Jag har en bit av ett staket som delar av framsidan av trädgården mot baksidan. Den biten tog jag bort när jag skaffade robotgräsklipparen så att den kan ta sig mellan fram- och baksidan. Nu har jag skaffat hund och har varit tvungen att sätta tillbaka biten igen.

Är det nån som har någon klok lösning på hur jag kan hålla hunden innanför staketet samtidigt som robotgräsklipparen tar sig förbi? En lösning som gör att det bara är öppet under vissa tider då hunden ändå inte är ute är helt ok. Klipparen behöver inte vara aktiv hela tiden.
 
  • Trästaket delvis återmonterat för att förhindra hundens passage, behov av lösning för robotgräsklippare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur stor del av gräsmattan är utanför klipparens huvudområde? Ett enkelt sätt är ju att bara lyfta ut klipparen några gånger i veckan och köra den på ödrift. Mer avancerade lösningar med tidreläer och liknande finns förstås också. Och däremellan finns möjligheten att ha en grind som är öppen när hunden är inne; men den lär ju glömmas ibland.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Hur stor del av gräsmattan är utanför klipparens huvudområde? Ett enkelt sätt är ju att bara lyfta ut klipparen några gånger i veckan och köra den på ödrift. Mer avancerade lösningar med tidreläer och liknande finns förstås också. Och däremellan finns möjligheten att ha en grind som är öppen när hunden är inne; men den lär ju glömmas ibland.
Ungefär 2/3 av gräsmattan är på "fel" sida om staketet, så att lyfta över den är inte en fungerande lösning.
 
C
G golfgreen skrev:
Ungefär 2/3 av gräsmattan är på "fel" sida om staketet, så att lyfta över den är inte en fungerande lösning.
Du får väl köpa två robotar då. Har svårt att se någon vettig lösning som släpper igenom roboten men stoppar hunden. Hundar är ju rätt uppfinningsrika om de vill smita ut någonstans.
 
  • Gilla
Andyfredriksson och 3 till
  • Laddar…
Annars finns faktiskt samma sorts system med begränsningskabel som för gräsklipparrobotar även för hundar. Man har då ett halsband som ger elstötar till hunden då tråden passeras.

Jag har ingen egen erfarenhet av det, men minns en gammal bekant som hävdade att efter att de lärt hunden var den fick vara och kört en sådan slinga ett tag så var det klart sen. Hunden höll sig där den fick. Hur sant det var och hur allmänt bra pli på hunden de hade låter jag vara osagt.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Annars finns faktiskt samma sorts system med begränsningskabel som för gräsklipparrobotar även för hundar. Man har då ett halsband som ger elstötar till hunden då tråden passeras.

Jag har ingen egen erfarenhet av det, men minns en gammal bekant som hävdade att efter att de lärt hunden var den fick vara och kört en sådan slinga ett tag så var det klart sen. Hunden höll sig där den fick. Hur sant det var och hur allmänt bra pli på hunden de hade låter jag vara osagt.
Mja, vill nog inte göra något sånt mot hunden. Är väl dessutom inte lagligt?
Tror säkert att det fungerar, åtminstone så länge det inte står något väldigt spännande på fel sida om gränsen.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Det GÅR ju att träna hundar till att inte passera en viss gräns. Mina föräldrar lyckades träna sin jycke till att inte gå in i vardagsrummet genom att helt enkelt börja med en barriär som hunden inte kom över, för att sänka barriären steg för steg tills de kunde ta bort den helt. Borde funka här också, även om det kommer ta lite tid.

Annars, hur stor är hunden? Och hur stor är klipparen? Tänker om det går att göra ett hål i nederkant som klipparen men inte hunden tar sig igenom. Men det har du säkert tänkt på redan... Du får göda hunden så den bli större än klipparen! :rofl:
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Annars finns faktiskt samma sorts system med begränsningskabel som för gräsklipparrobotar även för hundar. Man har då ett halsband som ger elstötar till hunden då tråden passeras.

