Hej alla byggare.   ;)

Vi har ritat ett sluttningshus med extra etageutbyggnad på baksidan (Tre plan) och funderar nu att lämna ritning till trivselhus för en offert.
Vi hade bara tänkt att köpa byggsatsen stomrest, ordnar med grund och slutmontering själva.

Sluttningsdelen är 70kvm bottenvåning och 70kvm övervåning den extra utbyggnaden på baksidan skall ligga 60cm över plan 2 och den är på 40kvm.
Har inte hittat något liknande så därför har vi ritat det själva.

Är det någon som har erfarenheter om hur de är när man kommer med en egen ritning.  
Är det någon som kan rekomendera någon tillverkare som är positiva till att bygga efter egna ritningar?  
 
Tycker annars att Trivselhus har mycket fina visningshus och trevlig personal så det är lite därför vi funderar på dem.

Vi har även funderat på Anebyhus, Faluhus, Götenehus och Brahus.
Är det någon som kan rekomendera dessa eller har erfarenheter av dem. Finns det några andra som är bättre som vi missat ? ? ?
 
Häls Ella    ::)
 
Vi skickade ut våra ritningar till runt 15 husföretag och fastnade för VillaVarms koncept.
Det har funkat kanonbra och de är väldigt bra att ha och göra med!
www.villavarm.com
 
Vi bygger ritat sluttningshus från Götenehus, totalentreprenad. Funkar kanon!
 
Vi har ritat själva och tillfrågat ett antal husleverantörer för att få offerter. Det har varit en intressant erfarenhet och skrämmande.
Treivselhus: vi hörde inte ett ljud på fyra månader sedan återkom de. Har varit bra bemötande när säljaren återkom, även med förklaring. Är fortfarande intressanta

Götenhus: återkom aldrig

Sjödalshus: tyst i flera månader, återkom med bara material priset, dyra.

Sävsjöträhus: Ville inte gärna räkna på vårt egna, ville rita åt oss. Trevligt bemötande men vi kom ingen vart med dom. Var trol för dyra

Myrsjöhus: Kunde inte bygga det vi ville. Ville att vi skulle ta ett kataloghus och utgå ifrån.

Karlssonhus: trevliga men dyra. Tog tid att få fram ett pris.

Skidstahus:Snabba på att ta fram materialsatsens pris sedan tvärstopp.

Eksjöhus: Återkom aldrig. När vi ringde så skyllde säljaren högre upp och skulle återkomma hände inget.

Faluhus: Bra bemötande. Har hållit det de lovat med tidsramar för att återkomma, var snabba. Är en het kandidat för oss.

Forsgrenstimmerhus: säljaren passade inte oss ville få oss att skriva före nyår men vi ville inte. trots att vi återkom.

Lbhus: hörde alldrig av sig,

Ja det var kort om de erfarenheter vi har. Det finns en leverantör som gjord bort sig totalt som inte jag vill nämna. Ingen som har nämnts på forumet så länge jag läst. Förvånande hur villiga alla varit på att komma och se tomten och sedan inte höra av sig. Vi har ingen konstig eller svårbebygd tomt. Vi bor utanför Stockholm.

/ondina
 
Delar ondinas erfarenhet.

Häpnadsväckande att företagen är så arroganta. Undrar var de får sina pengar ifrån. Kan i alla fall inte vara från försäljningar eftersom företagen är så kundfientliga.
 
Skulle själv säga nostalgihus... dom gav mig som referens till en kille som skulle bygga ett eget ritat hus å han berättade att det var stor skillnad i prisklass (nostalgihus billigare alltså)
värt att ringa å fråga.
 
Hej!
Vi byggde en Fiskarhedenvilla och fick rita om huset eller rita nytt som vi ville, men då var det ju lösvirke. Vi valde att ritade om ett husförslag och det blev billigare än ursprungskostnaden. Detta då vi hade färre dörrar i vår ritning än vad som fanns i ursprungsförslaget. Inga extrakostnader för ritningar!

Detta kan kanske vara ett alternativ till byggsats. Blir mycket flexibelt och inte dyrare. Snickare som anlitas via Fiskarheden kan göra en del av jobbet förutom stomresning. Vi tyckte att det var mycket prisvärt.
 
Hallå ondina
Jag undrar om det var specielt avancerat hus ni hade ritat eftersom några inte kunde bygga det. Eller var det så att de inte ville heltenkelt?

Du får gärna skicka ett privat meddelande vilket företag som gjorde bort sig totalt så vi inte kontaktar dem också, känns lite onödigt att lägga ner jobb på ett sådant företag.

Vi ska prova med Faluhus de verkar trevliga och kunniga.
Har fått rekomdationer om Nostalgihus så de ska jag ringa och prata med imorgon.
Återkommer om hur det går.

MVH Ella
 
Jag vill inte hänga ut något namn, man vet aldrig orsakerna varför det blev fel. Huset är inte det enklaste och är inte byggtekniskt omöjligt. Att husleveranörer inte återkommit beror inte på hur svårt det var utan måste vara utav andra orsaker. Kanske har de så mycket jobb att de inte är intresserade.
 
