God kväll.

Jag eldar med en vedex 3000 mot 15000 liter ackumulatortank, 3x500 och i den ena sitter varmvattenberedaren på120 liter. Jag har laddomat 21 och rökgastemperaturerna ligger mellan 180 och 220 grader vid full körning.

Jag har ikväll eldat 2 styck pannor, totalt 190 liter ved.
Enligt mina mätare på tankarna så visar dem 80 i toppen, 60 i mitten och 40 i botten.
Under tiden som jag har eldat har jag ett konstant uttag på vatten till radiatorer, vattnet till radiatorerna håller 40 grader.

Mina frågor är;
* Är det bra eller dåliga temperaturer i mina tankar?
* Räknas tankarna som ”fulla” vid detta laget eller skulle jag kunna köra en panna till, 95 liter ved?

Tacksam för svar.
 
J johoda skrev:
Mina frågor är;
* Är det bra eller dåliga temperaturer i mina tankar?
* Räknas tankarna som ”fulla” vid detta laget eller skulle jag kunna köra en panna till, 95 liter ved?
1. temperaturen nu är inget fel på, men sjunker givetvis med uttaget.
2. Fulla är det inte. Det handlar mer in vad du kommer få i morgon?
3. Häv in ett lass till och hoppas att att du har varmvatten till en dusch i morgon em.
4. vikten på veden är lättare att räkna på!
5. Ett kilo ca 5 kw, lagertorkad gran 0,46 kg
 
Jag förutsätter att den första siffran är fel. Det borde ta längre tid att värma. Du kan definitivt värma mer om du vill. Men räcker värmen tills du planerar att elda nästa gång vinner du inget på det.
 
D Daniel 109 skrev:
Jag förutsätter att den första siffran är fel. Det borde ta längre tid att värma. Du kan definitivt värma mer om du vill. Men räcker värmen tills du planerar att elda nästa gång vinner du inget på det.
Vadå längre tid att värma menar du?
 
15 kubikmeter värmer du inte på den uppgivna tiden.
 
D Daniel 109 skrev:
15 kubikmeter värmer du inte på den uppgivna tiden.
Men han skriver ju 3x500 också så den här diskussionen känns liiiite onödig.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.