir några meter, plus extra kostnaderna för flätningen och att ön är hela 120 bred...

Specialdiskbänken i 60 mm kostar mellan 15-20.000:-
 
Hej!

Vi tänkte också ha 60 mm tjocka skivor först, men sedan insåg vi att prisökningen från 40 - 60 mm är kraftig. Så ett sätt att få valnöt och hålla ner priset är att ta en 40 mm skiva istället. Vi har också noterat att exakt samma laminat (virrvarr) limmat på en spånskiva får väldigt olika priser på olika ställen. (Fina köksleverantörer = dyrast, brädgårdar = billigast.)

Prissättningen på skivor är faktiskt rätt intressant. Vi ska alltså ha laminat med eklistkant. När jag tyckte att det också var lite dyrt så frågade jag vad en skiva utan kanten kostar. Och det visade sig att bara att limma dit en eklist kostar ca. 500 kr/m. Eklist kostar inte många kronor metern, så nu ska vi limma själva istället och göra något roligare för de 1000-lappar som blir över.

/pinebar

 
Om Du söker på gamla trådar så ser Du att köksfirmorna lägger på mellan 2-3 gånge rpå diskbänken. Ta kontakt med en firma direkt istället. Kanske Stala?
Isakssons rostfria?

Vi kom undan med 1/3 av priset för samma diskbänk genom att ta den vid sidan av.
 
Har oxå fått förklarat av säljaren att "Köksleverantörernas massiva skiovor har sådan enastående finish att de tål vad som helst!" Nu är det ju så att Ek är Ek, Valnöt är Valnöt, oavsett om man köper från ballingslöv för 20000:- eller K-rauta för 2000:- (Ja skillnaden är ungefär så). Däremot om man tar en billig, massiv skiva, och ger denna en riktig grundbehandling med en högkvalitativ träolja, så får man ett enastående resultat! Har själv en bokskiva(massiv) från IKEA + ett furubord som behandlades med grundolja+slutbehandlingsolja från" Fargriket.com "(tror jag det hette). Lät en pöl soya samt en pöl rödvin ligga 12 timmar - bara att torka av. Att rekommendera!!

Låt er inte luras av köksfirmorna!!! ;)
 
Det är ju inte bara finishen med olja, lack el dyl som skiljer skivorna åt utan hur de är limmade och vilken kvalite på trä som använts. Har t ex sett på flertalet av IKEA:s skivor att de inte är skarvade med precision det sticker ut i skarvar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.