Titta på www.bjorklidenhus.se

Vi har ritat egna skisser med våra idéer och deras arkitekt håller på och gör skisser/ritningar och offert till oss. De är intresserade och tillmötesgående men har svårt att hålla de tidsramar de utlovar, utan stora förseningar dock, inga skräckexempel på flera månader i alla fall. Det verkar som man får vara nöjd med att bara någon husleverantör bryr sig när man läser om era erfarenheter här på forumet. Usch!
 
niclasella skrev:
Hej alla byggare.   ;)

Vi har ritat ett sluttningshus med extra etageutbyggnad på baksidan (Tre plan) och funderar nu att lämna ritning till trivselhus för en offert.
Vi hade bara tänkt att köpa byggsatsen stomrest, ordnar med grund och slutmontering själva.

Sluttningsdelen är 70kvm bottenvåning och 70kvm övervåning den extra utbyggnaden på baksidan skall ligga 60cm över plan 2 och den är på 40kvm.
Har inte hittat något liknande så därför har vi ritat det själva.

Är det någon som har erfarenheter om hur de är när man kommer med en egen ritning.  
Är det någon som kan rekomnendera någon tillverkare som är poitiva till att bygga efter egna riningar?  
 
Tycker annars att Trivselhus har mycket fina visningshus och trevlig personal så det är lite därför vi funderar på dem.

Vi har även funderat på Anebyhus, Faluhus, Götenehus och Brahus.
Är det någon som kan rekomendera dessa eller har erfarenheter av dem. Finns det några andra som är bättre som vi missat ? ? ?
 
Häls Ella    ::)
Vi har inte ritat helt eget, men ändrat något kopiöst på ett befintligt Trivselhus. Både inne och ute. Knappt en vägg eller ett fönster eller dörr är orörd.
Detta har fungerat jättebra hela tiden. TH har varit snabba i reaktionerna och hela tiden låtit oss göra som vi vill. Priset har inte dragit iväg orimligt heller tycker jag.

Jag såg faktiskt ett souterränghus bland deras kundritningar som hade en etagedel på baksidan, förmodligen något åt det hållet ni funderar. Det var ett av husen ur "arkitektens skiss" som hade halva baksidan pådockat från ett annat etagehus. Fiffigt faktiskt.

Enda möjliga nackdelen jag känner med att rita hus själv är att man har så stor frihet att man lätt kan gå vilse om man har för lite kunskaper. Och hustillverkaren i vårt fall aktade sig noga för att lägga sig i annat än byggtekniskt. En proffsig inställning som kändes bra för oss, men jag har sett urknäppa lösningar när somliga börjat rita själv.

Faktum är att ofta när man går på visning i ett nytt hus, så kan man ganska lätt se vad "kunderna" själv ändrat på, för det är ofta där som "flytet" i planlösningen försvinner.

Men att rita själv är något speciellt! Jag tycker att det känns mycket mer personligt att rita sitt hus och få det byggt än att själv bygga efter en färdig ritning. :)
 
Vi har "själva" ritat vårt hus som kommer att vara färdigt om 8 veckor (halvtid nu) om allt flyter på enligt plan. Vi hamnade på TH efter diverse förfrågningar. Vi hade en idé om vad vi ville ha samt en enkel skiss. Utifrån det hade vi en sittning med en av TH's arkitekter och resonerade oss fram till en lösning som passade oss. Så vi ska flytta in i ett hus som fyller de funktioner vi önskade oss + lite till som vi nog inte hade tänkt på.
Jag kan rekommendera att åtminstone låta en arkitekt titta på ritningen och komma med synpunkter. Dock ska det nog vara en arkitekt som är öppen för förslag och inte bara driver sina egna idéer.

Vi pratade med LB men deras svar var: "det kommer att bli för dyrt för er och det är inte bra för någon av parterna" - ett skäl vi fick var att de skulle få rita om grundritningarna och det kostade kosing! :surprised:

Lycka till med era planer!
Man blir lyriskt när man ser "sin" skapelse växa fram på byggplatsen. ;)
 
Kan rek vittjärvshus www.vittjarvshus.se
som bygger åt oss, efter vår ritning. Inga problem hittills, har ett bra koncept tycker vi.
 
jasu50 skrev:
Utifrån det hade vi en sittning med en av TH's arkitekter och resonerade oss fram till en lösning som passade oss.  Så vi ska flytta in i ett hus som fyller de funktioner vi önskade oss + lite till som vi nog inte hade tänkt på.
Jag kan rekommendera att åtminstone låta en arkitekt titta på ritningen och komma med synpunkter. Dock ska det nog vara en arkitekt som är öppen för förslag och inte bara driver sina egna idéer.

Man blir lyriskt när man ser "sin" skapelse växa fram på byggplatsen.  ;)
Nog väldigt förnuftigt att bolla med en riktig arkitekt. Jag börjar bli lite orolig övar att vi inte gjode det, men det känns som om planlösningen är i hamn nu efter tio månaders filande. Jag har gått runt i huset i min fantasi så många gånger nu. Jämfört med vårt nuvarande hus och visualiserat genom att flytta runt möbler och forma till rum osv... blir nog nästan kusligt när man går i huset på riktigt första gången.

 
Kan även rekommendera Rörvikshus

/Johan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.