Om det är någon som råkar ha tid att svara snabbt är det anske större chans att det går att rädda.

Jag har gett mig på något över min kompetensnivå... Är inte van putsare. Putsar en skorstensstock, gammal, murad i mexitegel, lite ojämnt murad, all gammal puts borta. Har stockat ut med ett puts- och murbruk C 2 mm. Så långt gick det nog bra, men ikväll trodde jag att jag skulle göra det klart genom att finstocka med ett 1 mm finstockningsbruk. Gick bra att lägga på, men när jag nu ungefär två timmar senare försöker att riva det med rivbräda blir det bara skit. Kanterna på rivbrädan tar i, och ytan släpper inte och det blir randigt och tufsigt och fult. Nu har jag pausat och ska låta det torka 1-2 timmar till och prova igen.

Eftersom ytan är lite ojämn antar jag att man borde haft en rundad karnis istället för rivbräda, men det har jag inte och lär ju inte få tag på någon förräns möjligen imorgon. Testar att slipa kanterna på rivbrädan rundare men vet inte om det hjälper.

Hur kan jag rädda situationen?

Finstockningsbruket verkar ha varit en felsatsning. Det grövre bruket kändes lättare att handskas med. Testade att riva en liten bit bara för att se att det gick, det gjorde det. Kommer jag att kunna lägga på ett grövre bruk utanpå finstockningen? Är det någon idé att riva rillor i den medan den är mjuk för att ett lager ovanpå ska kunna få fäste.

Kommer det gå att slipa finstockningen slät när den har fått brinna? 40 papper i slipmaskinen och gå på? Till saken hör att jag åker bort en vecka från imorgon eftermiddag, så när jag är tillbaka så har fått stå ett bra tag.
 
C
Är den upputsade ytan helt slät?
Är väldigt långt ifrån någon murare men jag har aldrig haft problem med att rivbrädan skär igenom bruket när jag putsar.
Brukar iofs använda en sådan där plastkanitz (dock utan rundade kanter).
Som du är inne på är det kanske ett timing-problem, även om jag brukar putsa efter betydligt kortare tid än 2 timmar.
Om det blir skit och du inte får till det är det väl bara att ta en slev eller en spackelspade och skrapa ner det innan det brunnit helt, och börja om från början?
 
Njae, det är så slätt som det blev efter att jag drog upp det på muren med skånska. Jag ska ju riva det slätt nu, var tanken, men det blir ju bara värre. Kan lägga till att det är andra gången i livet jag putsar, förra gången gick det, tja, det blev ju inte perfekt, men inte så här illa.
 
Låt det vara och spackla hela ytan med gipsbruk när du kommer tillbaka. Lite dyrare men mycket lättare att få bra om det skall målas.
 
C
M magnusk750 skrev:
Njae, det är så slätt som det blev efter att jag drog upp det på muren med skånska. Jag ska ju riva det slätt nu, var tanken, men det blir ju bara värre.
OK. Kanske uttryckte mig lite tokigt, menade att om det inte är en plan yta som är målet så är ju rivbrädan fel verktyg.
Tycker fortfarande det låter som ett tajmingproblem. Antingen har du inte väntat tillräckligt länge eller så har du väntat för länge.
 
Det är ingen stor yta, bara ca två kvadrat så det är helt tänkbart att köra gipsputs på det. Har aldrig använt gipsputs, går den att slipa?

Var just ute och testade igen. Gick lite bättre nu på den torraste delen, fast det var som att det var ingen stor marginal tills det var så torrt att det var försent att göra något. Gick inte att fukta rivbrädan, då blev det klet direkt. Känns som att det kommer att bli en lång kväll där jag får stå och vänta medan det torkar och riva vartefter. Titta på puts som torkar, lika kul som att...
 
C cpalm skrev:
OK. Kanske uttryckte mig lite tokigt, menade att om det inte är en plan yta som är målet så är ju rivbrädan fel verktyg.
Tycker fortfarande det låter som ett tajmingproblem. Antingen har du inte väntat tillräckligt länge eller så har du väntat för länge.
Målet är väl en så plan yta som möjligt, ingen strukturputs el dylikt, men det är i en verkstad och jag har inte haft några avdragbanor att dra putsen utefter. Försökt få det så jämnt som möjligt med ögat. En svagt rundad karnits hade nog varit bättre, men det är inte mycket att göra åt det en söndagkväll. Har filat rivbrädans kanter rundare, det hjälpte.
 
C
M magnusk750 skrev:
Gick inte att fukta rivbrädan, då blev det klet direkt. Känns som att det kommer att bli en lång kväll där jag får stå och vänta medan det torkar och riva vartefter. Titta på puts som torkar, lika kul som att...
:rofl:
Tror du skall vänta en stund till. Rivbrädan skall inte ha minsta antydan att kladda fast i putsen även om brädan är dyngsur, då är det inte tillräckligt torrt. Väl lagom torrt har man dock gott om tid på sig att riva enligt min erfarenhet.
 
Har du försökt att lägga på endast 1+2 mm samt den är ojämn så det är tjockt på en del ställe?

Det är inget spackel. Teglet suger ut vattnet och jag antar du inte blött upp teglet?
Så du på vissa ställen knappt hinner få på bruket medan på andra ställen går det att skura?

Dra på med gips som du kan slipa rätt om du måste lägga så tunt.:sweat:
 
Har fuktat muren, eller rättare sagt utstockningen ordentligt innan jag la på finstockningen, par liter vatten på två kvadrat yta, men det stämmer att det är ganska ojämn tjocklek, inte så tunt som 1-2 mm, men kanske 3-4 mm upp till 15 mm. Det verkar som att det är timing det handlar om. De tunnaste partierna går att riva, men inte dom tjockare.

Nu tänker jag titta på tv en timme och går ut och kollar läget på torkfronten sedan.

Men, när jag ändå har kunniga människor på tråden: Sedan ska jag få fast en ny sotlucka i befintlig öppning. Hur gör man det bäst? Samma putsbruk runt stosen, och ett par spik i fogar mellan teglet? Det är mexitegel, eller vad heter det egntligen, kalksandsten, stenhårt, svårt att borra i för expanderplugg.
 
C
M magnusk750 skrev:
det stämmer att det är ganska ojämn tjocklek, inte så tunt som 1-2 mm, men kanske 3-4 mm upp till 15 mm.
Aha, där har du nog problemet. Tror det hade blivit mycket lättare om du dragit/skurit av stockputsen och låtit den ta upp ojämnheterna så att inte finputsen varierat så mycket i tjocklek.

Sedan ska jag få fast en ny sotlucka i befintlig öppning. Hur gör man det bäst? Samma putsbruk runt stosen, och ett par spik i fogar mellan teglet? Det är mexitegel, eller vad heter det egntligen, kalksandsten, stenhårt, svårt att borra i för expanderplugg.
Skulle mura fast den bara. Beror kanske lite på hur stosen ser ut - hur mycket fäste den får.
 
Vågar man gå och lägga sig och gå upp klockan 6 imorgon...?
 
C
Då är det nog garanterat för sent, annars är det nåt fel på bruket.
 
Kl 02 var det fortfarande alldeles för mjukt nere vid golvet, då gick jag och la mig. Upp fem timmar senare, då kunde jag ta de sista bitarna. Det har blivit några hål i putsen som jag får fylla i när jag kommer tillbaka, men i stort sett ser det ok ut.

Tack för hjälpen, alla som svarade!
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.