Kika gärna in på den här länken: https://www.deromemarkbostad.se/sok-bostad/kronoberg/vaxjo/furuta-gavlar/kivarteret_furuta?open=1

Vilket av husen tror ni är bäst? Vi har inte bestämt oss om vi vill köpa, det är mycket pengar och ett område kommer byggas i etapper..

Men vi är intresserade av att veta vilket hus med bäst läge? Läget tycker vi är toppen. Inte långt ifrån svärföräldrarna, nära förskola, jobb, naturreservat, sjö, lekplatser, parker..

Är husen små? Fördelat på tre plan, blir cirka 55 kvm på nedre plan. Vi gillar balkongen på högsta plan. Vi behöver inte så stor tomt (260 kvm), men vill gärna ha det mysigt ändå med buskar, träd, blommor, bär. En eldstad hade vi gärna haft på nedre plan men ser ingen lösning till att få det bra i planlösningen då.. och det kanske blir för varmt snabbt ändå..

Kom gärna med era åsikter bor nu o lägenhet så vi har inte problem med folk runtomkring oss- men hade underlättat att bo på markplan. Och skönt att bo i ett nytt hus utan överraskande utgifter.
 
  • Moderna radhus i olika färger med trädgård och balkong i ett bostadsområde.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nybyggt rött trähus med tre plan, balkonger, omgivet av grönska och gångväg, under solig himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Illustration av en ny bostadsutveckling med flerfamiljshus och radhus nära en sjö och omgivande natur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Heij83
Rent spontant så tycker jag att det verkar väldigt trångt med 139 kvm fördelat på 3 plan.
 
  • Gilla
Maria T och 5 till
  • Laddar…
Jag hade valt nummer 5. Bra söderläge och bara granne åt ett håll.
 
J JKrister skrev:
Jag hade valt nummer 5. Bra söderläge och bara granne åt ett håll.
Hus nr 5 har östläge på baksidan. Söderläge är till vänster i bild, öst längst ner, norr till höger och väst högst upp ungefär. Hus nr 9 och 8 har västläge på baksidan:)
 
Heij83 Heij83 skrev:
Rent spontant så tycker jag att det verkar väldigt trångt med 139 kvm fördelat på 3 plan.
Vårt förra hus var 139 kvm just i tre plan och vi uppfattade det inte som det minsta trångt!
 
  • Gilla
Donn och 1 till
  • Laddar…
Misse Misse skrev:
Vårt förra hus var 139 kvm just i tre plan och vi uppfattade det inte som det minsta trångt!
Vi behöver inte stora ytor, bor hellre lite mindre än större faktiskt. Men vill ju att alla ska få plats och att det inte ska kännas intryckt! Men beror väl lite på hur man möblerar också..
 
Misse Misse skrev:
Vårt förra hus var 139 kvm just i tre plan och vi uppfattade det inte som det minsta trångt!
Hur stor tomt hade ni till huset förresten? Det är ju bara 230 kvm till dessa hus, är rädd att det upplevs väldigt litet, proportionellt till huset?
 
Jag skulle inte alls vilja bo där. Tomterna är ju supersmå så mellanrummet mellan husen uppfattas ju som värsta innegård i storstan. Får man överhuvudtaget bygga så nära med tanke på brandspridning?
 
  • Gilla
Donn och 8 till
  • Laddar…
BirgitS
Det är som radhustomter, en liten yta för bil och cyklar, en något större yta för en uteplats samt lite yta för en liten gräsmatta och lite rabatter.

Tänk på att när husen står tätt kan det räcka med att en granne sätter ett träd för att man några år senare blir av med solen på uteplatsen för att trädet har blivit 10 m högt och skuggar. När solen står högt på dagen så spelar det mindre roll men på kvällen när solen står lågt så kastar både hus och träd långa skuggor. Rekommenderar att du noga kollar upp hur ljuset faller på kvällarna och vilka uteplatser resp. takterrasser som kan komma att skuggas när området är färdigbyggt.
 
  • Gilla
Donn och 4 till
  • Laddar…
M
BirgitS BirgitS skrev:
Det är som radhustomter, en liten yta för bil och cyklar, en något större yta för en uteplats samt lite yta för en liten gräsmatta och lite rabatter.

