Håller på att bygga ett biorum och reglar upp nya innerväggar för att få lite bättre akustik.

Jag skulle behöva flytta ut ett par uttag så att de sitter i "nya" väggen istället. Se bild.

Det är drygt 6 cm från väggen till utsidan regeln s a s och sedan skall det på osb och gips. Går det att ha så mycket förhöjningsringar?

Det enklaste vore ju att dra ut FK-kablarna till en ny dosa (det finns tillräckligt med slack på de) men kan man ha den lös i väggen då eller får man ta en bit slang och dra den i från inbyggda dosan till den nya?

Har läst i någon annan tråd om att man borde bila upp och förlänga VP-röret i väggen, men även om det kanske går så undviker jag helst det.
 
  • Ett eluttag på betongvägg med kabel ansluten, bredvid en ny uppreglad innervägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tommib
Rätt lösning är som sagt att frilägga röret och förlänga det. Väggen ser ut att vara typ lättbetong, leca eller något sådant så det borde vara rätt enkelt att karva ur.

Jobbet är behörighetskrävande och det är olagligt att göra det själv, så det blir sagt.

En tänkbar lösning, om du inte vill göra något alls med elen, är att bygga en nisch för varje uttag. En pina att jobba i visserligen om något behöver ändras senare men fullt lagligt och väldigt enkelt.
 
richardtenggren
Finns det någon begränsning på antalet påbyggnadsringar? ;)

Svårt att hitta skruv kanske :)
 
B Bergling skrev:
Håller på att bygga ett biorum och reglar upp nya innerväggar för att få lite bättre akustik.

Jag skulle behöva flytta ut ett par uttag så att de sitter i "nya" väggen istället. Se bild.


Det är drygt 6 cm från väggen till utsidan regeln s a s och sedan skall det på osb och gips. Går det att ha så mycket förhöjningsringar?

Det enklaste vore ju att dra ut FK-kablarna till en ny dosa (det finns tillräckligt med slack på de) men kan man ha den lös i väggen då eller får man ta en bit slang och dra den i från inbyggda dosan till den nya?

Har läst i någon annan tråd om att man borde bila upp och förlänga VP-röret i väggen, men även om det kanske går så undviker jag helst det.
Ett alternativ är att tråda om uttaget med ekk Light eller ngn annan installationskabel från föregående kopplingspunkt genom röret ut genom dosan med uttaget till en rotdosa de centimetrar som krävs. Du får då din dubbelisolering samt slipper bila upp i väggen.
 
Jo, jag vet att det är behörighetskrävande.

Ville mest veta hur det kunde göras. Tack för kommentarerna.

Väggen är rätt "lätthuggen" (lättklinker) så det kanske är det bästa egentligen, men det blir en del att bila ur. Får se hur det blir.
 
Det är ganska mycket slack i slangen uppe vid taket som går ner i ingjutna dosor och rör , så det bör nog går att dra ur kablarna och skarva på en bit slang som räcker ner till nya uttaget. Då kan man ju t ex klamra slangen längs regeln som sitter bredvid och ner i nya dosan som jag gissar att en elektriker sätter mot denna regel.

Det måste väl ändå vara den bästa lösningen?
 
Om du knackar fram det gamla röret så kanske det bara går att vika fram så det passar direkt i en dosa i den nya väggen.
Uttaget kanske hamnar några cm högre upp men det gör kanske inget.
 
Det är inte speciellt mycket fotarbete att knacka ur röret ur väggen, sätta en "vanlig" dosa med spik i regeln och få dit röret, skarva i med en slangsnutt och ev nya längre trådar. Det stora jobbet, att regla upp väggen, är ju redan gjort.
 
Hos oss är det ljudisolerat 10cm mot grannen och där har de monterat dosor utanför och skurit hål i botten. Skitfult, trångt att komma åt men det funkar. Jag skulle dragit om rören till ny dosa...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.