Hej.

Hur och vad ska jag använda för att plugga detta element i ett enrörssystem? Ytterdiameter på röret som kommer upp genom golvet är 21mm.

Ett rör på 21mm sticker upp genom golvet vid en frånkopplad radiator med tilläggsisolerad vägg bakom.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Edit: kommer inte kopplas på något nytt element överhuvudtaget. Istället kommer väggen tilläggsisoleras på insidan.
 
Redigerat:
Har exakt samma problem som du! Någon som vet?
 
A
Om det är ett enrörssystem betyder det du måste koppla ihop in och utgången på rören i/ovanför golvet annars fungerar inte systemet.

Så du får avgöra om du vill ha synliga rör eller öppna upp i golvet.
 
mathiash77 skrev:
Om det är ett enrörssystem betyder det du måste koppla ihop in och utgången på rören i/ovanför golvet annars fungerar inte systemet.

Så du får avgöra om du vill ha synliga rör eller öppna upp i golvet.
Får man välja att ha kopplingarna dolda under golv verkligen?

Ska man sätta en ny vägg över så kanske man kan vika lite plastmatta innan man ställer dit väggen. Då borde man få en snabb indikering om kopplingarna någon gång börjar läcka.
 
A
J JKrister skrev:
Får man välja att ha kopplingarna dolda under golv verkligen?

Ska man sätta en ny vägg över så kanske man kan vika lite plastmatta innan man ställer dit väggen. Då borde man få en snabb indikering om kopplingarna någon gång börjar läcka.

Välja och välja. Det är skillnad mellan vattenrör för kall/varmvatten och för värmerör.

Dolda skarvar bör undvikas men är inget krav för värmerör med det finns för tappvatten.

I mitt eget fall är huset med järnrör i bjälklaget från 1966 och det finns garanterat skarvar i golvet då det är ett tvårörssystem.
 
  • Gilla
JKrister
  • Laddar…
mathiash77 skrev:
Om det är ett enrörssystem betyder det du måste koppla ihop in och utgången på rören i/ovanför golvet annars fungerar inte systemet.

Så du får avgöra om du vill ha synliga rör eller öppna upp i golvet.
Ja, det är enrörssystem. Finns när någon speciell "plugg" som kopplar ihop in/ut? Just nu sitter sitter där en vanlig "plugg", men värmen tycks fungera ändå. När jag kapade röret, så såg jag att där var en skiljevägg mitt i röret. Fick göra nya utvändiga gängor, så kan vara att pluggen släpper igenom. Returen är iaf varm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.