L lordi skrev:
Kruxet är att gängorna inte är koniska. Då kan det vara knepigt, för tejpen vill snurra med om man inte raspar gängorna.

Problemet här är inte blandaren, utan det är att du inte har fått rätt kopplingar.
OK, så jag borde köpa rätt kopplingar? Hur vet jag vad som passar? Var killen på bauhaus som sa jag skulle ha dessa...
 
Stefan N Stefan N skrev:
Varför inte börja om från början och köpa ballofixer med klämringskoppling som passar direkt?
Bor i lägenhet och blir nog ett jäkla lov när jag stänger av vattnet och byter dem men annars håller jag med om att det känns både billigast och enklast här.
 
The_Andy_Pandy Anders $ skrev:
OK, så jag borde köpa rätt kopplingar? Hur vet jag vad som passar? Var killen på bauhaus som sa jag skulle ha dessa...
Personalen på bauhaus är inte rörmokare så de har begränsad kunskap om vad som passar.

Om du använder Frese halvkoppling 10-R10, typ RSK 8600007 så behöver du inga andra delar mellan blandaren och ventilen.
Om dina ballofixer har konisk tätyta för klämring så använder du deras 10-mutter med klämring, alternativt 12-mutter med förminskning 12-10

https://www.dinvvsbutik.se/sv/artiklar/frese-39-1523-halv-kpl-10xg10.html
 
L lordi skrev:
Personalen på bauhaus är inte rörmokare så de har begränsad kunskap om vad som passar.

Om du använder Frese halvkoppling 10-R10, typ RSK 8600007 så behöver du inga andra delar mellan blandaren och ventilen.
Om dina ballofixer har konisk tätyta för klämring så använder du deras 10-mutter med klämring, alternativt 12-mutter med förminskning 12-10

[länk]
Så jag tar bort klämringen, och allt I mellan fästet och balofixen och trär på "muttern" där efter klämringen med oringen nedåt och skruvar den direkt på balofixen?
L lordi skrev:
Personalen på bauhaus är inte rörmokare så de har begränsad kunskap om vad som passar.

Om du använder Frese halvkoppling 10-R10, typ RSK 8600007 så behöver du inga andra delar mellan blandaren och ventilen.

[länk]
 
L lordi skrev:
Personalen på bauhaus är inte rörmokare så de har begränsad kunskap om vad som passar.

Om du använder Frese halvkoppling 10-R10, typ RSK 8600007 så behöver du inga andra delar mellan blandaren och ventilen.
Om dina ballofixer har konisk tätyta för klämring så använder du deras 10-mutter med klämring, alternativt 12-mutter med förminskning 12-10

[länk]
Ps. Något tips på hur jag får bort klämringen på slangfästet? Sitter som berget.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.