Tobzter
tttomten TomasJor skrev:
Finns ju EPS-betong ;)
Det såg bra ut men att de måste på avjämmnings massa inom 3 dygn ?
 
Tobzter Tobzter skrev:
Det såg bra ut men att de måste på avjämmnings massa inom 3 dygn ?
Inte läst produktblad på länge men det måste ju bara vara att dra på primer (tillsammans med övriga golvet) innan avjämning.
 

Bästa svaret

Krilleman
Det här är rätt väg att gå trots flera böjar om flödet rinner nedåt till höger i bild! (y)
Kör på 30º böjar så blir det "snällare" böjning om möjligt. Verkar absolut inte onåbart om du bilar bort spetsen på betongen i underkanten på bilden.

Grovbetong och armeringsjärn vid renovering av rörledning med böjar i en sprängd betongöppning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag skulle inte gjort mig till att använda annat är vanlig grovbetong för att gjuta igen detta. "Dubba" i lite 8mm armeringsjärn cc 30cm så spricker det aldrig! (y)

Använde byggmax grovbetong när jag bilat bort tvättstugegolvet + gjutning av "rännor" i pannrummet när jag gjorde likande jobb hemma. Det var inhyrd betongarbetare som sa att jag skulle handla grovbetong i säck på byggmax. Blandade i tombola. Funkade klockrent!

https://www.byggahus.se/forum/threads/badrum-tvaettstuga-i-kaellaren-naestan-faerdigt.242732/
https://www.byggahus.se/forum/threads/byta-golvbrunn-av-gjutjaern-risker.337259/#post-3236821
 
Tobzter
Perfekt beskrivet får ta bort en kaka till . Bli nog lite frigolit sedan grovbetong på det
 
Tobzter
Vad tror ni ?
Uppbruten betonggolv med synliga rör och anslutningar, omgivet av byggskum och handdukar som stötdämpning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
SvanteC och 1 till
  • Laddar…
Tobzter
Så där då tack för alla svar på vägen. Nu ska de bara gjutas igen med grov betong e tanken
Uppbruten golvsektion med synligt avloppsrör och isoleringsmaterial redo för att gjutas igen med betong.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsarbete med uppbruten betonggolv och synliga avloppsrör, verktyg och byggmaterial utspridda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
Du ser ut att ha en gammal wc anslutning här, varför gick du inte på denna? Eller är jag helt fel på det?
 
  • Renoveringsarbete med synliga rörsystem och avloppsrör, verktyg och byggavfall på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tobzter
Eget avlopp med slutentank till toa .bdt går till markbädd ;)
 
  • Gilla
Härryda2015
  • Laddar…
Snyggt, använd eps-betong så får du det lite tystare och isoleringen på köpet.
 
Krilleman
tttomten TomasJor skrev:
Snyggt, använd eps-betong så får du det lite tystare och isoleringen på köpet.
Hur menar du att EPS ska vara tystare när resterande platta ser ut att vara vanlig BTG? :thinking:

Krångla inte till det, vattenlåset låter mer än rören i plattan...

Gjut igen allt billigast möjligt!
 
Krilleman Krilleman skrev:
Hur menar du att EPS ska vara tystare när resterande platta ser ut att vara vanlig BTG? :thinking:

Krångla inte till det, vattenlåset låter mer än rören i plattan...

Gjut igen allt billigast möjligt!
Nja, vad jag kan se så låg tidigare rör isolerade i frigolit så det stämmer väl inte riktigt?
Men ja absolut, håller med om att vattenlåset låter mer än annat. Tycker dock att det inte skulle göra stor skillnad på budgeten med 200 kr för smidig eps eller 40-80 kr för slabbig betong.
 
Tobzter
Ja de låg plast sedan 100mm frigolit sedan 40-50mm betong uppe på det...tänkte köpa frigolit igen men vill ju bara ha en skiva och alla verkar sälja flera i ett paket
 
Tobzter Tobzter skrev:
Ja de låg plast sedan 100mm frigolit sedan 40-50mm betong uppe på det...tänkte köpa frigolit igen men vill ju bara ha en skiva och alla verkar sälja flera i ett paket
Byggmax säljer lösa skivor.
 
Tobzter
Nu bli de eps cement :)
 
  • Gilla
tttomten
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.