Måste man installera jordfelsbrytare om man renoverar badrummet men behåller befintliga ledningar och inte ska ha golvvärme, eldusch, vägguttag, tvättmaskin eller handdukstork? Ska bara ha den befintliga taklampan med kupa (fast installation) och tillhörande strömbrytare på samma plats som idag. Då behöver man väl inte dra om några ledningar? Har läst lite om detta men det verkar som de nya regulationerna gäller om man behöver dra in nya ledningar till exempel till handdukstork. Så om man inte behöver byta ut några ledningar, behöver man ändå installera jordfelsbrytare enligt lag?

Det gäller ett litet badrum i lägenhet som inte behöver handdukstork, fläkt eller golvvärme e.d.
Jordfelsbrytare verkar inte finnas i elcentralen men verkar onödigt om man bara har en fast installerad taklampa med kupa och det bara bor vuxna i lägenheten. Använder ingen utomhusbelysning e.d.

Vad är fördelarna med att ha ett vägguttag i badrummet egentligen? De flesta rakapparater är ju laddbara nuförtiden så kan ju lika bra laddas i sovrummet.
 
nej du behöver inte installera JFB
 
Vad har du för anledning att INTE installera en jordfelsbrytare?

Protte
 
  • Gilla
JanneJanne123 och 3 till
  • Laddar…
A a.non skrev:
Jordfelsbrytare verkar inte finnas i elcentralen men verkar onödigt om man bara har en fast installerad taklampa med kupa och det bara bor vuxna i lägenheten.
Med de förutsättningar du beskriver låter det inte som att jordfelsbrytare är ett krav. Men att det skulle vara onödigt är något helt annat. Den är enkel att sätta in, den ökar säkerheten och den har få nackdelar. Du gör som du vill. Men fråga dig åtminstone vad du har för orsaker att inte vilja ha någon.
 
prototypen prototypen skrev:
Vad har du för anledning att INTE installera en jordfelsbrytare?

Protte
Nu tycker jag att du besvarar frågan med en fråga. Argumentera gärna varför det ska vara nödvändigt att installera jfb i en liten lägenhet där den enda el som finns i badrummet är till en fast installerad taklampa med tillhörande kupa och tillhörande strömbrytare.
 
Du har väl fler utrymmen i din lägenhet där du använder elektriska apparater.
I och försig har vi klarat oss utan JFB i typ 100 år utan en alltför hög elolycksfall statistik men JFB höjer elsäkerheten.

Protte
 
BirgitS
Jordfelsbrytaren skulle i så fall inte vara för att skydda badrummet utan för att skydda alla i resten av lägenheten, där det finns risk att den behövs för att något går lite sönder och någon råkar ut för ett jordfel.
 
  • Gilla
UlfPersson
  • Laddar…
Senast jag hade nytta av en jordfelsbrytare var i en synnerligen självförvållad situation utan vare sig barn eller badrum inblandade. Jag hade skruvat loss ett vägguttag för att måla utan att kladda på det. När jag skulle skruva tillbaka det utan att bryta strömmen först satte jag fingrarna på fel ställe. Det var klantigt och hade varit enkelt att undvika. Men nu gjorde jag inte det. Och då var det bra med jordfelsbrytare.

För mig finns det ett stort glapp mellan att något är onödigt och att något är nödvändigt. Det är som du redan får svar på inte nödvändigt att installera en jordfelsbrytare. Men det är inte heller onödigt. Därför kommer motfrågan vad du har för skäl att inte vilja ha en.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
Du har väl fler utrymmen i din lägenhet där du använder elektriska apparater.
I och försig har vi klarat oss utan JFB i typ 100 år utan en alltför hög elolycksfall statistik men JFB höjer elsäkerheten.