Tänk på att när husen står tätt kan det räcka med att en granne sätter ett träd för att man några år senare blir av med solen på uteplatsen för att trädet har blivit 10 m högt och skuggar. När solen står högt på dagen så spelar det mindre roll men på kvällen när solen står lågt så kastar både hus och träd långa skuggor. Rekommenderar att du noga kollar upp hur ljuset faller på kvällarna och vilka uteplatser resp. takterrasser som kan komma att skuggas när området är färdigbyggt.
OT kanske, men ett träd som skuggar och ger en olägenhet som inte fanns vid inflyttandet räknas som just olägenhet och det brukar innebära att grannen är skyldig att klippa ned det. Jag har själv varit i denna sits där en radda med träd (1-2m mellan) i tomtgräns växt upp som en 10-12m hög vägg som innebar total förlust av sol på gräsmattan efter kl.12 från vår till höst.
Det finns regler för växtlighet på våra fastigheter precis som det finns regler för byggnader, plank osv.;)
 
  • Gilla
Donn och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
M Markarbetaren skrev:
OT kanske, men ett träd som skuggar och ger en olägenhet som inte fanns vid inflyttandet räknas som just olägenhet och det brukar innebära att grannen är skyldig att klippa ned det. Jag har själv varit i denna sits där en radda med träd (1-2m mellan) i tomtgräns växt upp som en 10-12m hög vägg som innebar total förlust av sol på gräsmattan efter kl.12 från vår till höst.
Det finns regler för växtlighet på våra fastigheter precis som det finns regler för byggnader, plank osv.;)
Med tanke på alla som är missnöjda med att grannars träd skymmer, släpper löv etc. och alla de som får rådet att sätta höga tujahäckar för att dölja grannars hus så tror jag att det måste till väldigt exceptionella omständigheter för att någon ska tvingas ta bort träd.

Får en häck vara hur hög som helst?
- Ja, i Sverige får man ha väldigt höga häckar utan att det strider mot lagen. Men den får till exempel inte störa sikten för trafik.

Kan jag kräva att grannens träd som skuggar min uteplats huggs ner?
- Nej, för att skugga ska vara en olägenhet måste det handla om väldigt många träd. Annars gäller samma sak som för buskar.
...
Ulf Stenberg, Villaägarnas Riksförbund
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/6nWbz8/jennys-granne-kapade-hacken
 
  • Gilla
Hullefar och 5 till
  • Laddar…
C Camilla11 skrev:
Hur stor tomt hade ni till huset förresten? Det är ju bara 230 kvm till dessa hus, är rädd att det upplevs väldigt litet, proportionellt till huset?
335 kvm men det var egentligen inte så mycket till tomt. Vi hade parkering och altan samt en liten gräsplätt och resten var en slänt med lite berg (vi hade ett suterränghus). Det hela var perfekt för oss - enkelt att sköta!
 
M
BirgitS BirgitS skrev:
Med tanke på alla som är missnöjda med att grannars träd skymmer, släpper löv etc. och alla de som får rådet att sätta höga tujahäckar för att dölja grannars hus så tror jag att det måste till väldigt exceptionella omständigheter för att någon ska tvingas ta bort träd.

[länk]
Så här säger PBL:
”Vad som utgör betydande olägenhet ska bedömas med urskiljning och utifrån de förhållanden som råder på den aktuella platsen. Vegetation får inte tillåtas växa så högt att den i oacceptabel grad skuggar grannens tomt. Vid bedömningen av vad som i det enskilda fallet är att betrakta som en betydande olägenhet för omgivningen måste även beaktas områdets karaktär och förhållandena på orten. Toleransnivån kan alltså variera mellan olika platser. De olägenheter som är vanligast förekommande när det gäller växtlighet är skuggning, försämrad utsikt och nedskräpning.”
Så Birgit S, ett 10m högt träd på en tomt som är (var det 250m2?) skulle nog ha en krona som skulle innebära olägenhet för grannen vare sig det handlar om nedfallna löv eller skugga.
Men visst, jag har en stor björk på tomten som är 12-13m hög men det är 20m till grannen så den ger honom ingen olägenhet och därmed blir det en helt annan bedömning såklart. Därför görs olika bedömningar beroende på tomters storlek och vegetationens läge.
 
Jag hade valt 9A då det är mest tom yta runt huset. Underskatta inte vikten av sol stora delar av dygnet.
 
  • Gilla
Hullefar och 8 till
  • Laddar…
Jag hade valt nr 6 med tanke på hur solen förhåller sig till den yta av tomten som man utnyttjar för att sitta på (baksidan) samt att det är relativt öppet bakom huset med parkytan. Naturligtvis var det det huset som redan var sålt..

Som andra alternativ skulle jag inte välja nr 9. Altanen har ju in princip norrläge, även om den vetter mot parken. Har man så liten tomt så att man bara har en uteplats skulle jag vilja ha sol mitt på dagen. Nr 1 skulle vara mitt val. Möjligen funkar nr 3 också men då har man alltid risken att ägaren av den tomten (ser ut som att det är ett äldre hus där) sätter någon högre häck, har svårt att tro att parken planteras på det sättet.

10-11 och delvis 12 tycker jag inte ser trevligt ut med parkeringsplats mot tomten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.