Snart är de första väggarna gjutna och då kommer man till nästa punkt, isoleringen. Vi bygger sluttninghus där hela baksidan på nedre planet skall vara under mark. Men väggarna fortsätter upp en bit ovan mark och hur skall man göra med isoleringen då? Under mark skall vi ha isodrän/pordrän, men hur gör man sen?
 
man kan gå över till mineralullskiva, stålnät och puts - eller cellplastskiva, glasfibernät och puts.

Det blir således precis samma sak som när man putsar husväggar. Skillnaden är att man använder ett sockelbruk istället för fasadbruk. Sockelbruket är hårdare.
 
Tack för svaret, men om vi skulle sätta skiva där, då måste den bli supertunn, alt, sticka utanför träväggen.

Jag skall försöka förklara hur jag menar:

Det är möjligt att vi har tänkt fel när vi har tänkt hur de gjutna väggarna skall vara, men vi har gjort alla väggar i sluttningsplanet 5 cm "längre in" än träväggarna. Så ser det ju ut på de flesta hus, att panelen sticker ut lite utanför den putsade delen. När vi planerade väggarna så hade vi tänkt att mura upp dem i leca, vilket isolerar lite grann. Men efter att ha blivit varnade för att lecaväggar inte är täta nog för vår radonmark så ändrade vi oss och skall gjuta de väggar som är under jord (dvs baksidan på sluttningsplanet). Betong isolerar ju inte alls särskilt bra, så det känns som om man behöver ganksda bra isolering för att inte få ett kallras i skarven mellan källarvägg och trävägg. Även lecaväggarna skall väl isoleras i skarven, och där vet vi egentligen inte heller hur man skall få till det på ett snyggt sätt, men där känns det som om man kanske kan ha en tunnare isolering så den inte sticker utanför träväggen.

Förstår ni vad jag menar, annars kanske jag kan förtsöka rita en bild?

Lecan är 25 cm och den gjutna väggen är 20 cm.
 
Fixa en skiss...
 
Sen omsider har jag fått till en liten skiss som jag hoppas är tydlig nog:

vaggsnitt.JPG

Det är alltdå det lilla glappet ovan jord fram till den isolerade träshusdelen jag undrar över. Alla som har källare måste ju ha samma problem eller blir det bara så för oss för att vårt bjälklag inte hamnar i glappet utan under? Det rör sig ju om ca 10 cm kan jag tänka mig (man vill ju inte att trädelen skall ligga mot backen).
 
På ren svenska: Skit i det...
:)

Väggen isolerar helt ok utan någon extra isolering. Det kommer säkerligen kosta en hel del att tilläggsisolera och putsa den lilla ytan. Det blir nog svårt att räkna hem merkostnaden av den ytan. Det handlar ju inte direkt om halva grunden som är ovan jord...

Alternativ 2: Sätt en mineralullskiva, näta och putsa den pyttelilla betongytan.
 
Ok, det känns som ett bra svar! Bara en sista grej innan jag släpper det helt!

Det kan inte bli jättekallt på väggen när man gör så där? Det är en gjuten vägg, inte leca, dvs isoleringen är i prnicip obefintlig.
 
Anledningen till att jag tycker du borde skita i isolering är att jag ringde till energirådgivaren i Stockholm. Mitt ärende var att tilläggsisolera vår källarvägg som är ovan jord. Det handlar om mellan 80 cm och 150 cm som är ovan jord. Vi tänkte kanske göra det i samband med en eventuell omdränering av kåken.

Källarväggarna består av betonghålsten.

Energirådgivaren skulle fixa fram U-värde på en sådan sten, men generellt sett så tjänar vi inte på att isolera trodde han - men det beror ju på vad man pröjsar för materialet och arbetskostnaden.

Däremot kanske man gör en isolering och målning av fler skäl såsom estetiska och då hamnar man ju ett annat läge.

Man ska betänka att det jobbet vi isåfall tänkte göra bör betala av sej på ABSOLUT MAX 10 år - annars är ingreppet för riskabelt - rent ekonomiskt alltså.
 
TACK, jag är övertygad nu! Ibland så snöar man in på någon grej, jag vill tokisolera men jag snålar på en massa annat (typ konstruktionsritningar och annat lull-lull ;-) .
 
mmm jag är precis likadan. I en vecka har jag pendlat mellan "100% övertygad omdränerare/tilläggisolerare" till mycket skeptisk sådan. Däremellan har jag haft en hel del olika funderingar på saken.

I ditt fall så handlar det ju om så små ytor att det förmodligen aldrig går att räkna hem.

I mitt fall _kan_ det kanske vara ekonomiskt försvarligt... kanske....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.