Är det någon som har ett tips på hur jag kan snygga till detta kakel på bästa sätt. Kakelplattorna är lite ojämna och fogen med. Finns det något sätt att snygga till det utan att behöva knacka bort kakelplattorna?

tacksam för svar.
/camilla
 
  • Vitt kakel i kök med ojämna plattor och fog, oljeflaskor på bänk vid spis.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ojämnt lagt vit kakel med synliga ojämnheter i fugen, med kryddburkar framför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ojämnt lagt vitt kakel med synliga ojämna fogar vid ett fönster och eluttag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
nikasp
Det var inte snyggt och jag är mycket tveksam till att det ska gå att trolla bort med lite fog. Kanske någon har något knep men jag skulle försöka glömma eller kakla om.
 
janwide
Kanske ersätta med vit fog och se till att fogen fyller upp så mycket som möjligt. Det jobbiga blir ju att få bort den gamla fogen förstås.
 
Med tanke på resultatet av kaklingen borde man nog fundera på att göra om allt, kanske rent av ringa nån som har gjort det innan också.
 
  • Gilla
Schwen92
  • Laddar…
T
Glöm det, bland det värsta jag har sett i kakelväg. Bara att riva och göra om.
 
Okej. Tack för era tips. Då vet jag.

Behöver inga fler svar om hur illa det ser ut och att det är det värsta dom sett, tack.
 
nikasp
Jag är bara vanlig IT-kille som har kaklat tre enklare kök i den stilen och det blev bra mycket bättre faktiskt. Det är inte ett enormt jobb att riva men något smutsigt och stökigt. Jag skulle fundera på att göra om då resten ser väldigt nytt och fint ut.
 
  • Gilla
millakp
  • Laddar…
Generellt så gömmer en ljus fog mer än en mörk dito.

Justerar ni (byter) de snedast satta plattorna och kör med vit fog så borde det kunna gömma rätt mycket.
 
  • Gilla
millakp
  • Laddar…
Funderar lite över grundproblemet. Använd en mer fintandad spackel för fixet så är det lättare att sätta plattorna i samma höjd/djup.

Kakelkryss för att få samma avstånd är pilligt och kladdigt, men ett kakelsnöre kanske kan vara till bättre hjälp.

du kan också rita horisontella stödlinjer för att lättare sätta alla plattorna rätt. Har man inte fingertoppskänslan får man kompensera med hjälpmedel, för min del blir det med några extra stödlinjer på underlaget.

Ett försök till bara så ordnar det sig!
 
  • Gilla
millakp
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.