Protte
Jag menar inte att vi inte tänker skaffa i framtiden, utan frågan var ställd med tanke på en eventuell badrumsrenovering och undrade om det finns någon viktig anledning till att installera jfb just i samband med badrumsrenoveringen, trots att vi tänkte behålla befintliga ledningar, eller om det går bra att vänta.
Inom 10 år får vi kanske byta ut hela elcentralen i lägenheten men det är väl ingen brådska med det? Hade vi velat skaffa handdukstork så hade det helt klart varit aktuellt att installera jfb i samband med detta men det vill vi inte ha.
 
A a.non skrev:
eldusch
Vad är en eldusch?
 
C
A a.non skrev:
Inom 10 år får vi kanske byta ut hela elcentralen i lägenheten men det är väl ingen brådska med det?
En jordfelsbrytare är en rätt billig och väldigt effektiv försäkring mot olyckor. Det är nog så du skall se det och värdera det utifrån detta.
Det kan finnas förutsättningar som gör det svårt att installera jordfelsbrytare utan att åtminstone byta ut elcentralen, men knappast i en lägenhet.
 
A Avemo skrev:
Senast jag hade nytta av en jordfelsbrytare var i en synnerligen självförvållad situation utan vare sig barn eller badrum inblandade. Jag hade skruvat loss ett vägguttag för att måla utan att kladda på det. När jag skulle skruva tillbaka det utan att bryta strömmen först satte jag fingrarna på fel ställe. Det var klantigt och hade varit enkelt att undvika. Men nu gjorde jag inte det. Och då var det bra med jordfelsbrytare.

För mig finns det ett stort glapp mellan att något är onödigt och att något är nödvändigt. Det är som du redan får svar på inte nödvändigt att installera en jordfelsbrytare. Men det är inte heller onödigt. Därför kommer motfrågan vad du har för skäl att inte vilja ha en.
Jag sa "verkar onödigt" (=verkar inte vara en stor prioritet just nu) och det kanske var en dålig formulering. Jag menade att det verkar inte vara så akut att installera det just nu innan man renoverar badrummet, om man inte tänker installera golvvärme o.d.. Jfb kan man väl vänta med tills nästa gång man planerar att byta elcentral, som inte heller verkar så akut?
 
Jag tycker det diskuteras två helt olika frågor här:
Fråga 1: Kräver reglerna att TS installera JFB när han lämna elsystemet i badrummet helt orört? Svaret blev nej.
Fråga 2: Är JFB före hela lägenheten nyttig? Svaret är ja.

Men TS kanske inte vill anlita elektriker just nu när han endast vill renovera badrummet utan eldragningen. Det förstår jag, det blir meckigt i alla fall med hantverkarna.
Men i fram kommer TS att fundera att komplettera elsystemet i lägenheten med en FJB för lite pengar. Hoppas at den framtiden börjar imorgon.
 
  • Gilla
MagHam och 1 till
  • Laddar…
Om vi svarar på grundfrågan. Du behöver inte installera jordfelsbrytare om du byter ledningar. Det är om du installerar ett eluttag i badrummet det blir ett krav. Sedan kan man hålla med om att det är bra att ha jordfelsbrytare ändå.
 
  • Gilla
hempularen och 1 till
  • Laddar…
A a.non skrev:
Jag menade att det verkar inte vara så akut att installera det just nu innan man renoverar badrummet
Nu börjar vi komma till en formulering som jag inte har några invändningar mot. Inte akut men inte heller onödigt.

A a.non skrev:
Jfb kan man väl vänta med tills nästa gång man planerar att byta elcentral, som inte heller verkar så akut?
Vi vet ingenting om din central här. Det är säkert inte akut att byta den. Kanske är det inte nödvändigt att byta alls. Och här har vi ju samma läge igen. Det går utmärkt att vänta med jordfelsbrytare till ni eventuellt byter central inom 10 år. Men troligen går det också utmärkt att komplettera befintlig central med en jordfelsbrytare någonstans mellan badrumsrenoveringen och elcentralbytet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.