Ska jag tolka det som att en oisolerad betongplatta med tillsjutande +fukt, som jag lägger EPS + golvvärmeslang +f + klinker på, skulle fuktvandringen kunna ske genom materialet + fogarna i klinker? Eller missförstår jag något?
 
Redigerat:
surris
Ja du kommer att ha fuktvandring
 
alltså, jag tänker det är en skillnad här mot att få oväntad fuktvandring och "förväntad" fuktvandring.

Jag har ibland hört sägas att enklaste lösningen på att undvika fuktproblem med oisolerad platta är att strunta i golvvärme och lägga klinker direkt på betongplattan, och bara låta tillskjutande fukt vandra upp genom fogarna.

Tänker då att det borde fungera på liknande sätt om man använd (diffiusionsöppen) eps-betong och lägga klinker över och då få samma fuktvandring.

Eller tänker jag helt fel här? Intresserad höra andra resonmang kring detta.
 
Hur mycket eps har du tänkt? Har du tänkt att ta bort befintlig platta?

Mattias1jonssons svar är helt taget ur luften då du inte gett information om vitala saker.
 
i detta fall behålla nuvarande platta. lägga ca 10-12 cm eps. problemet är att det blir för dyrt med det upplägget. möjligtvis fylla ut med högisolerande frigolit ovanpå.
 
surris
A atomlab skrev:
Hur mycket eps har du tänkt? Har du tänkt att ta bort befintlig platta?

Mattias1jonssons svar är helt taget ur luften då du inte gett information om vitala saker.
Taget ur luften?
Nej inte med den informationen som finns. Är det PPM så kommer du ha mer fukt i marken än inomhus således kommer du ha fukttransport, sen är frågan hur mycket.
 
Skulle en Platonmatta i botten innan gjutning stoppa fukttransporten?
 
nej den tar då bara andra vägar......
 
Risken är att fuktvandringen flyttas till väggarna och andra ställen så att man får nya problem där.
 
Låter logiskt. Så vad är lösningen?

Bila upp golvet och lägga frigolit, tjocklek ?? samt tvättad makadam i botten för att hindra fuktvandring?
 
Vad är det för förutsättningar till att börja med? Vi vet ingenting annat än att det är en betongplatta? Har du inga nämnvärda problem idag så kanske det är överkurs att försöka hålla fukten borta.......
 
S Stefan1972 skrev:
Vad är det för förutsättningar till att börja med? Vi vet ingenting annat än att det är en betongplatta? Har du inga nämnvärda problem idag så kanske det är överkurs att försöka hålla fukten borta.......
Vi har idag en väldigt torr platta. Efter dränering och borttagning uppreglat golv, som knappt i var anlupet efter 50 år. Dock hade det skett en smygvattenläcka som i intilliggande tvättstuga, som sen krypit upp i väggarna och gett viss fukt upp i en av innerväggarna.

Har undersökt ett antal olika lösningar - kanske dom flesta - men hade pga missförstånd avfärdat "EPS-konceptet". Nu verkar det dock vara ett av allra dyraste, så tveksam till om det blir aktuellt ändå.

Idag har jag mest lutat åt bortbilning av platta, men det behöver inte vara samma imorgon :).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.