I byn där jag bor har vi samlade brevlådor. För min del blir det ungefär 90 meter "fågelvägen" och lite längre att gå för att hämta post.

Jag skulle vilja få en digital notifiering när någon öppnar locket på brevlådan. Jag är en smula lat men skulle mest vilja ha detta för att det skulle vara häftigt.

Det hade varit perfekt om en vanlig 433 MHz magnetkontakt för fönster och dörr hade räckvidden, men tyvärr är mina 90 meter för långt bort. Måste fortsätta fundera på nya lösningar för det här larmet.

Har någon byggt eller köpt liknande anordning för att övervaka brevlådan? Kom gärna med idéer eller exempel!

/1939
 
1939 1939 skrev:
Jag skulle vilja få en digital notifiering när någon öppnar locket på brevlådan. Jag är en smula lat men skulle mest vilja ha detta för att det skulle vara häftigt.
En smula lat? Snarare väldigt lat!
Tänk på att det är nyttigt för kroppen och förlänger livet att ta en promenad varje dag.
Fast 90 meter är nog i underkant.
Du vet väl vilken tid brevbäraren brukar komma,
så det är ju bara att ta en femminuterspaus och gå och kika.
(Har själv 330 m till min låda. Lite jobbigt,
men det finns två grannar på vägen där jag kan stanna till och få en kopp kaffe.)
 
Försök att förstå ironi... Jag vill inte ha en läxa i motion och sund vardag. Jag vill ha tips på tekniska lösnlngar och har ju redan skrivit att det handlar om att det skulle kännas häftigt för mig.
 
  • Gilla
  • Älska
Clabbe34 och 4 till
  • Laddar…
Problemet du kommer få är spänningsmatningen. Batterier Klarar inte kyla bra och när det blir kallt tar de slut fort.

Har du möjlighet att göra en mekanisk lösning, typ en flagga som fälls upp när man lyfter på locket?
 
Med lite trixande kan det gå att få 433-signalen att räcka fram.
Det lär krävas fri sikt till brevlådan och att du löder på en extern antenn på magnetkontaktens sändare och sedan montera den fritt från metallen i brevlådan.
Mottagande utrustning bör ha en extern antenn, den också sittandes fritt, kanske utomhus.
 
Jag läste om någon som gjorde test med att koppla en takantenn för TV till 432 MHz sändaren. Räckvidden blev över en kilometer. Strömförsörjning kan ordnas med liten solcell. På brevlådan bör det räcka med en liten dipol rätt riktad. På mottagarsidan kan man med fördel använda en yagiantenn för amatörbandet 70 cm. Det enda tekniskt knepiga är impedansanpassningen av antennerna. Kolla in Telldus, där finns SMA anslutning för antenn.

Ett alternativ är IR. 90 meter är inte långt om du har lite optik.
 
Håller själv på med en lösning baserad på LoRa-tekniken. Typ
men med kommersiellt tillgängliga produkter.
 
G gråsten skrev:
Häftigt och ambitiöst. Du säger att du använder kommersiellt tillgängliga produkter. Är inte de som visas tillgängliga?
Jo som DIY-kort och komponenter, men jag kikar på en lösning som bygger på en billig enkanalig LoRa-gateway och färdigbyggda LoRa-sensor. Har sedan tidigare ett eget privat LoRaWAN-nätverk som jag använder till lite av varje, så för mitt eget bruk så är det bara att stoppa in en LoRaWAN-sensor i post/brevlådan, så är det klart. Men det är tyvärr en alltför dyr lösning om man bara behöver övervaka posten.
 
Kan man använda någon tellstick med mottagarfunktion och en magnetkontakt som sänder på 433 MHz?

problemet med 433 MHz utrustning är räckvidd och antennanpassning. En simpel lösning kunde vara att ta två walkitalkies för licensfria 446. När post kommer startas den ena walkietalkien med sändningaläge och tonsignal för varsel. Kräver lite lödjobb och något litet relä. Den andra ligger hemma med konstant strömförsörjning och squelch på.
 
Redigerat:
G gråsten skrev:
Kan man använda någon tellstick med mottagarfunktion och en magnetkontakt som sänder på 433 MHz?
Du kan naturligtvis använda vilken radioteknik som helst såsom Zigbee, Z-Wave, 433Mhz om du har brevlådan inom räckvidd. Tyvärr klarar dock de vanliga hemautomationsradioprotokollen bara som bäst något tiotal meter. LoRa-radioprotokollet är specialdesignat för lång räckvidd, i optimala fallet flera kilometer.
 
Det är därför jag tänkte på fullösningen med 446 MHz walkietalkies. De bör klara flera hundra meter, även vissa hinder. Hur stor effekt sänder LoRa med?
 
G gråsten skrev:
Det är därför jag tänkte på fullösningen med 446 MHz walkietalkies. De bör klara flera hundra meter, även vissa hinder. Hur stor effekt sänder LoRa med?
20 mW tror jag är max. Använder det fria 886Mhz-bandet. Det är faktiskt lite magiskt att man kan uppnå så långa räckvidder. Sensorer som bara behöver skicka data några få gånger per dag klarar sig dessutom åratal på ett enkelt batteri.
 
Köp en wizo och montera en magnet kontakt. Den har över 500m räckvidd (1000) fritt och går på 12v.

Då kan du låta en lapa tändas, eller vad du vill när brevlådan öppnats.
 
Sorry, får massor med träffar på Wizo men inget relevant. Vad menar du?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.