Jag har ingen egen erfarenhet av det, men minns en gammal bekant som hävdade att efter att de lärt hunden var den fick vara och kört en sådan slinga ett tag så var det klart sen. Hunden höll sig där den fick. Hur sant det var och hur allmänt bra pli på hunden de hade låter jag vara osagt.
Olagligt.
http://www.jordbruksverket.se/amnes...rdudinhund.4.207049b811dd8a513dc80001977.html
Elhalsband och stackelhalsband får inte användas på hundar. Elhalsband är ett halsband som ger hunden elstötar. Stackelhalsband är ett halsband med taggar.

Elstängsel
Det är inte tillåtet att använda osynliga elstängsel som ger hunden en stöt när den passerar det.
 
  • Gilla
Pytt
  • Laddar…
T ToRy skrev:
Det GÅR ju att träna hundar till att inte passera en viss gräns. Mina föräldrar lyckades träna sin jycke till att inte gå in i vardagsrummet genom att helt enkelt börja med en barriär som hunden inte kom över, för att sänka barriären steg för steg tills de kunde ta bort den helt. Borde funka här också, även om det kommer ta lite tid.

Annars, hur stor är hunden? Och hur stor är klipparen? Tänker om det går att göra ett hål i nederkant som klipparen men inte hunden tar sig igenom. Men det har du säkert tänkt på redan... Du får göda hunden så den bli större än klipparen! :rofl:
Hunden är en whippet och klipparen är en Gardena Sileno Life. Men jag gissar på att man måste ha lite marginal i öppningen för att klipparen ska ta sig igenom och whippetar är ganska smala så den skulle nog kunna ta sig igenom ett sånt hål.
 
Hur teknisk vill du ha lösningen?
Och vad väger hunden?
Kolla på kattlucka för rfid så har du en variant dvs lägg begränsingskabeln under staketet och understa delen är i form av kattlucka.
Eller om där är stor skillnad i vikt på hund och klippare så kan du ha en vikt baserad öppning. Kolla på foderautomat för höns https://www.lantkompaniet.se/feedom...iD2NCJ0HNH7Ud6TLJERg85vBe7r6uGXBoCCToQAvD_BwE
 
Jag hade gjort en del av den nedre delen av staketet öppningsbart med gångjärn. Sedan hade jag antingen bara låtit gräsklipparen köra emot och trycka upp luckan så att säga (för jag tror inte roboten stannar för ett sådant litet motstånd?). Vill du gardera dig att inte hunden lär sig att det går att göra så, så hade jag monterat något form av magnetlås eller liknande som du kan styra med hjälp av tex en Shelly1. Då kan du schemalägga så den är öppen bara vissa tider. Du skulle också kunna trigga denna shelly1 till att öppna så fort gräsklipparen går igång, så är man inte styrd till vissa tider enligt ett schema.

Allt beror ju också på hur avancerat man vill göra det, att använda en Shelly1 som styrning till en motor som helt enkelt öppnar luckan är ju också ett alternativ.

Typ en sånhär... sen behöver det vädersäkras på något sätt. Finns kanske något bättre?
Motor med linjär aktuator och kabel för automatisk öppning av staketdel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tillmaten
  • Laddar…
Kanske går att göra en öppning precis så hög som klipparen är och sen låta nån form av plastremsor hänga ner. Roboten puttar lätt undan dem men hunden kanske inte fattar/vågar gå igenom.
 
P Poxeman skrev:
Kanske går att göra en öppning precis så hög som klipparen är och sen låta nån form av plastremsor hänga ner. Roboten puttar lätt undan dem men hunden kanske inte fattar/vågar gå igenom.
Det har jag också funderat på. Jag har faktiskt ingen aning om hur "smart" hunden skulle vara.
 
Jag vet inte hur klurig din hund är men jag gissar att inte roboten och hunden ska vara ute samtidigt på tomten? Då kanske det räcker att staketet ser ogenomträngligt ut för att hunden inte ska komma på att prova, typ genom en mindre lucka nedtill eller en gardin.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.