Hej jag och min sambo går i planerna att bygga/köpa ett Linnea under 2020.
Men vi sitter och kollar lite på tillval och placering av div möblemang.

Jag undrar nu om det finns någon där ute som vet eller kanske rent utav har en ritning där måtten finns med på respektive rum.

Jag har redan Planlösningen men önskar få måtten på rummen.

Vi har valt att gå med Linnéa med ett extra sovrum, så har ni några mått eller kanske rent av vet hur jag får tag på dessa, så är jag ytterst tacksam.

*Samt ni som byggt med Älvsbyhus har ni valt deras garage alt eller byggt egna?
*bara en liten extra fråga så där :)

Tack på förhand
 
wildeside
Prova med att fråga tex Älvsbyhus om måtten.
 
  • Gilla
Thomas' och 1 till
  • Laddar…
Hej,

Yttermåtten och innermåtten på huset finns ju angivet i planlösningen på hemsidan. Skriv ut och mät med linjal, då kan du ju räkna ut hur många millimeter på ritningen som motsvarar en meter i verkligheten. Då får du din skala och kan mäta upp rummen.

Vi har valt att bygga eget garage senare, men deras garage är säkert bra. Vi har inte byggt garage dels pga budget men också för att vi inte är helt säkra på hur vi vill att det ska se ut och hur stort vi vill ha. Köpte ett trädgårdsskjul som funkar fint. Bilen klarar sig. Ett tipps är dock att lägga slang för eldragning till ev framtida garage när ni gräver.
 
  • Gilla
Muttsson och 1 till
  • Laddar…
Lite sent kanske, men vi bor i ett Edvard med extra sovrum, tot 3. Relativt likt Linnea med skillnaden att köket är större, Edvard saknar ett av sovrummen som finns i Linnea. Tror vardagsrummen blir ungefär lika stora när extrasovrum väljs till. Tycker vardagsrummet räcker gott för soffa, TV och bokhyllor. Köket i Edvard är ju väl tilltaget så man kan lätt ha stort matbord för gäster. Även om köket i Linnea är mindre ser det ändå ut att kunna få plats ett stort bord. Då räcker vardagsrummet bra för oss, 2 vuxna och 2 barn.
En nackdel som jag ser är dock förvaring. Klädkammaren är bra och sväljer en del men vi har en hel del grejer på vinden och tänker bygga en större klädkammare där framöver. Om ni vill bygga Linnea så kan man fundera på om det funkar med extra garderober i något sovrum eller kanske i tvättstugan. Det skulle nog hjälpa en del när man inte har vind.
 
Vi har nyligen beställt ett Linnea och det lilla dubbelgaraget.

När vi har haft frågor om olika saker så har vi ringt eller skickat ett mejl till Älvsbyhus och de har svarat på några timmar. Även de på det lokala säljkontoret har varit kanonbra men de har inte alltid alla svar. Ett par resor till visningshuset på Nybygget i Arlanda har det också blivit.

Var noga med tillvalen, vissa är väldigt prisvärda och andra inte, det kan vara klokt att köpa dem på annat håll på om det går att montera dem enkelt efteråt.
Som det har nämnts i tråden så är det lite tunt med förvaringen men innan ni beställer extra garderober ha i åtanke att de monteras innan tak/golv läggs så om man vill flytta den senare så blir det blir det till att lappa igen hålen eller fixa nytt golv/tak.
Vi har valt Ikeas garderober, men det kanske går att få garderober omonterade från Älvsbyhus och montera själv och få ett helt tak/golv.
Liggande panel under fönster....ser fint ut på bild men i verkligheten så var det bland det värsta jag har sett.

Vi tittade även på alternativ beträffande garaget men det är svårt att hitta ett till den kostnad som Älvsbyhus har. Visst har den nackdelar och saknar vissa saker som man vill ha men man får ett monterat garage för 147tkr+ kostnaden för platta. Jag räknar med en totalkostnad på 270tkr inkl platta, isolering, el och två takskjutsportar, men då gör jag det mesta jobben själv.

Har ritningar (tyvärr inte i elektroniskt format ännu ) på huset och kan bistå med mått på allt utom det extra sovrummet.
 
  • Gilla
Skåning82
  • Laddar…
Hej. Jag hade vänt mig till någon Facebook grupp där det finns någon som byggt linnean. Annars hade jag vänt mig till säljaren och begärt ritning.
 
Tack har fått svar på min fråga och vi har valt att gå med en annan husleverantörer
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.